5 wskazówek jak skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym

Z roku na rok zwiększa się liczba osób, wykonujących pracę na zasadzie freelancingu – zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie. Jednocześnie pracują oni w trybie zadaniowym, raz po raz konsultując poszczególne kwestie ze swoim zleceniodawcą, zwierzchnikiem, szefem. Tego typu schemat pracy jest szczególnie popularny w takich dziedzinach, jak szeroko rozumiany marketing oraz poszczególne działy IT. W ostatnim czasie freelancing “idzie” nieco dalej, tworząc nowe formy współpracy. Modnym i skutecznym sposobem jest na przykład tworzenie zespołu rozproszonego. Czym jest i w jaki sposób skutecznie nim zarządzać?

Czym jest zespół rozproszony?

Zespół rozproszony to model współpracy, stosowany w coraz większej liczbie firm, polegający na zarządzaniu grupą osób, znajdujących się w różnych miejscach Polski lub świata. Ten sposób sprawdza się w tych działalnościach, w których możliwe jest wykonywanie pracy w sposób zdalny, na przykład przy użyciu wyłącznie komputera z odpowiednim oprogramowaniem. Jakich reguł należy przestrzegać, aby skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym?

1- autorytet w swojej dziedzinie

Przede wszystkim w pracy zespołu rozproszonego kluczową rolę odgrywa szef-kierownik-zarządzający. To on musi “ogarnąć” swoich pracowników i wyznaczyć im odpowiednie zadania. To on bierze również odpowiedzialność za wszelkie sukcesy, ale i niepowodzenia. Ważne zatem, aby ta osoba stanowiła autorytet, specjalistę w swojej dziedzinie. Ze względu na obniżone możliwości kontroli, pracownicy muszą mieć szacunek, respekt w stosunku do swojego szefa.

2 – właściwe planowanie

Drugim elementem jest odpowiednie planowanie pracy. W tej formie współpracy nie ma miejsca na jakiekolwiek niedopatrzenia i zaniedbania. Tutaj wszystko musi zostać perfekcyjnie zorganizowane. Każdy najdrobniejszy element musi mieć swój deadline, a pracownicy muszą wiedzieć, że jego niedotrzymanie może wiązać się z negatywnymi dla nich konsekwencjami.

3 – umiejętność rozwiązywania konfliktów

Niejednokrotnie w pracy spotkamy się z różnego rodzaju konfliktami i niedopowiedzeniami. Brak kontaktu face to face często wpływa na pogorszenie stosunków i trudności komunikacyjne. Rolą szefa jest zatem załagodzenie ewentualnych napięć.

4 – odpowiednie zaangażowanie

Zaangażowanie lidera w realizację określonego projektu najczęściej udziela się podległym mu pracownikom. Warto zatem pokazać swoją siłę i chęć osiągnięcia celu, aby tym samym zmotywować resztę zespołu.

5 – wartościowe rozliczanie zadań

W pracy zdalnej ogromne znaczenie ma również wartościowe rozliczanie zadań – a zatem rzetelne, sprawiedliwe i kompleksowe. Ten element stanowi ważną część naszych szkoleń. Wiele czasu poświęcamy na uświadomieniu kursantom wartości informacji zwrotnej obustronnej wg modelu FUKOZ.

Szkolenia Warto Szkolić

W swojej bogatej ofercie posiadamy również szkolenia z zakresu zarządzania zespołem rozproszonym. Przeznaczamy je w szczególności dla osób, kierujących zespołem rozproszonym. Nasz kurs pomaga zwiększyć swoją pewność siebie, poprawia relacje w zespole oraz motywuje do dalszego działania. Zapraszamy do kontaktu!

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

 

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem w innym terminie lub w innym miejscu skontaktuj się z Nami!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak powinna być przeprowadzana skuteczna rozmowa sprzedażowa? – Wywiad z Pawłem Głowackim

Sztuka rozmowy sprzedażowej – kluczowe zasady W świecie biznesu rozmowa sprzedażowa jest często postrzegana jako decydujące starcie, w którym liczy się siła argumentów i umiejętność przekonywania za wszelką cenę. Wielu handlowców podchodzi do niej jak do egzaminu, skupiając się na prezentacji produktu i zbijaniu obiekcji. To podejście, pełne presji i nastawione na szybką finalizację sprzedaży, często prowadzi donikąd, budując opór zamiast zaufania. Kluczem…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.