5 zasad budowania trwałych relacji handlowych

Posiadanie trwałych relacji handlowych w pewnym sensie decyduje o sukcesie firmy. Stali klienci zapewniają bowiem stabilny i regularny zysk placówki – nawet w sytuacji, gdy konkurencja wprowadzi na rynek tańsze i atrakcyjniejsze produkty. Trwałe relacje handlowe pozwalają nam uodpornić się na wszelkie wahania rynku. W jaki sposób należy je zatem skutecznie budować? Jak sprawić, aby nowi klienci chcieli do nas wracać?

Po pierwsze – graj w otwarte karty

Jak wiadomo z przysłowia – kłamstwo ma krótkie nogi. Nie można budować trwałej i solidnej relacji handlowej na kłamstwie. Klient oczekuje od nas transparentności, przejrzystości, czystych i jasnych reguł. Na nic zatem zdadzą się zapisane drobnym druczkiem haczyki w umowach. Mówmy otwarcie o ukrytych kosztach. Jeżeli uda nam się wzbudzić zaufanie w naszym rozmówcy, doceni on szczerość i otwartość kontrahenta. Będzie wolał przyjść tam, gdzie ma pewność, że dowie się o wszystkich aspektach zawarcia umowy. Dzięki temu poczuje się traktowany poważnie i rzeczowo, bo to jemu zostawimy decyzyjność.

Po drugie – bądź otwarty i życzliwy

Dobre, pozytywne nastawienie kontrahenta to połowa sukcesu w toku negocjacji. Klienci chętniej korzystają z usług tych, którzy sprawiają wrażenie optymistów, otwartych na świat i innych ludzi. W relacjach interpersonalnych, jeżeli zależy nam na wzbudzeniu zaufania, najważniejsza jest naturalność. Wszystkie te cechy powinny dodatkowo występować w parze z empatią – umiejętnością słuchania i wczuwania się w potrzeby innych. Starajmy się być aktywnymi słuchaczami i rozmówcami. Klient nie może się czuć przytłoczony w żadnym z tych aspektów. Uśmiech potrafi zdziałać cuda – serio!

Po trzecie – angażuj Klienta w życie firmy

Niewątpliwie trwała relacja handlowa może wytworzyć się dzięki pewnemu powiązaniu firmy z Klientami. Można tego dokonać na różne sposoby. Najczęściej wykorzystywanym mechanizmem są różnego rodzaju programy lojalnościowe, takie jak chociażby premiowanie zakupów punktami, które potem będzie można wykorzystać w formie zniżki lub nagrody. Statystki pokazują, że mimo prostej konstrukcji takiego rozwiązania, daje ono bardzo pozytywne efekty. Te metody mają realny wpływ na sprzedaż produktów. Pytając Polaków o to, czy uczestniczą chociażby w jednym programie lojalnościowym, z pewnością większość udzieli pozytywnej odpowiedzi.

Po czwarte – wczuj się w potrzeby Klienta

Kolejnym elementem jest zabieg nazywany przez niektórych customizacją, czyli dopasowaniem produktu do potrzeb klienta. Polega on na zbadaniu potrzeb rynku, a w szczególności potrzeb grupy docelowej Klientów. Dzięki temu mamy możliwość wytworzenia produktu, który będzie idealnie dopasowany do popytu. Wsłuchiwanie się w potrzeby Klienta ma również szerszy wymiar i odnosi się do czysto interpersonalnych relacji. Klient chętniej kupuje od tego sprzedawcy, który rozumie jego problemy… albo przynajmniej sprawia takie wrażenie. Ważna jest umiejętność słuchania i szybka zdolność reakcji.

Po piąte – informuj Klienta na bieżąco

Metodą na utrzymywanie trwałych relacji z Klientami mogą być również formy regularnego kontaktu – swoiste przypomnienia o tym, że nasza firma istnieje i nadal świadczy usługi, których Klient może potrzebować. Ten kontakt przybiera rożne formy – newslettery, gazetki reklamowe, obsługa potransakcyjna, posty na portalach społecznościowych, informujące o nowych produktach i usługach w ofercie firmy i tak dalej.

Poznaj szczegóły na przeprowadzanych przez nas szkoleniach

Specjaliści Warto Szkolić przeprowadzają kompleksowe szkolenia sprzedażowe, mededżerskie, z zakresu umiejętności osobistych i merchandisingu. Budowanie trwałych relacji handlowych jest natomiast o tyle istotnym aspektem prowadzenia działalności (w jakiejkolwiek branży), że znalazło szczególne miejsce w naszej ofercie w ramach każdego typu szkolenia. Na prowadzonych przez nas zajęciach staramy się przekazać naszym kursantom niezbędną wiedzę i pokazać sposoby na wykorzystanie jej w praktyce.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca? Wiele osób zastanawia się, kim tak naprawdę jest doradca klienta. Polecane oferty pracy, które wyświetlają się użytkownikom mediów społecznościowych, często wskazują, że poszukiwany jest pracownik na takie stanowisko. Dobry doradca klienta to skarb dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi. Jednak kim jest doradca klienta? Jak powinien się prezentować?…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej