Jak negocjować z Niemcami?

Trener negocjacji Szymon Nęcki opowiada o tym, jak negocjować z Niemcami. Na samym początku filmu Szymon wskazuje, że nasi zachodni sąsiedzi to główny partner negocjacyjny Polaków. Aż około trzydziestu procent polskiego eksportu idzie bowiem na rynek niemiecki. Ponadto trener negocjacji podkreśla bliskość geograficzną Polski, a także Niemiec oraz istnienie wyraźnych różnic we wzorcach kulturowych.

Polska i Niemcy — różnice w budowaniu relacji biznesowych

Wśród Polaków istnieje pewne zakorzenione przekonanie, że wejście z kimś w relacje biznesowe powinno łączyć się z poznaniem od strony prywatnej. Dla Polaków jest to wstęp do dobrych interesów i podstawa negocjacji. Z takim też nastawieniem nasi rodacy wychodzą do negocjacji biznesowych. Sprawdza się to między innymi we Wschodniej Europie, a także w krajach Południowych. W przypadku Niemiec takie podejście zwykle jednak nie jest odpowiednie.

Gdy podchodzimy w taki sposób do realizacji biznesowych z Niemcami, możemy poczuć się odtrąceni. Pojawić może się w nas myśl o braku szacunku ze strony Niemców. Taka sytuacja wynika jednak wyłącznie z różnic kulturowych, a nie awersji do nas. W Niemczech jest bowiem wyraźny podział na relacje w pracy i życie prywatne. Nasi zachodni sąsiedzi mogą zatem ufać sobie i polegać na kimś bez wychodzenia poza obszar zawodowy. Nakładają się na to różnice indywidualne, jednak dominującym wzorcem jest myślenie, że w pracy najważniejsze jest nawiązanie dobrych relacji biznesowych. W związku z tym koniecznie musimy pamiętać o tym, aby przestrzegać warunków umowy, trzymać się terminów i dostarczać produkty o takiej jakości, na jaką się umówiliśmy.

Jak negocjować z Niemcami? – budowanie relacji biznesowych z Niemcami – najważniejsze aspekty

Trzy najważniejsze sprawy w budowaniu relacji z Niemcami to zdaniem Szymona Nęckiego:

  • bycie słownym,
  • przygotowanie na precyzyjne ustalenie każdego szczegółu,
  • przygotowanie na bezpośredni feedback w sytuacji, gdy coś jest nieodpowiednie.

W ostatniej kwestii ważne jest, aby pamiętać, że bezpośredni komunikat od niemieckich partnerów biznesowych, nie jest wynikiem ich braku szacunku do nas. Przyczyny leżą bowiem w różnicach kulturowych.

Zapraszamy do przeczytania pozostałych naszych artykułów :).

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z obsługi klienta wspierają rozwój sprzedaży w średnich firmach?

Szkolenia z obsługi klienta jako klucz do rozwoju sprzedaży w średnich firmach Skuteczny rozwój sprzedaży w średnich firmach zależy dziś nie tylko od jakości produktu czy ceny, ale przede wszystkim od poziomu obsługi klienta. W realiach, gdzie konkurencja jest o jedno kliknięcie dalej, to właśnie doświadczenie klienta (Customer Experience) staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż w średnich firmach. Wiele średnich przedsiębiorstw inwestuje w marketing, zapominając,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Dlaczego relacje w zespole są kluczowe dla biznesu? Firmy inwestują ogromne środki w nowe technologie, procesy i biura, często zapominając o najważniejszym spoiwie – relacjach międzyludzkich. Skuteczna współpraca nie jest dziełem przypadku. To wynik świadomego dbania o to, jak ludzie ze sobą rozmawiają. Złe nawyki komunikacyjne, niewypowiedziane frustracje i chaos informacyjny potrafią zniszczyć nawet najbardziej utalentowany zespół i fundamentalnie osłabić relacje w zespole. Właśnie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.