Stres i wypalenie zawodowe – jak sobie z nimi radzić?

Stres i wypalenie zawodowe to zagadnienia, które często pojawiają się w środowisku pracowniczym w praktycznie każdej możliwej branży. Przyczyny stresu i idącego za nim wypalenia zawodowego mogą być różne. Ważne jest jednak to, że można im skutecznie przeciwdziałać. W jaki sposób? O tym kilka słów w artykule poniżej.

Czym właściwie jest stres?

Stres to rodzaj napięcia psychicznego i fizycznego, wywołującego dyskomfort. Przekładając to na język medyczny, stres jest rodzajem reakcji chemicznej, związanej z uwalnianiem adrenaliny i noradrenaliny. Spotykamy się z nim na co dzień w różnych dziedzinach życia. Obcowanie ze stresem jest zatem naturalne i normalne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy zaczyna on dominować i przejmować nad nami kontrolę. W przestrzeni zawodowej taki długotrwały stres może przełożyć się nawet na wypalenie zawodowe.

Pokonywanie presji w życiu zawodowym

Najczęstszym powodem stresu w życiu zawodowym jest zbyt duża presja ze strony otoczenia. W obecnym świecie stałym elementem pracy w każdej możliwej branży są wykresy efektywności pracowników, mierniki ich wydajności. To wszystko powoduje, że ulegamy “wyścigowi szczurów”. Pracujemy coraz więcej, intensywniej, co przekłada się na wzrost poziomu stresu. Do tego dochodzą konflikty ze współpracownikami (równie zestresowanymi), co w kumulacji przeradza się w ogromną, tykającą bombę. Wystarczy drobna iskra, aby nastąpił wybuch, który spowoduje wypalenie zawodowe pracownika.

Czym właściwie jest wypalenie zawodowe?

Wypalenie zawodowe to odpowiedź organizmu na silny stres, związany z wykonywaną pracą. Najczęściej ulegają mu osoby, pełniące funkcje kierownicze oraz te, które mają stały kontakt z innymi ludźmi. W grupie największego ryzyka są zatem nauczyciele, pielęgniarki, lekarze, psycholodzy, pedagodzy i tak dalej. Można mówić o trzech podstawowych symptomach wypalenia zawodowego: wyczerpaniu emocjonalnym i utracie wiary we własne możliwości zawodowe, obojętność na potrzeby innych pracowników, poczucie bezsensu i cynizm, a także negatywna samoocena pracownika, przeżywanie lęków o przyszłość i stabilność pracy, poczucie winy i krzywdy.

Jak nie dojść do stanu wypalenia w pracy?

Głównym czynnikiem “pchającym” pracownika w stronę wypalenia zawodowego jest stres. Ważne jest zatem aby wiedzieć w jaki sposób nim zarządzać, jakie działania profilaktyczne podejmować oraz jakie metody walki będą skuteczne. Przy czym strategia działania w tym zakresie musi być opracowywana indywidualnie, z uwzględnieniem warunków pracy konkretnej osoby. Być może zasadna okaże się technika redukcji napięć Colina Sissona, relaksacja, twórcza wizualizacja, medytacja, ćwiczenia izomeryczne, trening Jacobsena, ćwiczenie Echa lub Samokontrola, pozwalające na zwiększenie kontroli nad emocjami, ćwiczenie Desiderata, wzmacniające pozytywne myślenie. Istnieje wiele możliwości.

Szkolenia – jak radzić sobie ze stresem?

Stres i wypalenie zawodowe stały się w ostatnich latach swoistymi chorobami cywilizacyjnymi. Coraz więcej osób walczy z tego typu problemami. Właśnie dlatego specjaliści Warto Szkolić, wychodząc naprzeciw potrzebom osób zmagających się z problemem stresu, stworzyli unikalne szkolenia, przybliżające ten problem. Przekazujemy naszym kursantom wiedzę na temat tego czym jest stres, w jaki sposób powstaje, jakie są jego skutki, czym jest wypalenie zawodowe, a także w jaki sposób należy z tymi zjawiskami walczyć. Dodatkowo nasze szkolenia zawierają praktyczne ćwiczenia, wspomagające walkę ze stresem i uczące w jaki sposób zarządzać własną pracą, aby była ona skuteczna i bezstresowa.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.