Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji - zarządzanie produktem
Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji – zarządzanie produktem
Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji to program, który daje możliwość dofinansowania do szkoleń mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom. Szkolenia muszą być związane z cyfryzacją. W dzisiejszym artykule omówimy temat zarządzania produktem.
Choć możemy nie być tego świadomi, to marketing pełni niezwykle istotną rolę w życiu każdego z nas. Jak to możliwe? Otóż to właśnie udane kampanie reklamowe oraz umiejętne zarządzanie produktem, buduje trendy i wynosi produkt na konsumencki piedestał.
Sztuka zatem polega nie tylko na tym, aby wprowadzić produkt na rynek. Przede wszystkim należy odpowiednio zarządzać nim na przestrzeni kwartałów i lat. W jaki sposób to robić? Na czym polega zarządzanie produktem? Odpowiedzi na te i inne pytania w dalszej części artykułu.
Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji. Zarządzanie produktem — z czym to się je?
Skuteczne zarządzanie produktem jest w stanie maksymalnie wydłużyć czas jego sprzedaży. W dzisiejszym, stale zmieniającym się świecie jest to kluczowe. Rynek bowiem jest zalewany jest nowymi produktami praktycznie co miesiąc. Co więcej, nasza uwaga non-stop doświadcza istnego informacyjnego tsunami.
Według niektórych badań współczesny człowiek dostaje dziennie tak dużą dawkę informacji i bodźców, że 500 lat temu wystarczyłoby to na całe życie ówczesnego człowieka. Nasze mózgi w przeciągu tych 5 stuleci nie zmieniły się aż tak bardzo, abyśmy mogli nadążać za tak dużym przekazem informacyjnym. Dlatego też przesiewamy szum informacyjny, aby wyłowić z niego najważniejsze (naszym zdaniem) przekazy.
Skuteczne zarządzanie produktem jest w stanie dostosować przekaz, do współczesnego odbiorcy i grupy docelowej. Mówiąc lakonicznie — trzeba opracować plan modyfikacji produktu na przestrzeni czasu, aby trafiał w potrzeby konsumentów.
Dlaczego identyfikacja grupy docelowej jest tak istotna?
Zdefiniowanie grupy docelowej danego produktu jest jednym z najważniejszych etapów tworzenia kampanii marketingowych. Co więcej, bez dobrej identyfikacji grupy docelowej, sprzedaż może spalić na panewce i zakończyć się kompletnym fiaskiem, pomimo tego, że produkt był dobry i powinien zachwycić konsumentów.
Aby odpowiednio dopasować grupę docelową, należy przeprowadzić wiele badań konsumenckich, ale przede wszystkim odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytania:
- Do kogo kieruje mój produkt?
- Kto będzie z niego korzystał?
- Jak konsument będzie zmieniał się (i swoje postrzeganie mojego produktu) na przestrzeni kwartałów i lat?
- Jak szeroka ma być grupa docelowa?
- Kto będzie stanowił rdzeń grupy docelowej?
Odpowiednie przygotowanie tego etapu sprawia, że zarządzanie produktem na przestrzeni kolejnych kwartałów jest zdecydowanie prostsze i przede wszystkim oparte o konkretny, z góry ustalony plan. Ważne jest oczywiście, aby plan ten nie był sztywną, żelazną kolumną, ale raczej elastyczną trampoliną, która umożliwiać będzie podbijanie procesu sprzedaży na coraz to wyższe pułapy.
W jaki sposób długofalowo zarządzać produktem?
Długofalowe zarządzanie produktem musi być oparte na danych spływających z rynku. Tylko dzięki analizom zachowań konsumentów możliwe jest dopasowanie działań z wyprzedzeniem, aby zaspokajały zapotrzebowanie grupy docelowej. Z tego też powodu tak istotnym elementem całego cyklu sprzedażowego jest zarządzanie produktem. Zaniechanie tego obszaru skutkować może szybką sprzedażą i następnie załamaniem grupy docelowej.
Boom na dany produkt jest dobry, jednakże należy pamiętać o jego największej i zasadniczej wadzie — trwa tylko chwilkę. Systematyczne budowanie strategii sprzedażowej w oparciu o długofalowe zarządzanie produktem umożliwia osiąganie stabilnie rosnących wyników sprzedażowych, które nie tylko budują renomę produktu w świadomości konsumentów, ale systematycznie wzmacniają i niejako kreują wizerunek marki.
Jakie są największe i najczęstsze pułapki product managmentu?
Jedną z największych i najbardziej niebezpiecznych pułapek zarządzania produktem, jest bagatelizowanie wpływu tego procesu na realną sprzedaż. Choć z roku na rok drastycznie się to zmienia, to postrzeganie product managmentu przez długi czas było marginalizowane, nawet przez duże firmy. Dziś, w stale zmieniającym się świecie, adaptacja zapewnia przetrwanie na rynku i wygraną w wyścigu po uwagę konsumenta.
Dostosowanie się do zmian, które stale nadchodzą, pozwala sprzedawać dany produkt nie tylko przez kwartały, ale także i przez całe lata. Świetnym tego przykładem mogą być smartfony, które stale ewoluują, zaś producenci główkują, w jaki sposób dopasować swój produkt do wymagań współczesnego odbiorcy.