Dlaczego warto planować szkolenia długofalowo i systematycznie? Jak rozwijać pracowników?

Dlaczego warto planować szkolenia długofalowo i systematycznie? Jak rozwijać pracowników?

Szkolenia dopasowane do potrzeb firmy to nie tylko szansa na rozwój pracowników. Poprzez regularne zdobywanie wiedzy praca zatrudnianych ludzi staje się bardziej efektywna, co może mieć bezpośredni wpływ na większe zyski przedsiębiorstwa. Z artykułu dowiesz się jak dobrze planować szkolenia, w jaki sposób je organizować oraz jakie niosą one za sobą korzyści. Dlaczego zatem warto przeprowadzać szkolenia systematycznie?

W ostatnich latach postrzeganie rozwoju pracowników ewoluowało. Jeszcze 15-20 lat temu większość pracodawców nawet nie myślała o tym, by szkolić szeregowych pracowników. W tym okresie, jeśli ktokolwiek brał udział w dokształcaniu, to z pewnością byli to tylko członkowie kadry kierowniczej. Dziś postrzeganie rozwoju zawodowego (i osobistego) ma już zupełnie inny wymiar. Coraz częściej pracodawcy uważają rozwój swoich kadr za coś niezbędnego. Z jaką częstotliwością warto organizować szkolenia pracownicze i dlaczego powinno się zadbać o ich systematyczność, przeczytasz poniżej.

Szkolenia długofalowe czy z „doskoku” – co jest lepsze?

Program szkoleń w dużej mierze zależy od branży. Biorąc pod uwagę dynamikę zmian na wielu płaszczyznach, długofalowe planowanie szkoleń umożliwia pracownikowi oswojenie się z nimi. Ułożenie serii spotkań z mentorem lub coachem na przestrzeni roku kalendarzowego pozwala lepiej zorganizować czas pracy zatrudnionych osób. Warto wziąć pod uwagę fakt, że w skali roku w grę wchodzą również urlopy wypoczynkowe, wyrobienie planów sprzedażowych oraz inne ważne obowiązki zawodowe. Szkolenia planowane sporadycznie mogą powodować wśród pracowników pewnego rodzaju sprzeciw lub niezadowolenie, co wynika z faktu, że nie wszyscy lubią być zaskakiwani.

Aktualizacja wiedzy branżowej

Regularnie szkolenia zawodowe to idealny sposób na aktualizację wiedzy branżowej. Zmiany przepisów oraz nowinki technologiczne często sprawiają, że pracownik nie może prawidłowo obsłużyć klienta. Przeważnie takie błędy wynikają z braku wiedzy oraz niedostatecznego czasu na jej aktualizację. Dzięki regularnym szkoleniom ten problem nie będzie dotyczył Twojej firmy.

Szkolenia a efektywność pracy

Systematyczne szkolenia to idealna okazja do pogłębienia wiedzy pracowników z zakresu psychologii, poznawania swoich mocnych stron i dopasowania technik sprzedaży do indywidualnych predyspozycji. Wbrew pozorom każdy chciałaby zwiększyć swoją efektywność, nawet pracobiorca. Odstępy czasowe pomiędzy kolejnymi szkoleniami pozwalają na wdrożenie poznanych technik i utrwalenie ich.  Taki system przekłada się na satysfakcję pracownika ze zdobywania kolejnych umiejętności.

Zaplanuj szkolenia i zwiększ swoje zyski, czy szkolenia organizowane systematycznie mają sens?

Regularna dawka wiedzy, którą serwują pracownikom prowadzący szkolenia, pozwala zmobilizować ich do odmiennego postrzegania swojej pracy. Wdrażanie wiedzy branżowej powinno przekładać się bezpośrednio na zysk firmy. Oczywiście profity nie będą widoczne z dnia na dzień. Jednak wprawny menedżer od razu zauważy wzrost motywacji i wydajności wśród swojego zespołu.

Regularne szkolenia a integracja pracowników

Szkolenia to również idealny sposób na polepszenie relacji między kadrą kierowniczą i pracownikami z poszczególnych działów, jak również wewnątrz zespołów. Czas spędzony poza firmą, wspólny posiłek, praca w grupach z nastawieniem na cel. To wszystko potrafi zachęcić do współpracy i poprawia atmosferę. Zgrana kadra pracownicza to miła i koleżeńska atmosfera w miejscu pracy, a do takiego stanu powinna dążyć każda firma.

Inwestycja w szkolenia a opinia o firmie

Pracodawca, który inwestuje w kadrę pracowniczą, zyskuje pozytywny odbiór w swoim środowisku. Takie formy doceniania swoich „podwładnych” sprawiają, że na rynku pracy firma postrzegana jest jako solidna, sprzyjająca pracownikom i promująca rozwój. Są to czynniki zdecydowanie wpływające na wizerunek marki.

Szkolenia? Tylko w czasie pracy!

Planując szkolenia dla pracowników, warto pamiętać o tym, by nie przesadzić z ich częstotliwością. Spotkania powinny być organizowane w regularnych odstępach czasowych co 2-3 miesiące. Czas pomiędzy kolejnymi dawkami wiedzy pracownik może przeznaczyć na wdrożenie poznanych technik i ich utrwalanie.

Praktyka jest bardzo ważną kwestią w indywidualnej ścieżce rozwoju. Istotne są również godziny, w jakich planuje się szkolenia. Najlepiej, jeśli założony plan nie obliguje pracownika do poświęcania czasu wolnego od pracy. W miarę możliwości, szkolenia powinny odbywać się w godzinach pracy. Ważne jest, aby pracownik nie traktował szkoleń jako “zamachu” na swój czas wolny.

Zyski z długofalowej organizacji szkoleń firmowych z pewnością przewyższają zainwestowane w nie środki. Mamy nadzieję, że dzięki lekturze artykułu, jasnym jest dlaczego cykl szkoleniowy powinien być z góry zaplanowany i systematycznie realizowany. Powodzenia!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.