Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym

Co znajduje się w treści artykułu?

Pokaż więcej Ukryj

Istnieją branże, w których nie mamy do czynienia ze swoistym konfliktem międzypokoleniowym. Taka sytuacja należy jednak do rzadkości. W przeważającej większości zawodów bowiem, w pracy spotkamy się z przedstawicielami dwóch-trzech pokoleń. Jak radzić sobie z taką grupą? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Kategorie wieku

W przestrzeni human resources (HR) mówi się o różnych typach pokoleń – baby boomers, pokoleniu X, Y oraz Z. Każda z tych grup posiada specyficzny zestaw, charakterystycznych tylko dla niej cech. Wynikają one przede wszystkim z momentu urodzenia, możliwości edukacyjnych oraz warunków dorastania. W oparciu o te kryteria przedstawiciele różnych pokoleń mają różne oczekiwania od pracy, dla jednych ważne jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja, a dla innych dynamika, zmienność i nieustanne dokształcanie.

Jak być dobrym szefem?

W tak wielobarwnej grupie o różnych oczekiwaniach należy być przede wszystkim niesamowicie elastycznym. Tą różnorodność można wykorzystać jako zaletę. Wystarczy dostosować cechy i umiejętności poszczególnych grup do zamierzonych celów. Nadto ważne jest budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i gotowości do pomocy. Zgrany zespół to podstawa sukcesu w każdej branży. Różnica pokoleń to również szansa na wykorzystanie wymiany wiedzy. Podajmy prosty przykład – starsi pracownicy z pewnością będą mogli nauczyć młodszych specyfiki działalności firmy i zasad panujących na danym rynku, młodzi z kolei mają szerszą wiedzę na temat nowych technologii i z pewnością dzięki nim starsi pracownicy szybciej uporają się z nauką nowych systemów obsługi, z prowadzeniem nowej ewidencji, robieniem nowych baz danych.

Wsłuchaj się w potrzeby Twoich podwładnych

Co jednak najważniejsze w kontekście wielopokoleniowych zespołów, dobry szef powinien wsłuchać się w ich potrzeby. Pamiętajmy, że młodzi pracownicy nie są szczególnie przywiązani do miejsca pracy, ponieważ z łatwością będzie im znaleźć inną pracę, a poza tym wciąż nie jest dla nich za późno na absolutną zmianę branży albo realizowanie pomysłów o podróży dookoła świata. Ta grupa najbardziej sobie ceni elastyczność czasu pracy oraz perspektywy rozwoju – nowe wyzwania. Z kolei starsze pokolenia idą raczej w stronę stabilizacji i bezpieczeństwa. Regularny czas pracy i stabilność finansową stawiają wyżej niż udział w interesującym projekcie. To wszystko należy mieć na uwadze, budując relacje z pracownikami.

Ciekawostka

Jeżeli mamy do czynienia z dwu-trzy-osobowymi pokojami, to lepiej łączyć osoby, będące w podobnym wieku i mające podobne cele i zainteresowania. Psycholodzy stwierdzili, że dzięki temu, że możemy z kimś porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą, postrzegamy samą pracę jako przyjemniejszą i chętniej spędzamy tam czas, co przekłada się na większą efektywność. Według takiego klucza „rozmieszcza” się pracowników na przykład w urzędach i różnych instytucjach państwowych.

Szkolenia ze specjalistami Warto Szkolić

Zapraszamy na nasze szkolenia z zarzadzania zespołem. Posiadamy w swojej grupie specjalistów w tym zakresie, którzy mają na koncie wiele lat doświadczenia w pracy, jako managerzy, dyrektorzy, kierownicy i inni, zarządzający grupą ludzi. Czekamy na Twoją wiadomość!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia pomagają w zarządzaniu stresem i wypaleniem zawodowym wśród liderów?

Zarządzanie stresem i wypaleniem wśród liderów – jakie szkolenia realnie wspierają kadrę zarządzającą? Stres to dziś stały element pracy liderów – i to nie tylko tych na najwyższych szczeblach. Zmieniające się warunki rynkowe, presja wyników, odpowiedzialność za ludzi i ciągłe podejmowanie decyzji powodują, że wielu menedżerów funkcjonuje na granicy przeciążenia. W takich warunkach nietrudno o spadek efektywności, napięcia w zespole czy całkowite wypalenie. Zjawisko zarządzania…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia pomagają budować kulturę feedbacku w organizacji?

Dlaczego kultura feedbacku decyduje o sukcesie organizacji? – przegląd szkoleń Coraz więcej firm dostrzega, że skuteczna komunikacja wewnętrzna nie polega jedynie na przekazywaniu informacji – kluczowym elementem staje się regularny, świadomy i konstruktywny feedback. To właśnie dzięki niemu zespoły potrafią szybciej się rozwijać, unikać błędów i budować zdrowe relacje. Kultura feedbacku nie powstaje jednak sama z siebie. To efekt przemyślanych działań, konkretnych…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia dla współpracy między działami sprzedaży i produkcji?

Dlaczego warto inwestować w szkolenia dla współpracy między działami? W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym coraz większą rolę odgrywa efektywna współpraca międzydziałowa. Dotyczy to szczególnie firm produkcyjnych, w których dział sprzedaży i dział produkcji funkcjonują na przecięciu różnych celów operacyjnych. Gdy sprzedaż nie wie, co realnie może zostać wyprodukowane, a produkcja nie zna priorytetów handlowych – firma traci. Pojawiają się opóźnienia, niezrealizowane…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.