Jak wygląda praca kelnera? Jak być dobrym kelnerem?

Paweł Gruba o pracy kelnera – szkolenie i wdrażanie

Jakość pracy kelnerów ma ogromne znaczenie dla każdego lokalu gastronomicznego. Goście są skłonni przychodzić właśnie tam, gdzie traktowani są najlepiej. Z tego powodu każdy restaurator powinien zadbać o zatrudnienie odpowiedniego personelu i szkolenie kelnera. Marcin Grzelak z Warto Szkolić ponownie porozmawiał na ten temat z ekspertem Pawłem Grubą.

Jak ważne są umiejętności komunikacyjne w tym trudnym fachu?

Paweł Gruba to jeden z najbardziej znanych menedżerów restauracji w Polsce. Zasłynął między innymi udziałem w programie Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia. Odpowiadając na pytanie, co jest najważniejsze w pracy kelnera, podkreślił znaczenie umiejętności komunikacyjnych. To kluczowa kompetencja.

Ponadto liczy się oczywiście znajomość dań. Zdaniem zaproszonego eksperta, aby praca kelnera mogła przebiegać jak najlepiej, powinien zostać opracowany plan wdrożeniowy. Wspomniany plan może być podzielony na etapy. Kelner nie jest brzydko ujmując „podawaczem”, a żeby jego umiejętności były na dostatecznie wysokim poziomie, plan wdrożenia powinien opracować menedżer restauracji.

Paweł Gruba podkreślił również rolę uśmiechu i dopasowania do każdego klienta. Praca kelnera jest naprawdę doceniana w sytuacji, gdy potrafi on wyprzedzić potrzeby klientów. Dla przykładu dzięki zapamiętaniu gości, może pokazać, że pamięta co zwykle zamawiają i zaproponować coś na podstawie tej wiedzy.

Kelner – praca z zaangażowaniem i pozytywnym nastawieniem

Gość Warto Szkolić, czyli Paweł Gruba podkreślił rolę mowy ciała. Jego zdaniem powinna ona okazywać radość z tego, że w lokalu pojawił się klient. Znany polski menedżer wspomniał także sytuacje, w których miał negatywne odczucia dotyczące obsługi w lokalach. W takich sytuacjach nawet doskonale przyrządzone potrawy nie sprawiają, że klient jest zadowolony.

Zaangażowanie w pracy kelnera polega również na tym, że sam proponuje konkretne dania. To właśnie ten pracownik powinien być bowiem specjalistą z zakresu oferty restauracji. Aby praca kelnera przebiegała sprawnie w tym aspekcie powinien on jednak być odpowiednio przeszkolony.

Paweł Gruba zwraca również uwagę na rolę programów wdrożeniowych. Ważna jest umiejętność polecania. Opis wyjątkowości potraw jest wynikiem opisu ich przyrządzania. Kelner powinien zatem wyciągać wnioski z tego, w jaki sposób zostało przyrządzone na przykład mięso. Aby było to możliwe menedżer restauracji może zaopatrzyć kelnerów w karty techniczne. Takie narzędzia są wykorzystywane na szkoleniach, które prowadzi Paweł Gruba.

Praca kelnera. Podsumowanie

Tytułem podsumowania, w pracy kelnera istotne są między innymi następujące aspekty:

  • kompetencje społeczne/komunikacja (otwartość),
  • uśmiech,
  • szkolenie i wdrożenie,
  • znajomość asortymentu,
  • znajomość potrzeb klientów,

Jak wynika z filmu, wszystkich punktów wartych wymienienia jest ponad 50. Aby wiedzieć dokładnie, jak ulepszyć pracę kelnera, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty. To doskonała okazja do zwiększenia kompetencji zarówno dla menedżera restauracji, jak i dla osoby odpowiedzialnej za obsługę gości. Zapoznaj się z treścią filmu.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przygotowywanie firmy produkcyjnej do zmian w środowisku pracy wynikających z wdrożenia rozwiązań z zakresu zielonej transformacji – relacja ze szkolenia

Wprowadzenie do idei zielonej transformacji w firmie produkcyjnej Zielona transformacja to dziś jeden z najważniejszych procesów, które kształtują przyszłość przemysłu. Wdrażanie działań proekologicznych, ograniczenie emisji CO₂, poprawa efektywności energetycznej oraz odpowiedzialne gospodarowanie surowcami stanowią podstawę nowoczesnego i zrównoważonego biznesu. W tym kontekście zielona transformacja w firmie produkcyjnej nie jest już jedynie odpowiedzią na wymogi regulacyjne, ale świadomym wyborem strategicznym, który buduje przewagę…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Świadoma komunikacja środowiskowa jako klucz do zaufania klientów Współczesny rynek coraz mocniej zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, a konsumenci coraz częściej wybierają marki, które działają w sposób odpowiedzialny i transparentny. Niestety, dynamiczny rozwój trendów proekologicznych przyniósł również zjawisko nieuczciwej komunikacji, znane jako greenwashing. To właśnie dlatego temat przeciwdziałania greenwashingowi w firmie produkcyjnej staje się coraz ważniejszy dla przedsiębiorstw, które…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Obsługa wymagającego klienta w firmie kurierskiej – relacja ze szkolenia

Dlaczego kompetencje w obsłudze wymagającego klienta są dziś kluczowe? W branży logistycznej i kurierskiej relacja z klientem odgrywa ogromną rolę. Konkurencja jest duża, a oczekiwania klientów rosną z każdym rokiem. Liczy się nie tylko terminowość dostawy, ale również sposób komunikacji i zdolność do budowania zaufania. Dlatego obsługa wymagającego klienta w firmie kurierskiej stała się jednym z najważniejszych obszarów doskonalenia zawodowego wśród pracowników tej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.