Diagnozowanie stylu i skuteczności zarządzania

Rosnąca konkurencja zmusza przedsiębiorców do poszukiwania coraz to nowych rozwiązań w zarządzaniu własną firmą, podejmowania odważnych decyzji i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, narzędzi, rozwijania się. Aktywni i przedsiębiorczy właściciele firm nastawiają się na stosowanie nowoczesnych rozwiązań celem podniesienia skuteczności własnych pracowników. Jedną z innowacyjnych i dość odważnych opcji jest ocena kompetencji właścicieli oraz/lub kadry zarządzającej. Jest to działanie raczej niepopularne, ponieważ managerowie stosunkowo niechętnie podchodzi do oceniania własnych kompetencji – zwykle to oni oceniają zamiast być oceniani. Niełatwo jest też wybrać właściwe umiejętności, które miałyby podlegać diagnozie u pracowników wysokiego i średniego szczebla.

Metody oceny kompetencji zawodowych

Metodą oceny kompetencji można określić pozyskanie informacji odnośnie sposobu działania i pracy w trakcie realizacji obowiązków danego pracownika na jego stanowisku pracy. Ocenie podlegają tu jedynie spostrzeżone zachowania, będące składową raportu badanych kompetencji. Taka ocena ma dwa główne zadania – po pierwsze stanowi ewaluację, podsumowuje i wartościuje zachowania konkretnej osoby, a dodatkowo wskazuje potencjalne możliwości doskonalenia zawodowego.

Popularne metody do oceny kompetencji zawodowych to:

  • Samoocena kompetencji – ocena dokonywana jest na podstawie informacji uzyskanych od osób badanych, należy pamiętać jednak, że uzyskane dane są bardzo subiektywne. Narzędzia zastosowane w tej metodzie to kwestionariusze oraz behawioralne skale obserwacyjne.
  • Ocena 180 stopni – z reguły oceny zachowań managera dokonuje jego bezpośredni przełożony, a na bazie przeprowadzonej oceny może przygotować informację zwrotną dla pracownika. Do procesu można włączyć samoocenę pracownika. Zachowania podlegające ocenie tworzą składowe elementy przewidywanych dla danego stanowiska kompetencji zawodowych. Ocena końcowa może zostać wyznaczona podczas rozmowy oceniającej z uczestnictwem ocenianego pracownika oraz przełożonego.
  • Ocena 360 stopni – w tej metodzie oceny dokonuje oceniany pracownik, każdy członek kadry zarządzającej oraz wszyscy podwładni. Daje to możliwość oceny kompetencji zawodowych z wielu różnych perspektyw.
  • Obserwacja uczestnicząca – metoda ta opiera się na obserwacji. Przykładem oceny kompetencji zawodowych z wykorzystaniem tej metody jest uczestnictwo asesora w życiu pracownika firmy. Obserwator zbiera dane, które później stanowią podstawę do oceny i zaplanowania działań zmierzających ku rozwojowi kompetencji właściwych dla zajmowanego stanowiska.

Efekty przeprowadzenia diagnozy kompetencji zawodowych

Przede wszystkim warto wspomnieć, iż tego typu diagnoza jest informacją dla pracownika o jego słabych i mocnych stronach. Dzięki prawidłowo wykonanej ocenie pracownik/właściciel w krótkim czasie otrzymuje informację w jakich obszarach warto szkolić personel lub samego siebie. Przeprowadzenie takiej diagnozy określi priorytety w działaniach dotyczących rozwoju umiejętności i wiedzy kadry zarządzającej oraz managerów, a w efekcie końcowym nastąpi wzrost kompetencji managerów.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Stres stał się nieodłącznym towarzyszem wielu z nas. Zmaganie się z ciągłymi terminami, presją wyników i nieustannymi zmianami może być przytłaczające. Jednak odpowiednie strategie mogą pomóc nam nie tylko przetrwać, ale i prosperować w takim środowisku. W naszym wywiadzie rozmawiamy z trenerką Angeliką Kuczyńską, która na co dzień styka się z pracownikami, którzy mierzą się z wysokim poziomem stresu zawodowego. Zapraszamy do wywiadu, który może nie tylko zmienić podejście do pracy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Podstawy planowania i organizacji transportu

Transport jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wpływa na rozwój społeczny i gospodarczy każdego kraju. Efektywny system transportowy umożliwia szybki przepływ osób i towarów, co jest niezbędne zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym. Aby osiągnąć wysoką efektywność oraz adaptować się do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i środowiskowych, konieczne jest stosowanie odpowiednich strategii planowania i organizacji transportu. Zrozumienie tych procesów jest istotne…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega zarządzanie flotą samochodową?

W obecnych czasach zarządzanie flotą samochodową stanowi jeden z kluczowych aspektów operacyjnych dla wielu firm, od małych przedsiębiorstw po międzynarodowe korporacje. Skuteczne zarządzanie flotą nie tylko umożliwia redukcję kosztów i zwiększenie wydajności, ale także odgrywa istotną rolę w zrównoważonym rozwoju i zwiększeniu bezpieczeństwa drogowego. Zarządzanie to nie ogranicza się tylko do koordynacji pojazdów i kierowców, ale obejmuje również strategiczne planowanie zakupów, utrzymanie pojazdów, a także ich sprzedaż…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.