7 zasad dobrego handlowca

Nawiązanie i utrzymanie prawidłowej relacji z klientem jest podstawowym warunkiem w realizacji procesów sprzedażowych. Handlowiec, który potrafi nawiązać porozumienie z klientem, uzyskuje wszelkie niezbędne informacje dotyczące potrzeb i oczekiwań potencjalnego nabywcy. Taka wiedza jest kluczowym czynnikiem dla przeprowadzenia udanej i satysfakcjonujące transakcji. Jak więc nawiązać i – co ważniejsze – utrzymać dobrą relację z klientem?

Każdy doświadczony handlowiec posiada zbiór wskazówek dotyczących prowadzenia procesów sprzedażowych, a co za tym idzie, nawiązywania i utrzymywania właściwych relacji z klientami. Działania takie pozwalają na stworzenie grupy lojalnych odbiorców, którzy będą stanowić żywą reklamę dla firmy. Jednakże efektywne budowanie relacji z klientami wymaga stosowania się do kilku podstawowych zasad.

1. Podejmowanie działań celem utrzymania klienta.

Okazuje się, że nakłonienie klienta, ażeby wciąż korzystał z usług danej firmy i/lub kupował jej towary, jest działaniem wielokrotnie tańszym od podejmowania wysiłków zmierzających do pozyskania nowego klienta. Stały klient daje możliwość osiągania regularnych zysków – z czasem coraz większych. Jego zadowolenie z obsługi jest bardziej znaczące, niż podejmowanie działań marketingowych przez konkurencję. Utrzymanie klienta wymaga dbałości o jego samopoczucie oraz monitorowania potrzeb. Warto też dokonywać próby określenia potrzeb klientów w przyszłości.

2. Lifetime profit.

Ważne jest, aby odnosić się do wartości klienta w perspektywie długookresowej. Nie należy odbierać klienta przez pryzmat jego ostatniej transakcji. Działania handlowe powinny zmierzać w kierunku zwiększania ilości transakcji w możliwie najdłuższym czasie.

3. Prowadzenie obsługi potransakcyjnej.

Zbudowanie relacji opartej na zaufaniu wymaga właściwej komunikacji w trakcie procesu sprzedaży, ale i po jego zakończeniu warto utrzymać kontakt z klientem. Jest to działanie korzystne wizerunkowo – pokazuje, że nie traktujemy klientów przedmiotowo. Utrzymanie kontaktu będzie pomocne w pozyskaniu dodatkowych informacji o kliencie.

4. Zaangażowanie klienta w życie firmy.

Budowanie długotrwałych relacji z klientami wymaga włączenia klienta w sprawy dotyczące funkcjonowania firmy. Ciekawym rozwiązaniem jest zaangażowanie go w proces kreacji produktów i usług. Korzyści z takich działań można rozpatrywać dwojako – z jednej strony mamy klienta, który ma realny wpływ na decyzje firmy, a z drugiej strony jesteśmy w stanie dopasować produkty/usługi do lojalnych odbiorców.

5. Rzetelne porady w momencie podejmowania decyzji.

Zdarzają się klienci niezdecydowani, posiadający niepełne informacje odnośnie produktu. Często potrzebują oni pomocy, bądź samej informacji o możliwości wyboru – taki klient docenia uczciwą radę i chętnie powróci celem dokonania ponownego zakupu.

6. Utrzymywanie stałej, dwukierunkowej komunikacji z klientem.

W dobie rosnącej konkurencji, firma powinna być elastyczna i reagować na zmiany odnośnie potrzeb oraz oczekiwań ze strony swoich klientów. Warto też informować o wszelkich zmianach w ofercie.

7. Customizacja.

Coraz popularniejsze jest dopasowanie produktu i usług do potrzeb indywidualnego klienta. Dzięki takim działaniom może on wybrać, a nawet stworzyć produkty idealnie dopasowane do swoich potrzeb – a to w jego oczach niewątpliwie wielka wartość.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji W branży transportowej i spedycyjnej, gdzie margines błędu jest niezwykle wąski, a satysfakcja klienta ma kluczowe znaczenie. Zarządzanie reklamacjami staje się nieodłącznym elementem codziennej działalności. Reklamacje, będące naturalnym skutkiem działalności każdego przedsiębiorstwa, mogą dotyczyć wielu aspektów. Od problemów z jakością usług po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. W tym kontekście, umiejętność skutecznego zarządzania reklamacjami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Savoir vivre w recepcji hotelowej

Savoir vivre w recepcji hotelowej W erze cyfryzacji i automatyzacji, osobisty kontakt z gościem nabiera szczególnego znaczenia. Recepcja hotelowa, będąca sercem każdego obiektu noclegowego, staje się miejscem, gdzie savoir vivre nie jest jedynie dodatkiem, ale fundamentalną wartością, wpływającą na postrzeganie całego hotelu. Savoir vivre w recepcji hotelowej to sztuka, której opanowanie pozwala na budowanie harmonijnych relacji z gośćmi, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych to sztuka łączenia różnych elementów. Od wyboru odpowiedniej lokalizacji, przez komponowanie menu, aż po zapewnienie atrakcji i rozrywki na najwyższym poziomie. To także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Co wymaga nie tylko kreatywności, ale i gruntownej wiedzy z zakresu zarządzania eventami. W obliczu coraz większego zapotrzebowania na profesjonalną organizację różnego rodzaju imprez,…
dowiedz się więcej