Liderem być

Nie jest niczym odkrywczym stwierdzenie, że nie każdy człowiek może być liderem. Osoba zajmująca to stanowisko utożsamiana jest z pewnymi cechami charakteru, osobowością i zachowaniem. Lider to ktoś o zdecydowanych poglądach, budzący zaufanie i szacunek, często będący autorytetem dla wielu ludzi. Wielu ze znanych liderów czy przywódców posiadało i posiada powyższe cechy – i nie jest to dziełem przypadku. Czy w takim razie wzorując się na ich postawach i zachowaniach można zbudować uniwersalną zasadę jak wykreować dobrego lidera?

Podstawowe elementy skutecznego przywództwa

Wizerunek lidera to sposób, w jaki jest on odbierany przez otoczenie. Źródła mówią o czterech płaszczyznach, które mają wpływ na to jak człowiek jest postrzegany na zewnątrz. Przyjrzyjmy się im bliżej.

  • Wygląd – ma szczególne znaczenie jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Lider powinien dbać o odpowiedni ubiór, fryzurę i całokształt wizerunku zewnętrznego. Ma to niemały wpływ na to, w jaki sposób jest odbierany przez otoczenie. Wygląd nie jest jednak ani niezbędna, ani wystarczająco w kwestii przywództwa. Historia zna przywódców, których wygląd zewnętrzny znacząco odbiega od modelowego, a jednak porwali oni za sobą tłumy (by chociażby przyzwać tak ikoniczną postać jak Napoleon Bonaparte). Dziś wyląd zewnętrzny lidera w dużym stopniu kształtują również detale ubioru i dodatki.
  • Zachowanie – sposób wypowiadania się, poruszania czy gestykulacji to kolejne niezmiernie ważne elementy w wizerunku lidera. Znaczenie mają też nienaganne maniery.
  • Wiara w swoje poglądy – lider to osoba o wytyczonych celach, zdecydowana i pewna swego. Nawet, jeśli posiada bardzo konkretnie sprecyzowane poglądy, wie, jak ich bronić i potrafi sprawić, by osoby wyznające inne ideologie nie traktowały go z nadmiernym dystansem.
  • Postawa – lider to osoba o mocnym,, ukształtowanym charakterze. Jego nastawienie i podejście do ludzi powinno być otwarte i nastawione na komunikację.

By odpowiednio podejść do tematu kreowania wizerunku lidera należy zrozumieć, że wizerunek to po prostu sposób odbierania konkretnej osoby przez otoczenie. Lider wcale nie musi być charyzmatyczny – jego otoczenie ma myśleć, że on taki jest. Nie musi mieć zdecydowanych poglądów, ale ludziom ma się wydawać, że takie ma. Wrodzone cechy przywódcze są oczywiście bardzo pomocne, bo nie wszystkiego da się nauczyć. Przede wszystkim trzeba postawić na wiarygodność, by na stworzonym wizerunku po pewnym czasie nie zaczęły pojawiać się rysy i niejasności. Wykreować skuteczny wizerunek lidera jest trudno, warto więc udać się na szkolenie, które z pewnością w tym pomoże. Trzeba mieć też świadomość, że nie z każdego człowieka da się zrobić lidera. Przynajmniej część cech, które są przypisywane tej pozycji, trzeba naturalnie posiadać, nie da się ich wyćwiczyć i nauczyć na pamięć.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Stres stał się nieodłącznym towarzyszem wielu z nas. Zmaganie się z ciągłymi terminami, presją wyników i nieustannymi zmianami może być przytłaczające. Jednak odpowiednie strategie mogą pomóc nam nie tylko przetrwać, ale i prosperować w takim środowisku. W naszym wywiadzie rozmawiamy z trenerką Angeliką Kuczyńską, która na co dzień styka się z pracownikami, którzy mierzą się z wysokim poziomem stresu zawodowego. Zapraszamy do wywiadu, który może nie tylko zmienić podejście do pracy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Podstawy planowania i organizacji transportu

Transport jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wpływa na rozwój społeczny i gospodarczy każdego kraju. Efektywny system transportowy umożliwia szybki przepływ osób i towarów, co jest niezbędne zarówno w kontekście lokalnym, jak i globalnym. Aby osiągnąć wysoką efektywność oraz adaptować się do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i środowiskowych, konieczne jest stosowanie odpowiednich strategii planowania i organizacji transportu. Zrozumienie tych procesów jest istotne…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega zarządzanie flotą samochodową?

W obecnych czasach zarządzanie flotą samochodową stanowi jeden z kluczowych aspektów operacyjnych dla wielu firm, od małych przedsiębiorstw po międzynarodowe korporacje. Skuteczne zarządzanie flotą nie tylko umożliwia redukcję kosztów i zwiększenie wydajności, ale także odgrywa istotną rolę w zrównoważonym rozwoju i zwiększeniu bezpieczeństwa drogowego. Zarządzanie to nie ogranicza się tylko do koordynacji pojazdów i kierowców, ale obejmuje również strategiczne planowanie zakupów, utrzymanie pojazdów, a także ich sprzedaż…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.