Jak komunikować się w międzynarodowym zespole hotelu? – wywiad z Anną Możdżyńską
W dzisiejszym globalnym środowisku biznesowym, efektywna komunikacja w międzynarodowych zespołach staje się kluczowym elementem sukcesu w branży hotelarskiej. Hotele, które przyciągają gości z różnych zakątków świata, muszą umiejętnie zarządzać zespołem złożonym z osób o różnych kulturach, językach i doświadczeniach zawodowych. Jak zatem budować mosty porozumienia w takich zespołach? Jakie strategie i narzędzia komunikacyjne warto zastosować, aby każdy członek zespołu czuł się słyszany i zrozumiany? W naszym wywiadzie przyjrzymy się tym wyzwaniom oraz podpowiemy, jak skutecznie zarządzać komunikacją w międzynarodowym środowisku pracy hotelowej. Zapraszamy do rozmowy z Anną Możdżyńską, która podzieliła się z nami swoją wiedzą i praktycznymi wskazówkami.
Jakie są kluczowe wyzwania związane z komunikacją w międzynarodowych zespołach hotelowych?
W coraz większej liczbie hoteli i restauracji pracownicy tworzą zespoły multikulturowe. Jest to wyzwanie dla działów HR, aby tak dobrać członków zespołu, by odmienność kulturowa stanowiła walor, zaletę, a nie barierę.
W jaki sposób różnice kulturowe wpływają na codzienną komunikację w zespole hotelowym?
Komunikacja i podejście do pracy to najtrudniejsza rzecz w tworzeniu zespołów pracowników międzynarodowych. Etos pracy, który jest oczywisty dla nacji wschodnich (kraje azjatyckie), nie pokrywa się z podejściem do pracy Włocha, Hiszpana czy Polaka. Tu istotną rolę odgrywa szef zespołu, który na spotkaniach z pracownikami będzie powtarzał co jest akceptowane w naszej firmie, czego nie tolerujemy, a co nagradzamy. Tylko w ten sposób pracownicy mogą korygować swoje zachowanie i sposób pracy.
Nie można zakładać, że obcokrajowcy będą pracowali tak jak pracują Polacy, bo oni wywodzą się z innej kultury, dorastali w innych krajach, w różnych środowiskach i różnych społeczeństwach – dlatego tak ważne jest expose szefa, powtarzane co jakiś czas.
Jakie umiejętności komunikacyjne są najważniejsze dla pracowników w międzynarodowym środowisku hotelarskim?
Myślę, że jasne komunikowanie przez nich czego potrzebują. Dobre udzielanie informacji zwrotnej na linii kierownik/manager-pracownik. Wyrażanie pochwał oraz dyscyplinowanie pracownika w taki sposób, aby było jasne czego od niego oczekujemy, za co nagradzamy, co chwalimy i czego nie tolerujemy.
Jak można efektywnie zarządzać różnicami językowymi w międzynarodowym zespole hotelowym?
Przede wszystkim nadawajmy jasne i proste komunikaty swoim współpracownikom czy podwładnym. Samo powiedzenie ‘”Proszę, żebyś zrobił to szybko” nie oznacza dla każdego pracownika tego samego. Dla jednego szybko to będzie w ciągu najbliższej godziny, a dla drugiego szybko – to na jutro.
Warto też od samego początku zwracać pracownikom uwagę, że pewne sformułowania, które w ich krajach uchodzą za normalne, w Polsce mogą być odebrane jako seksistowskie, rasistowskie czy obraźliwe. Potoczne zwroty, które nie rażą w codziennym życiu, mogą być foux-paux , gdy użyte są w obsłudze gościa.
Pamiętajmy, że komunikacja to nie tylko to co mówimy, mamy przecież także komunikację niewerbalną, wyrażającą się w postawie, gestach, mimice. Tu może być wiele różnic , gdy pracujemy w środowisku obcokrajowców, ale też gdy obsługujemy gości z różnych stron świata.
Jakie są najlepsze praktyki w zakresie przekraczania barier kulturowych w komunikacji wewnątrz zespołów hotelowych?
Myślę, że najlepiej sprawdzą się tu wyjścia, czy wyjazdy integracyjne. Także wspólne działania charytatywne wspierane przez właścicieli hoteli (np. udział w WOŚP), podczas których zespół integruje się w sposób naturalny, a pracownicy z innych krajów mogą pokazać także swoje „prywatne” oblicze, sprawdzą się tu znakomicie. Wówczas okazuje się, kto jest w czym dobry, jakie ludzie mają pasje, zainteresowania, co mogą wnieść do zespołu i wspólnej pracy na rzecz gości.
Jakie strategie można zastosować, aby poprawić wzajemne zrozumienie między pracownikami o różnych tłach kulturowych?
Fajną strategią, z którą spotkałam się już w kilku hotelach, jest organizowania dni tematycznych – dotyczących kuchni, zwyczajów, kultury konkretnego kraju. Pracownicy mogą poznać sposób myślenia, podejścia do pracy, do relacji z kolegami z różnych krajów. Jeżeli mamy w zespole Niemców, Filipińczyków, czy Ukraińców, niech podzielą się tym co jest dla nich ważne, niech ugotują coś regionalnego i poczęstują tym kolegów, niech opowiedzą jak spędza się u nich święta, wakacje, jak celebruje się uroczystości. Niech mają szansę poznać kulturę, zwyczaje i kuchnię w Polsce, ale i my bądźmy otwarci na różnorodność pracowników z różnych zakątków Europy czy świata.
Jakie narzędzia komunikacyjne okazują się najbardziej efektywne w międzynarodowym zespole?
Wszelkie komunikatory takiej jak Whatsaap, Messenger, na których tworzy się grupy. Warto posługiwać się na nich językiem angielskim, uznanym za międzynarodowy i zrozumiały dla większości ludzi.
To także Dropp-boxy czy inne dyski otwarte, na które pracownicy wrzucają swoje projekty, do których dostęp mają inni członkowie zespołu. To przyspiesza proces komunikacji i ułatwia adaptację do nowych warunków pracy, tym osobom, które nie są szczególnie relacyjne.
Jakie role odgrywa komunikacja międzykulturowa w zapewnianiu wysokiej jakości obsługi klienta i jak można wykorzystać różnorodność kulturową zespołu jako atut w środowisku hotelowym?
Sam fakt, że mamy w zespole osoby władające kilkoma językami już jest naszą przewagą i atutem, gdyż ci pracownicy porozumieją się z gośćmi z różnych części świata.
Promowanie zespołów wielokulturowych to także budowanie dobrego PR miejsca pracy, oraz postrzegania pracodawcy jako otwartego i ceniącego różnorodność. Ludzie z różnych kultur lepiej zbadają potrzeby i znajdą rozwiązania oraz wykażą się zrozumieniem oczekiwań gości, którzy przybyli do hotelu z innej części Europy czy świata. Świadomość odmienności kulturowej i wykorzystanie tej wiedzy to atut nie do podważenia w branżach usługowych.
Jak szkolenia z zakresu kompetencji międzykulturowych wpływają na efektywność pracy zespołu?
Oczywiście będą to szkolenia z komunikacji w zespołach międzynarodowych, multigeneracyjnych. W takich przypadkach polecam jako trenerka szkolenia z podstaw savoir-vivre w obsłudze klienta/gościa. Dobrze odebrane będą też szkolenia z budowania zespołów tzw. team building
Jak komunikować się w międzynarodowym zespole hotelu? – szkolenie
Skuteczna komunikacja w międzynarodowym zespole hotelarskim jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość obsługi gości oraz harmonijną współpracę w zespole. Zrozumienie różnic kulturowych, otwartość na różnorodność oraz umiejętność posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komunikacyjnymi to fundamenty, na których warto budować.
Zachęcamy do udziału w naszym szkoleniu, które pomoże Ci rozwinąć umiejętności niezbędne do efektywnej komunikacji w międzynarodowym środowisku hotelowym. Dowiesz się, jak unikać typowych błędów, jak budować zaufanie w zespole oraz jakie techniki komunikacyjne przynoszą najlepsze rezultaty. Dołącz do nas i zyskaj przewagę w dynamicznie rozwijającej się branży hotelarskiej!