5 zasad budowania trwałych relacji handlowych

Posiadanie trwałych relacji handlowych w pewnym sensie decyduje o sukcesie firmy. Stali klienci zapewniają bowiem stabilny i regularny zysk placówki – nawet w sytuacji, gdy konkurencja wprowadzi na rynek tańsze i atrakcyjniejsze produkty. Trwałe relacje handlowe pozwalają nam uodpornić się na wszelkie wahania rynku. W jaki sposób należy je zatem skutecznie budować? Jak sprawić, aby nowi klienci chcieli do nas wracać?

Po pierwsze – graj w otwarte karty

Jak wiadomo z przysłowia – kłamstwo ma krótkie nogi. Nie można budować trwałej i solidnej relacji handlowej na kłamstwie. Klient oczekuje od nas transparentności, przejrzystości, czystych i jasnych reguł. Na nic zatem zdadzą się zapisane drobnym druczkiem haczyki w umowach. Mówmy otwarcie o ukrytych kosztach. Jeżeli uda nam się wzbudzić zaufanie w naszym rozmówcy, doceni on szczerość i otwartość kontrahenta. Będzie wolał przyjść tam, gdzie ma pewność, że dowie się o wszystkich aspektach zawarcia umowy. Dzięki temu poczuje się traktowany poważnie i rzeczowo, bo to jemu zostawimy decyzyjność.

Po drugie – bądź otwarty i życzliwy

Dobre, pozytywne nastawienie kontrahenta to połowa sukcesu w toku negocjacji. Klienci chętniej korzystają z usług tych, którzy sprawiają wrażenie optymistów, otwartych na świat i innych ludzi. W relacjach interpersonalnych, jeżeli zależy nam na wzbudzeniu zaufania, najważniejsza jest naturalność. Wszystkie te cechy powinny dodatkowo występować w parze z empatią – umiejętnością słuchania i wczuwania się w potrzeby innych. Starajmy się być aktywnymi słuchaczami i rozmówcami. Klient nie może się czuć przytłoczony w żadnym z tych aspektów. Uśmiech potrafi zdziałać cuda – serio!

Po trzecie – angażuj Klienta w życie firmy

Niewątpliwie trwała relacja handlowa może wytworzyć się dzięki pewnemu powiązaniu firmy z Klientami. Można tego dokonać na różne sposoby. Najczęściej wykorzystywanym mechanizmem są różnego rodzaju programy lojalnościowe, takie jak chociażby premiowanie zakupów punktami, które potem będzie można wykorzystać w formie zniżki lub nagrody. Statystki pokazują, że mimo prostej konstrukcji takiego rozwiązania, daje ono bardzo pozytywne efekty. Te metody mają realny wpływ na sprzedaż produktów. Pytając Polaków o to, czy uczestniczą chociażby w jednym programie lojalnościowym, z pewnością większość udzieli pozytywnej odpowiedzi.

Po czwarte – wczuj się w potrzeby Klienta

Kolejnym elementem jest zabieg nazywany przez niektórych customizacją, czyli dopasowaniem produktu do potrzeb klienta. Polega on na zbadaniu potrzeb rynku, a w szczególności potrzeb grupy docelowej Klientów. Dzięki temu mamy możliwość wytworzenia produktu, który będzie idealnie dopasowany do popytu. Wsłuchiwanie się w potrzeby Klienta ma również szerszy wymiar i odnosi się do czysto interpersonalnych relacji. Klient chętniej kupuje od tego sprzedawcy, który rozumie jego problemy… albo przynajmniej sprawia takie wrażenie. Ważna jest umiejętność słuchania i szybka zdolność reakcji.

Po piąte – informuj Klienta na bieżąco

Metodą na utrzymywanie trwałych relacji z Klientami mogą być również formy regularnego kontaktu – swoiste przypomnienia o tym, że nasza firma istnieje i nadal świadczy usługi, których Klient może potrzebować. Ten kontakt przybiera rożne formy – newslettery, gazetki reklamowe, obsługa potransakcyjna, posty na portalach społecznościowych, informujące o nowych produktach i usługach w ofercie firmy i tak dalej.

Poznaj szczegóły na przeprowadzanych przez nas szkoleniach

Specjaliści Warto Szkolić przeprowadzają kompleksowe szkolenia sprzedażowe, mededżerskie, z zakresu umiejętności osobistych i merchandisingu. Budowanie trwałych relacji handlowych jest natomiast o tyle istotnym aspektem prowadzenia działalności (w jakiejkolwiek branży), że znalazło szczególne miejsce w naszej ofercie w ramach każdego typu szkolenia. Na prowadzonych przez nas zajęciach staramy się przekazać naszym kursantom niezbędną wiedzę i pokazać sposoby na wykorzystanie jej w praktyce.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.