Biznesowy savoir-vivre – wywiad z Renatą Brukiewicz

Posiadania nienagannych manier często przydaje się nie tylko w życiu codzienny, ale także w świecie biznesu. O biznesowy savoir-vivre, czyli etykietę w biznesie zapytaliśmy naszą trenerkę Panią Renatę Brukiewicz.

1. Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Savoir vivre – to z fr. wiedzieć i żyć, czyli to sztuka życia – sztuka życia w społeczeństwie. W biznesie to fundament budowania i umacniania marki osobistej oraz firmowej. To jeden z elementów, który zapewnia rozwój i egzystencję każdej firmy. To szacunek okazywany na wiele sposobów – to elegancja w myśleniu, ubraniu i zachowaniu.

2. Czy znajomość zasad savoir-vivre ma dla firmy duże znaczenie?

Tak, ogromne. Mówi się, że dzisiejszy biznes oparty jest na relacjach. Firmy prześcigają się w innowacjach, produktach i usługach. Należy pamiętać, że dziś klient jest bardzo wymagający a firm oferujących produkty i usługi takie same w podobnych cenach jest wiele, wszyscy stosują podobne profesjonalne techniki obsługi, a etykieta jest czymś co nas wyróżnia na tle konkurencji, czymś co przyciąga i magnetyzuje. Wpływa na budowanie relacji i zaufania w biznesie. Grzeczność i uprzejmość od wieków zjednuje sobie ludzi.

Przydatna jest dla każdego kto ma kontakt z drugim człowiekiem. Dla osób, których efekty pracy zależą od przekonania drugiej osoby do swoich produktów, usług, idei i pomysłów. Zadaniem wielu osób jest nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami i partnerami biznesowymi, a bez znajomości i stosowania zasad etykiety jest to bardzo trudne. Trzeba też pamiętać, że im wyższe stanowisko tym większe uprawnienia, a tym samym wyższe wymagania co do znajomości zasad biznesowego savoir vivre.

3. Jakie pytania najczęściej padają na szkoleniach od uczestników?

Oj, pytań jest naprawdę mnóstwo, najczęściej odnoszą się do konkretnych sytuacji z życia zawodowego i dotyczą wielu zagadnień. Tematem, który zawsze budzi wiele emocji jest tzw. „powierzchowność”, (wygląd, strój, dodatki itp.) ja osobiście uwielbiam to zagadnienie i doceniam dociekliwość oraz otwartość uczestników. Szczególnie panowie – dżentelmeni są bardzo otwarci i dopytują o wiele niuansów. Dlatego też na warsztatach staram się pokazywać‚ „na żywo” stylizacje damskie i męskie jeśli to możliwe.

Dodam przy tej okazji, że mam okazję spotkania się z niektórymi osobami przy okazji np eventów lub innych szkoleń. Zauważam wówczas zmiany wizerunkowe, dbałość o szczegóły u tych osób – to naprawdę niesamowite. Jest to dla mnie ogromna satysfakcja.

4. Które zasady Savoir vivre najlepiej stosować?

Myślę, że warto znać i stosować wszystkie. Dlaczego? Bo wówczas możemy sobie pozwolić na luksus bycia sobą w każdej sytuacji. W myśl zasady „Gdziekolwiek jesteś bądź sobą, cokolwiek robisz rób z klasą” .

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z obsługi klienta wspierają rozwój sprzedaży w średnich firmach?

Szkolenia z obsługi klienta jako klucz do rozwoju sprzedaży w średnich firmach Skuteczny rozwój sprzedaży w średnich firmach zależy dziś nie tylko od jakości produktu czy ceny, ale przede wszystkim od poziomu obsługi klienta. W realiach, gdzie konkurencja jest o jedno kliknięcie dalej, to właśnie doświadczenie klienta (Customer Experience) staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż w średnich firmach. Wiele średnich przedsiębiorstw inwestuje w marketing, zapominając,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Dlaczego relacje w zespole są kluczowe dla biznesu? Firmy inwestują ogromne środki w nowe technologie, procesy i biura, często zapominając o najważniejszym spoiwie – relacjach międzyludzkich. Skuteczna współpraca nie jest dziełem przypadku. To wynik świadomego dbania o to, jak ludzie ze sobą rozmawiają. Złe nawyki komunikacyjne, niewypowiedziane frustracje i chaos informacyjny potrafią zniszczyć nawet najbardziej utalentowany zespół i fundamentalnie osłabić relacje w zespole. Właśnie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.