Jak dobrze zaaranżować przestrzeń zakupową?

Prawidłowa aranżacja przestrzeni zakupowej to jeden z kluczy do sukcesu sklepu i zwiększenia jego obrotów. Jak widać w przypadku sklepów sieciowych, aranżacja przestrzeni w określony sposób jest także wyróżnikiem danej marki – niezależnie od tego, czy jesteś w Warszawie, czy w Poznaniu, w sklepach firmy X w obu miastach prawdopodobnie znajdziesz te same rzeczy ułożone w ten sam sposób.

Na rynku są dostępne liczne szkolenia, które pozwalają na poszerzenie swojej wiedzy z zakresu aranżacji i jednocześnie inspirują do tworzenia własnych, wyjątkowych przestrzeni zakupowych. Jest to o tyle istotne, że spełniają one przeróżne funkcje – od wyznaczania nowych ścieżek zakupowych konsumenta, po perswazję z zakresu kupna konkretnych towarów. Zanim jednak wybierzesz się na taki kurs, przemyśl, jak wygląda Twój sklep i co Ci się nie podoba w obecnym wystroju i co chciałbyś zmienić. Poniżej prezentujemy listę aspektów, na które warto zwrócić uwagę przy dokonywaniu takiej analizy.

Witryna sklepowa

Co się znajduje na witrynie? Czy są to rzeczy wystarczająco atrakcyjne, aby przyciągnąć klientów do środka? Czy umieszczasz tam informację o aktualnych promocjach? Z uwagi na to, że witryna sklepowa to pierwsza rzecz, którą widzi potencjalny klient, jej funkcja jest bardzo istotna: ma ona jednocześnie informować o tym, co można kupić w danym sklepie, pokazywać przykłady produktów oraz zachęcać do tego, aby wejść do samego sklepu. O rodzajach witryn sklepowych pisaliśmy też tutaj.

Układ sklepu

Kolejną istotną sprawą do rozważenia jest układ sklepu. W jaki sposób ustawione są regały? Czy wytyczają one odpowiednie ścieżki zakupowe? Czy jest to porządek logiczny dla klienta, czy chaotyczny? Czy nad półkami ewentualnie wiszą informacje na temat kategorii produktów, które można na nich znaleźć? Spójrz na wszystko z perspektywy klienta. Zastanów się, czy na przykład przymierzalnie nie są zbyt oddalone od półek z ubraniami. Jeśli sklep posiada więcej niż jedną kasę i każda z nich obsługuje inny rodzaj zakupów, należy to koniecznie wyraźnie zaznaczyć, aby nie frustrować klientów koniecznością znalezienia odpowiedniej kasy. To wszystko są co prawda szczegóły, ale to z detali klaruje się całość doświadczenia zakupowego.

U jak dobry układ?

Niektórzy właściciele sklepów, zwłaszcza tych mniejszych, aranżują układ sklepu tak, aby klient musiał przejść przez całą przestrzeń. Jak to możliwe? Można na przykład ułożyć wszystko w kształcie litery „U” – w ten sposób klient, wchodząc, ma do dyspozycji albo wyjście przy kasie, albo powrót tą samą ścieżką, którą wszedł. Większość ludzi z ciekawości jednak przejdzie całą ścieżkę, przy okazji zapoznając się z całokształtem asortymentu oferowanego przez dany sklep.

Oczywiście, istnieją też inne narzędzia do aranżacji przestrzeni zakupowej i przy tym przyciągnięcia klientów – dlatego warto poszerzać swoją wiedzę, na przykład na szkoleniach z tego zakresu, gdzie można nie tylko poznać nowe techniki sprzedaży, ale i wymienić się wiedzą oraz doświadczeniami z innymi specjalistami z branży.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z emocjami i zarządzać stresem w pracy? – praktyczny przewodnik

Dlaczego warto szkolić się z tematu radzenia sobie z emocjami i stresem w pracy? W dynamicznym i często stresującym środowisku zawodowym umiejętność rozpoznawania, rozumienia i kontrolowania emocji staje się jedną z kluczowych kompetencji przyszłości. Niezależnie od branży czy stanowiska, każdy pracownik codziennie doświadcza emocji, które wpływają na jego decyzje, komunikację oraz relacje z innymi. Dlatego coraz częściej menedżerowie i pracownicy zadają sobie pytania: jak radzić sobie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.