5 wskazówek jak skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym

Z roku na rok zwiększa się liczba osób, wykonujących pracę na zasadzie freelancingu – zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie. Jednocześnie pracują oni w trybie zadaniowym, raz po raz konsultując poszczególne kwestie ze swoim zleceniodawcą, zwierzchnikiem, szefem. Tego typu schemat pracy jest szczególnie popularny w takich dziedzinach, jak szeroko rozumiany marketing oraz poszczególne działy IT. W ostatnim czasie freelancing “idzie” nieco dalej, tworząc nowe formy współpracy. Modnym i skutecznym sposobem jest na przykład tworzenie zespołu rozproszonego. Czym jest i w jaki sposób skutecznie nim zarządzać?

Czym jest zespół rozproszony?

Zespół rozproszony to model współpracy, stosowany w coraz większej liczbie firm, polegający na zarządzaniu grupą osób, znajdujących się w różnych miejscach Polski lub świata. Ten sposób sprawdza się w tych działalnościach, w których możliwe jest wykonywanie pracy w sposób zdalny, na przykład przy użyciu wyłącznie komputera z odpowiednim oprogramowaniem. Jakich reguł należy przestrzegać, aby skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym?

1- autorytet w swojej dziedzinie

Przede wszystkim w pracy zespołu rozproszonego kluczową rolę odgrywa szef-kierownik-zarządzający. To on musi “ogarnąć” swoich pracowników i wyznaczyć im odpowiednie zadania. To on bierze również odpowiedzialność za wszelkie sukcesy, ale i niepowodzenia. Ważne zatem, aby ta osoba stanowiła autorytet, specjalistę w swojej dziedzinie. Ze względu na obniżone możliwości kontroli, pracownicy muszą mieć szacunek, respekt w stosunku do swojego szefa.

2 – właściwe planowanie

Drugim elementem jest odpowiednie planowanie pracy. W tej formie współpracy nie ma miejsca na jakiekolwiek niedopatrzenia i zaniedbania. Tutaj wszystko musi zostać perfekcyjnie zorganizowane. Każdy najdrobniejszy element musi mieć swój deadline, a pracownicy muszą wiedzieć, że jego niedotrzymanie może wiązać się z negatywnymi dla nich konsekwencjami.

3 – umiejętność rozwiązywania konfliktów

Niejednokrotnie w pracy spotkamy się z różnego rodzaju konfliktami i niedopowiedzeniami. Brak kontaktu face to face często wpływa na pogorszenie stosunków i trudności komunikacyjne. Rolą szefa jest zatem załagodzenie ewentualnych napięć.

4 – odpowiednie zaangażowanie

Zaangażowanie lidera w realizację określonego projektu najczęściej udziela się podległym mu pracownikom. Warto zatem pokazać swoją siłę i chęć osiągnięcia celu, aby tym samym zmotywować resztę zespołu.

5 – wartościowe rozliczanie zadań

W pracy zdalnej ogromne znaczenie ma również wartościowe rozliczanie zadań – a zatem rzetelne, sprawiedliwe i kompleksowe. Ten element stanowi ważną część naszych szkoleń. Wiele czasu poświęcamy na uświadomieniu kursantom wartości informacji zwrotnej obustronnej wg modelu FUKOZ.

Szkolenia Warto Szkolić

W swojej bogatej ofercie posiadamy również szkolenia z zakresu zarządzania zespołem rozproszonym. Przeznaczamy je w szczególności dla osób, kierujących zespołem rozproszonym. Nasz kurs pomaga zwiększyć swoją pewność siebie, poprawia relacje w zespole oraz motywuje do dalszego działania. Zapraszamy do kontaktu!

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

 

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem w innym terminie lub w innym miejscu skontaktuj się z Nami!

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.