Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Podążając ścieżką klienta: zimne strefy - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Podążając ścieżką klienta: zimne strefy

Wydawać by się mogło, że wiedza o ścieżce zakupowej klienta oraz psychologii zakupów tak poszła do przodu, że teraz wedle z góry ustalonego szablonu można zgadywać, które kategorie produktów mają się znaleźć w danym miejscu w sklepie. Owszem – kiedyś tak było. Dziś prawdziwsze jest stwierdzenie, że nasza wiedza z zakresu merchandisingu jest już na takim poziomie, że produkty mogą znajdować się… gdziekolwiek. Dlaczego? Dlatego, że jedna z głównych zasad ekspozycji towaru mówi, iż jeśli klient zbytnio przyzwyczai się do jakiegoś układu asortymentowego, to trzeba go zmienić – w przeciwnym wypadku z każdą wizytą jego ścieżka zakupowa będzie krótsza, a „letnie” strefy z czasem staną się „zimne”. No właśnie, jak to jest z tymi „zimnymi” strefami? Już intuicja podpowiada nam, że to nie są miejsca, w których mamy zainstalowane lodówki – byłoby to zbyt proste. I skoro można „schładzać” niektóre miejsca, to czy można je też „ocieplać”?

Gdzie znajdują się zimne strefy?

Zimne strefy to miejsca, które klient zwykle omija lub po prostu zwraca na nie mniejszą uwagę. Może to robić z trzech powodów – z pośpiechu, z powodu wrodzonego sposobu postrzegania produktów na półkach lub przez nieodpowiednią ekspozycję towaru.

Z pośpiechu najczęściej klienci omijają te regały, które znajdują się po bokach strefy dekompresji (zaraz przy wejściu) i tuż poza nią. Tutaj zasada jest prosta – klient dopiero „rozpędza się”, jego myśli są jeszcze zaprzątnięte tym, czym zajmował się przed zakupami i po prostu nie zwraca bacznej uwagi na to, co się wokół niego dzieje. Z podobnego powodu może on nie zauważyć artykułów znajdujących się w alejkach bocznych, blisko ich połączenia z aleją główną. Zwykle konsument jest wtedy zajęty podążaniem „głównym nurtem” i rozpoznawaniem kategorii produktów, znajdujących się u wejścia do mniejszych alejek.

Co się tyczy sposobu postrzegania towarów na półkach, to musimy wiedzieć, że zimne strefy znajdują się również na obu krańcach regałów. Dzieje się tak dlatego, że klient patrzy na wystawione towary od lewej do prawej i od góry do dołu, zwykle jednak ignorując początki i końcówki półek. Po prostu jego umysł „przeocza” te fragmenty ekspozycji, koncentrując się na tych obszarach, gdzie asortyment jest największy, a więc gdzie jest największa szansa na znalezienie odpowiedniego towaru.

Nasze zaniedbania również mogą doprowadzić do wytworzenia się zimnych stref. Jeśli w sklepie znajdą się miejsca słabo oświetlone, bardzo nieatrakcyjne wizualnie lub wprowadzające klienta w ślepą uliczkę, to zapewne będzie je omijał szerokim łukiem.

Jak ocieplać zimne strefy?

Głównym sposobem ocieplania zimnych stref jest stawianie w ich bezpośredniej okolicy (na przykład najbliższej strefie gorącej) bardzo atrakcyjnych dla klienta produktów. Mogą to być artykuły przecenione, hity sezonowe lub po prostu te towary, które są statystycznie najczęściej u nas kupowane. Podobne zabiegi mogą być stosowane z sklepach z ladą, choć tam akurat najlepiej sprawdza się wytyczenie odpowiedniego kierunku kolejki. Jeśli klient będzie musiał „odstać” swoje w miejscu, z którego będzie widział szerszy zakres asortymentu, a później będzie musiał wrócić do wyjścia jeszcze inną drogą, to szanse na zwiększenie koszyka zakupowego znacząco wzrosną.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.