Freelancing a etat? Porównanie

Freelancing a etat? Porównanie

Dynamiczne zmiany na rynku pracy sprawiają, że stosunkowo mało popularna forma pracy jaką był freelancing, zyskuje na znaczeniu. Czym jest freelancing i jakie daje możliwości? Z artykułu dowiesz się, czym freelancing różni się od klasycznej pracy na etacie oraz która z tych opcji może być dla Ciebie korzystniejsza.

Do najpopularniejszych form zatrudnienia w Polsce bez wątpienia należy umowa o pracę, czyli tak zwany etat. Jednak z powodu trwającej pandemii, od dwóch lat zainteresowanie freelancingiem (oraz pracą zdalną) znacznie wzrosło. Samo pojęcie „freelancer” oznacza w luźnym tłumaczeniu „wolny strzelec”. Według danych zgromadzonych przez Useme w 2021 roku, w Polsce liczba freelancerów przekroczyła 270 tys. osób.

Zawód – freelancerzy mają mniejszy wybór od etatowców

Większość, jeśli nie wszystkie profesje, można swobodnie wykonywać w miejscu pracy, przy stałym zatrudnieniu. Freelancerzy mają dużo mniejszy wybór. Według badań Useme najczęściej z takiej formy pracy korzystają dziennikarze, copywriterzy, graficy, programiści, tłumacze, specjaliści od budowy i optymalizacji stron internetowych oraz wirtualni asystenci.

Nienormowany czas pracy kontra 8-godzinny etat

Pod względem czasu spędzonego w pracy osoby zatrudnione na etacie najczęściej spędzają w firmie 8 godzin dziennie. Zdecydowana większość “etatowców” pracuje w stałych godzinach lub z uwzględnieniem zmian okresowych. Nieliczni przekraczają normy godzinowe w ramach nadgodzin.

Freelancerzy częściej pracują w nienormowanych godzinach. Często dopasowują je do własnego trybu dnia i chętnie pracują w godzinach nocnych. Czas pracy freelancera zależy w dużej mierze od ilości zleceń. Są okresy, w których zainteresowanie zleceniodawców jest większe lub mniejsze. Wiele zależy też od indywidualnych potrzeb finansowych, podejścia do pracy oraz popytu klientów na wybrane usługi.

Freelancer czy etatowiec — kto zarabia więcej?

Nieodzowną zaletą pracy w formie freelancingu jest dużo większy wpływ na wysokość zarobków. Freelancer może decydować, ile zleceń zrealizuje, ile czasu poświęci na pracę, a w efekcie – ile zarob. Wypłata osób na etacie przeważnie jest bardzo przewidywalna. Oczywiście zdarzają się zmiany, ale najczęściej wynikają one z nadgodzin, prowizji lub premii uznaniowej.

Czy oznacza to, że freelancerzy zarabiają więcej? Bynajmniej. Wolni strzelcy muszą najczęściej ponosić koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym składki ubezpieczeniowe i podatek dochodowy. Do tego dochodzą przestoje w zleceniach od klientów lub nawet brak zapłaty za wystawione faktury. Odpowiedź na pytanie o to kto zarabia więcej może być tylko jedna – to zależy 🙂

Kreatywność i zaangażowanie

Decydując się na pracę etatową, oddaje się do dyspozycji szefa swój czas. W zamian, wymagana jest praca, często opierająca się na wielokrotności wykonywanych czynności. Wąski zakres zadań w biurze, sklepie czy restauracji, często ogranicza tkwiącą w pracowniku kreatywność, a w niektórych przypadkach, jest wręcz żmudna. Z drugiej strony freelancer, choć może realizować ciekawe i rozwijające zlecenia, ma „na głowie” dodatkowo: marketing, płatności, pozyskiwanie klientów, korespondencję, sprawy urzędowo-podatkowe oraz wiele innych kwestii. 

Porównując te dwie formy zatrudnienia, można więc przyjąć, że freelancing wymaga na ogół więcej poświęcenia i zaangażowania niż praca na etacie, jednak nie zawsze wiąże się to z wyższymi zarobkami.

Stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa

Standardem w Polsce jest praca na etacie i to właśnie do niej dąży większość ludzi. Regularnie  wpływająca na konto wypłata daje poczucie bezpieczeństwa i możliwość planowania przyszłości. Zupełnie inaczej ma się sprawa w przypadku freelancerów, którzy mogą jedynie przewidywać wysokość swoich zarobków za 3, 6 czy 12 miesięcy. Koszty działalności oraz ryzyko wystąpienia przestojów w zleceniach “wymuszają” konieczność posiadania tzw. poduszki finansowej, czyli zabezpieczenia finansowego na wypadek utraty części dochodów w przyszłości. Dzięki temu freelancer też może odczuwać bezpieczeństwo finansowe. Choć jest ono z pewnością wyższe w przypadku większości osób na etacie, dysponujących umową z okresem wypowiedzenia.

Satysfakcja i możliwości rozwoju – freelancing a etat

Wysoki poziom satysfakcji z wykonywanej pracy może występować zarówno u pracujących na etacie, jak również u osób korzystających z uroków freelancingu. Praca na etacie może jednak szybciej powodować wypalenie zawodowe ze względu na swoją przewidywalność, rutynę oraz szereg innych czynników (np. relacje z przełożonym). Zaletą freelancingu jest możliwość dobierania zleceń według własnych oczekiwań, co ogranicza możliwość występowania wypalenia zawodowego.

Freelancerzy, by utrzymać się na rynku i być „na fali”, chętnie korzystają ze szkoleń, dzięki którym mogą poszerzyć swoje możliwości zawodowe. Wielu freelancerów traktuje rozwój zawodowy jako coś niezbędnego, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się sektorze IT. Pracownicy etatowi, również korzystają ze szkoleń, jednak w przypadku wielu branż, nie mają one tak dużego znaczenia dla dalszego kierunku kariery zawodowej, jak np. staż pracy czy pełniona funkcja.

Reasumując, każda forma zatrudnienia ma swoje wady i zalety. Grunt to realizować się zawodowo w taki sposób, by zaspokajać własne potrzeby i realizować osobiste cele. I tego wszystkim, którzy dotrwali do tego miejsca życzy ekipa WartoSzkolić!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji zwiększają skuteczność współpracy zespołowej?

Skuteczna komunikacja w zespole – jakie szkolenia zwiększają efektywność i jakość współpracy? Współpraca zespołowa to jeden z najważniejszych filarów sprawnie działającej organizacji. Nawet najlepszy zespół ekspertów nie osiągnie pełni swojego potencjału, jeśli nie potrafi się skutecznie komunikować. Brak jasnych ustaleń, nieporozumienia, błędna interpretacja intencji czy konflikty wynikające z różnic stylów komunikacyjnych – to codzienne wyzwania, które znacząco obniżają efektywność pracy.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.