5 wskazówek jak skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym

Z roku na rok zwiększa się liczba osób, wykonujących pracę na zasadzie freelancingu – zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie. Jednocześnie pracują oni w trybie zadaniowym, raz po raz konsultując poszczególne kwestie ze swoim zleceniodawcą, zwierzchnikiem, szefem. Tego typu schemat pracy jest szczególnie popularny w takich dziedzinach, jak szeroko rozumiany marketing oraz poszczególne działy IT. W ostatnim czasie freelancing „idzie” nieco dalej, tworząc nowe formy współpracy. Modnym i skutecznym sposobem jest na przykład tworzenie zespołu rozproszonego. Czym jest i w jaki sposób skutecznie nim zarządzać?

Czym jest zespół rozproszony?

Zespół rozproszony to model współpracy, stosowany w coraz większej liczbie firm, polegający na zarządzaniu grupą osób, znajdujących się w różnych miejscach Polski lub świata. Ten sposób sprawdza się w tych działalnościach, w których możliwe jest wykonywanie pracy w sposób zdalny, na przykład przy użyciu wyłącznie komputera z odpowiednim oprogramowaniem. Jakich reguł należy przestrzegać, aby skutecznie zarządzać zespołem rozproszonym?

1- autorytet w swojej dziedzinie

Przede wszystkim w pracy zespołu rozproszonego kluczową rolę odgrywa szef-kierownik-zarządzający. To on musi „ogarnąć” swoich pracowników i wyznaczyć im odpowiednie zadania. To on bierze również odpowiedzialność za wszelkie sukcesy, ale i niepowodzenia. Ważne zatem, aby ta osoba stanowiła autorytet, specjalistę w swojej dziedzinie. Ze względu na obniżone możliwości kontroli, pracownicy muszą mieć szacunek, respekt w stosunku do swojego szefa.

2 – właściwe planowanie

Drugim elementem jest odpowiednie planowanie pracy. W tej formie współpracy nie ma miejsca na jakiekolwiek niedopatrzenia i zaniedbania. Tutaj wszystko musi zostać perfekcyjnie zorganizowane. Każdy najdrobniejszy element musi mieć swój deadline, a pracownicy muszą wiedzieć, że jego niedotrzymanie może wiązać się z negatywnymi dla nich konsekwencjami.

3 – umiejętność rozwiązywania konfliktów

Niejednokrotnie w pracy spotkamy się z różnego rodzaju konfliktami i niedopowiedzeniami. Brak kontaktu face to face często wpływa na pogorszenie stosunków i trudności komunikacyjne. Rolą szefa jest zatem załagodzenie ewentualnych napięć.

4 – odpowiednie zaangażowanie

Zaangażowanie lidera w realizację określonego projektu najczęściej udziela się podległym mu pracownikom. Warto zatem pokazać swoją siłę i chęć osiągnięcia celu, aby tym samym zmotywować resztę zespołu.

5 – wartościowe rozliczanie zadań

W pracy zdalnej ogromne znaczenie ma również wartościowe rozliczanie zadań – a zatem rzetelne, sprawiedliwe i kompleksowe. Ten element stanowi ważną część naszych szkoleń. Wiele czasu poświęcamy na uświadomieniu kursantom wartości informacji zwrotnej obustronnej wg modelu FUKOZ.

Szkolenia Warto Szkolić

W swojej bogatej ofercie posiadamy również szkolenia z zakresu zarządzania zespołem rozproszonym. Przeznaczamy je w szczególności dla osób, kierujących zespołem rozproszonym. Nasz kurs pomaga zwiększyć swoją pewność siebie, poprawia relacje w zespole oraz motywuje do dalszego działania. Zapraszamy do kontaktu!

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

 

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem w innym terminie lub w innym miejscu skontaktuj się z Nami!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój

Ocena pracownicza. Przykry obowiązek czy szansa na rozwój kompetencji?

Ocena pracownicza. Przykry obowiązek czy szansa na rozwój kompetencji? Jakiekolwiek zmierzenie się z systemem oceniania budzi najczęściej negatywne emocje. Wiele osób ma wtedy przed oczami odpowiedź przy szkolnej tablicy czy też trudny egzamin na studiach. Do tego dochodzi aspekt psychologiczny. Trudno jest przyjąć krytykę, nawet jeśli jest ona zakomunikowana w kulturalny i konstruktywny sposób. Z tych powodów pomysły takie jak okresowa…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozpoznać potrzeby szkoleniowe swoich pracowników?

Jak rozpoznać potrzeby szkoleniowe swoich pracowników? Niezależnie od branży, w jakiej działa firma, ważne jest, aby osoby w niej zatrudnione były na bieżąco przygotowywane do pełnienia swoich obowiązków. To już standard, że poświęca się sporo czasu na szkolenia wdrożeniowe. Jednak równie ważną kwestią jest późniejszy rozwój kompetencji. Sprawia on, że można łatwiej delegować zadania poszczególnym osobom, a także usprawnia przeprowadzanie rekrutacji wewnętrznych.…
dowiedz się więcej