Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Przywództwo sytuacyjne związane jest z podkreśleniem znaczenia dojrzałości pracownika. To pracownicy są wtedy czynnikiem sytuacyjnym, który wyznacza styl kierowania. Styl zarządzania, który jest dopasowany indywidualnie do każdego pracownika to naszym zdaniem najlepszy model kierowania zespołem. Przekonaj się dlaczego!

Przywództwo sytuacyjne – na czym polega i dlaczego warto?

Koncepcja przywództwa sytuacyjnego zakłada, że na rozwój pracownika składają się następujące kompetencje:

  • doświadczenie,
  • predyspozycje,
  • wiedza,
  • posiadane umiejętności,
  • zaangażowanie (pewność siebie, motywacja, poziom satysfakcji z pracy i siebie samego).

Według tego modelu nie ma idealnego typu przywódczego, a sposób zarządzania trzeba dopasować do konkretnej sytuacji i warunków tworzonych przez zespół. Aby zarządzać zespołem pracowników, konieczne jest dostosowywanie się do sytuacji. Sytuacje, które się pojawiają, są z kolei zależne między innymi od: osobowości pracowników, rodzaju wykonywanych zadań, a także stażu pracy.

Nastawienie na relacje sprawia, że przełożony wspiera, a także motywuje swoich pracowników, a dodatkowo interesuje się ich zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi celami. Dodatkowo przywództwo sytuacyjne oznacza, że menedżer jest osobą otwartą i dostępną, a także ceni dwukierunkową komunikację. Nierzadko również wchodzi w rolę coacha i doradcy. Menedżer przyjmuje czasami rolę kogoś na wzór trenera sportowego. Staje się mentorem w trudnych chwilach, a także na przykład przy wdrażaniu w nowe obowiązki. Ponadto przywództwo sytuacyjne oznacza przydzielanie każdemu pracownikowi odpowiedniej roli. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Nieprzypadkowo coraz więcej podręczników, a także poradników dotyczących stylów kierowania zespołem proponuje właśnie przywództwo sytuacyjne. Jest ono aktualnie uznawane za najskuteczniejsze, a co za tym idzie coraz częściej stosowane w firmach i instytucjach.

Skutki niewłaściwego zarządzania zespołem

Niewłaściwe zarządzanie zespołem, czyli stosowanie tego samego stylu bez względu na okoliczności prowadzi między innymi do pogorszenia wizerunku menedżera jako szefa. Może dochodzić w takiej sytuacji również do problemu z określeniem granic odpowiedzialności dla każdego pracownika z osobna.

Dodatkowo brak przywództwa sytuacyjnego znacząco obniża produktywność zarówno całego zespołu, jak i pojedynczych pracowników. Ogromnym błędem jest również dostosowywanie sposobu kierowania ludźmi do stopnia sympatii do nich. Takie działanie ze strony zarządzającego zespołem bardzo mocno odbija się również na atmosferze w pracy. Na podstawie wielu badań, publikacji, a także doświadczenia ekspertów stało się zatem jasne, że przywództwo sytuacyjne jest najlepszym możliwym wariantem. Koniecznie przekonaj się o jego potencjale i skorzystaj na przykład ze szkoleń menedżerskich, które oferujemy. Jeżeli nauczysz się przywództwa sytuacyjnego, zwiększysz wtedy nie tylko efektywność, ale również motywację do pracy całego zespołu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zwiększają odporność na stres kadry kierowniczej?

Odporność na stres kadry kierowniczej – kompleksowy przewodnik po skutecznych szkoleniach Współczesna rola menedżera to ciągłe żonglowanie priorytetami w środowisku pełnym presji i nieustannych zmian. Odpowiedzialność za wyniki, zarządzanie dynamiką zespołu i konieczność podejmowania szybkich decyzji sprawiają, że odporność na stres przestaje być jedynie “miękką umiejętnością”, a staje się fundamentalną kompetencją lidera. To właśnie ona decyduje o zdolności do zachowania jasności umysłu, podejmowania racjonalnych działań…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zwiększają efektywność współpracy brygadzistów?

Od rywalizacji do synergii – inwestycja we współpracę liderów Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko zarządzanie swoim zespołem. To kluczowe ogniwo w całym systemie operacyjnym firmy, a prawdziwym testem jego kompetencji jest zdolność do współpracy z innymi liderami. Kiedy brygadzista ze zmiany A nie potrafi dogadać się z brygadzistą ze zmiany B, kiedy dział montażu toczy cichą wojnę z działem lakierni, cierpi na tym cała…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Komunikacja jako fundament efektywnego zespołu – szkolenia Dobre relacje w zespole to fundament każdej dobrze prosperującej firmy. To niewidzialna siła, która napędza zaangażowanie, wspiera innowacyjność i pozwala przetrwać najtrudniejsze momenty. Jednak wielu menedżerów wciąż traktuje je jako coś, co dzieje się samoistnie. Nic bardziej mylnego. Kiedy komunikacja szwankuje, pojawiają się konflikty, spada motywacja, a projekty grzęzną w martwym punkcie.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.