7 zasad dobrego handlowca

Nawiązanie i utrzymanie prawidłowej relacji z klientem jest podstawowym warunkiem w realizacji procesów sprzedażowych. Handlowiec, który potrafi nawiązać porozumienie z klientem, uzyskuje wszelkie niezbędne informacje dotyczące potrzeb i oczekiwań potencjalnego nabywcy. Taka wiedza jest kluczowym czynnikiem dla przeprowadzenia udanej i satysfakcjonujące transakcji. Jak więc nawiązać i – co ważniejsze – utrzymać dobrą relację z klientem?

Każdy doświadczony handlowiec posiada zbiór wskazówek dotyczących prowadzenia procesów sprzedażowych, a co za tym idzie, nawiązywania i utrzymywania właściwych relacji z klientami. Działania takie pozwalają na stworzenie grupy lojalnych odbiorców, którzy będą stanowić żywą reklamę dla firmy. Jednakże efektywne budowanie relacji z klientami wymaga stosowania się do kilku podstawowych zasad.

1. Podejmowanie działań celem utrzymania klienta.

Okazuje się, że nakłonienie klienta, ażeby wciąż korzystał z usług danej firmy i/lub kupował jej towary, jest działaniem wielokrotnie tańszym od podejmowania wysiłków zmierzających do pozyskania nowego klienta. Stały klient daje możliwość osiągania regularnych zysków – z czasem coraz większych. Jego zadowolenie z obsługi jest bardziej znaczące, niż podejmowanie działań marketingowych przez konkurencję. Utrzymanie klienta wymaga dbałości o jego samopoczucie oraz monitorowania potrzeb. Warto też dokonywać próby określenia potrzeb klientów w przyszłości.

2. Lifetime profit.

Ważne jest, aby odnosić się do wartości klienta w perspektywie długookresowej. Nie należy odbierać klienta przez pryzmat jego ostatniej transakcji. Działania handlowe powinny zmierzać w kierunku zwiększania ilości transakcji w możliwie najdłuższym czasie.

3. Prowadzenie obsługi potransakcyjnej.

Zbudowanie relacji opartej na zaufaniu wymaga właściwej komunikacji w trakcie procesu sprzedaży, ale i po jego zakończeniu warto utrzymać kontakt z klientem. Jest to działanie korzystne wizerunkowo – pokazuje, że nie traktujemy klientów przedmiotowo. Utrzymanie kontaktu będzie pomocne w pozyskaniu dodatkowych informacji o kliencie.

4. Zaangażowanie klienta w życie firmy.

Budowanie długotrwałych relacji z klientami wymaga włączenia klienta w sprawy dotyczące funkcjonowania firmy. Ciekawym rozwiązaniem jest zaangażowanie go w proces kreacji produktów i usług. Korzyści z takich działań można rozpatrywać dwojako – z jednej strony mamy klienta, który ma realny wpływ na decyzje firmy, a z drugiej strony jesteśmy w stanie dopasować produkty/usługi do lojalnych odbiorców.

5. Rzetelne porady w momencie podejmowania decyzji.

Zdarzają się klienci niezdecydowani, posiadający niepełne informacje odnośnie produktu. Często potrzebują oni pomocy, bądź samej informacji o możliwości wyboru – taki klient docenia uczciwą radę i chętnie powróci celem dokonania ponownego zakupu.

6. Utrzymywanie stałej, dwukierunkowej komunikacji z klientem.

W dobie rosnącej konkurencji, firma powinna być elastyczna i reagować na zmiany odnośnie potrzeb oraz oczekiwań ze strony swoich klientów. Warto też informować o wszelkich zmianach w ofercie.

7. Customizacja.

Coraz popularniejsze jest dopasowanie produktu i usług do potrzeb indywidualnego klienta. Dzięki takim działaniom może on wybrać, a nawet stworzyć produkty idealnie dopasowane do swoich potrzeb – a to w jego oczach niewątpliwie wielka wartość.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia pomagają liderom utrzymać wysoki poziom dyscypliny w zespole?

Szkolenia wspierające liderów w budowaniu dyscypliny Utrzymanie wysokiego poziomu dyscypliny w zespole to jeden z kluczowych warunków efektywnej pracy i realizacji celów organizacji. Wymaga ono od lidera nie tylko jasno określonych zasad, ale także umiejętności motywowania pracowników i budowania zaufania. W dobrze prowadzonym zespole porządek wynika z przekonania o jego wartości, a nie z obawy przed sankcjami. Szkolenia pomagają liderom w rozwijaniu narzędzi i technik, które pozwalają…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.