Zastosowanie MBTI w praktyce, czyli Warto Szkolić się szkoli

W dniu 03.11.2021 r. pracownicy naszej firmy mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu z zakresu praktycznego zastosowania modelu MBTI. Prowadzącymi kurs byli nasi trenerzy — Angelika Grabowska oraz Paweł Głowacki, którzy zadbali o odpowiednią ilość wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej.

Czym jest MBTI?

Model MBTI to jeden z najpopularniejszych modeli określania preferencji w zakresie postrzegania świata i podejmowania decyzji. Został on opracowany przez Isabel Briggs Myers i Katherine Cook Briggs, został on oparty na koncepcji Carla Gustava Junga. Odpowiednie zastosowanie modelu MBTI może być genialnym narzędziem do rozwoju osobistego, jak i rozwoju zespołowego.

Cele szkolenia:

  • poznanie swojego typu osobowości wg typologii MBTI,
  • poznanie znaczenia preferencji w czterech dychotomiach, 
  • nabycie umiejętności stosowania w praktyce posiadanej wiedzy dotyczącej typu osobowości,
  • poznanie swoich preferencji dotyczących miejsca pracy,

Przebieg szkolenia

Szkolenie przebiegało według poniższego programu:

  • Fundamentalne zagadnienia MBTI® oraz jego zastosowanie w życiu prywatnym i zawodowym
  • Typ psychologiczny – elementy osobowości wg Junga
  • Preferencje w czterech dychotomiach
  • Odkrycie własnego typu osobowości
  • Charakterystyka każdego z typów
  • Sesja informacji zwrotnej i interpretacji wyników
  • Użyteczność przeciwstawnych typów i ich wpływ na środowisko pracy
  • Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w organizacjach, w pracy z zespołami i realizacji celów biznesowych

Każdy z uczestników poznał swoje preferencje w czterech kategoriach:

  • źródło czerpania energii

Introversion czerpanie energii z własnych przemyśleń, refleksji, kierowanie energii do wewnątrz

Extraversion czerpanie energii z działania i kontaktów z ludźmi, kierowanie energii na zewnątrz

  • sposób gromadzenia informacji

Sensinggromadzenie faktów i namacalnych informacji, zwracanie uwagi na szczegóły

INtuition — skupianie się na całości, niezagłębianie się w szczegóły, gromadzenie ogólnych informacji

  • sposób podejmowania decyzji

Thinkinganalityczne spojrzenie, chłodne decyzje, kierowanie się logiką

Feelingskupienie na emocjach, emocjonalne decyzje, kierowanie się swoim systemem wartości i emocjami

  • sposób wykonywania zadań, radzenia sobie w życiu

Judging dokładne planowanie, zadaniowość, terminowość, trzymanie się określonych wcześniej reguł

Perceiving elastyczny styl życia, skłonność do odkładania na później, swoboda działania, brak sztywnego określania reguł

Podczas szkolenia uczestnicy mieli okazję brać udział w tematycznych dyskusjach oraz ćwiczeniach, które angażowały cały zespół. Zajęcia praktyczne były bardzo pomocne w określeniu swoich preferencji, a w efekcie swojego typu osobowości wg modelu MBTI.

Podsumowanie szkolenia – ”Zastosowanie MBTI w praktyce”

Szkolenie wskazało uczestnikom, w jaki sposób warto wykorzystywać samoświadomość. Udział w szkoleniu był również pomocny w zrozumieniu mechanizmów działania osób o przeciwnych preferencjach, co w dłuższej perspektywie z pewnością przełoży się na wypracowanie nowych, skuteczniejszych mechanizmów współpracy. Warto w tym miejscu dodać, że żadna z preferencji nie jest zero-jedynkowa i tak naprawdę każdy z nas posiada w różnych proporcjach wszystkie z preferencji, jednak któraś zawsze jest dominująca. Szkolenie wskazało w którym kierunku warto rozwijać zespół pracowników oraz na jakie obszary szczególnie zwrócić uwagę.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak powinna być przeprowadzana skuteczna rozmowa sprzedażowa? – Wywiad z Pawłem Głowackim

Sztuka rozmowy sprzedażowej – kluczowe zasady W świecie biznesu rozmowa sprzedażowa jest często postrzegana jako decydujące starcie, w którym liczy się siła argumentów i umiejętność przekonywania za wszelką cenę. Wielu handlowców podchodzi do niej jak do egzaminu, skupiając się na prezentacji produktu i zbijaniu obiekcji. To podejście, pełne presji i nastawione na szybką finalizację sprzedaży, często prowadzi donikąd, budując opór zamiast zaufania. Kluczem…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.