Jak być bardziej produktywnym, unikając wypalenia zawodowego?

Wypalenie zawodowe jest obecnie bardzo powszechnym zjawiskiem, szczególnie wśród pracowników dużych korporacji. Jego cechami są: nieustanne zmęczenie, zniechęcenie i kompletny brak satysfakcji z wykonywanych czynności. Produktywność spada, pojawia się długotrwały stres – nie czujemy się dobrze w pracy, nie mamy perspektywy na jej zmianę i powoli swoje złe samopoczucie zaczynamy przenosić na naszych bliskich i życie prywatne w ogóle. Jak sobie z tym poradzić? Jak zadbać o wysoką produktywność?

Fazy wypalenia zawodowego

Niekiedy złego samopoczucia nie identyfikujemy z depresją lub stanem wypalenia zawodowego. Tymczasem konsekwencje zlekceważenia pierwszych objawów mogą być bardzo poważne. W jaki sposób rozpoznać wypalenie zawodowe? Mówi się o trzech podstawowych fazach. Najpierw przychodzi zmęczenie i poczucie, że niczego więcej w swojej pracy nie osiągniemy. Potem dystansujemy się w stosunku do współpracowników i klientów, korzystających z usług naszej firmy. Finalnie tracimy kontrolę nad sprawami zawodowymi i poczucie własnej wartości. To tak w uproszczeniu, bowiem cały proces może trwać miesiącami, a nawet latami.

Grupa ryzyka

Kto jest najbardziej narażony na wypalenie zawodowe? Tak naprawdę nikt nie może czuć się bezpieczny. Ten problem dotyka zarówno młodych, jak i starszych pracowników o różnym stażu pracy. Wypalenia zawodowego nie da się również przypisać do żadnej konkretnej grupy zawodowej. Statystki pokazują jednak, że najczęściej z tym problemem zmagają się osoby nadwrażliwe o niskim poczuciu własnej wartości oraz te, które pracują z ludźmi – lekarze, nauczyciele, pielęgniarki, pracownicy socjalni, psycholodzy i tak dalej.

Jak walczyć z wypaleniem zawodowym?

Przede wszystkim istotna jest identyfikacja źródeł stresu i wypalenia w pracy. Warto zastanowić się nad tym, jakie sytuacje powodują nasze napięcie. Dobrą metodą jest użycie skali stresu Holmes’a i Rahe’a. Ci panowie w latach 60. opracowali skalę 43 wydarzeń stresowych, które pozwalają na stwierdzenie, jakie jest ryzyko choroby u danego pracownika.

Jak być bardziej produktywnym?

Jak zatem zarządzać własną pracą, aby być bardziej produktywnym i nie ulec wypaleniu zawodowemu? Najważniejsza w tym kontekście jest priorytetyzacja zadań. Pomocna może okazać się tak zwana macierz Eisenhowera, która zakłada podział zadań na: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne. Taka systematyka pozwala na skuteczne zarządzanie czynnościami do wykonania. Poza tym istotne jest skuteczne delegowanie zadań, techniki kreatywnego działania w pracy własnej i zespołowej, efektywna komunikacja interpersonalna, asertywność i tak dalej.

Szkolenia

Wszystkie wyżej wskazane zagadnienia poruszane są przez naszych specjalistów w ramach prowadzonych szkoleń. Mają one charakter warsztatowo-wykładowy, dzięki czemu efektywniej przekazujemy informacje naszym kursantom. Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz lub zadzwoń do nas! Oferujemy szkolenia „szyte na miarę”, dopasowane do Twoich potrzeb.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.