Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji - zarządzanie produktem

Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji – zarządzanie produktem

Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji to program, który daje możliwość dofinansowania do szkoleń mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom. Szkolenia muszą być związane z cyfryzacją. W dzisiejszym artykule omówimy temat zarządzania produktem.

Choć możemy nie być tego świadomi, to marketing pełni niezwykle istotną rolę w życiu każdego z nas. Jak to możliwe? Otóż to właśnie udane kampanie reklamowe oraz umiejętne zarządzanie produktem, buduje trendy i wynosi produkt na konsumencki piedestał.

Sztuka zatem polega nie tylko na tym, aby wprowadzić produkt na rynek. Przede wszystkim należy odpowiednio zarządzać nim na przestrzeni kwartałów i lat. W jaki sposób to robić? Na czym polega zarządzanie produktem? Odpowiedzi na te i inne pytania w dalszej części artykułu.

Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji. Zarządzanie produktem — z czym to się je?

Skuteczne zarządzanie produktem jest w stanie maksymalnie wydłużyć czas jego sprzedaży. W dzisiejszym, stale zmieniającym się świecie jest to kluczowe. Rynek bowiem jest zalewany jest nowymi produktami praktycznie co miesiąc. Co więcej, nasza uwaga non-stop doświadcza istnego informacyjnego tsunami.

Według niektórych badań współczesny człowiek dostaje dziennie tak dużą dawkę informacji i bodźców, że 500 lat temu wystarczyłoby to na całe życie ówczesnego człowieka. Nasze mózgi w przeciągu tych 5 stuleci nie zmieniły się aż tak bardzo, abyśmy mogli nadążać za tak dużym przekazem informacyjnym. Dlatego też przesiewamy szum informacyjny, aby wyłowić z niego najważniejsze (naszym zdaniem) przekazy.

Skuteczne zarządzanie produktem jest w stanie dostosować przekaz, do współczesnego odbiorcy i grupy docelowej. Mówiąc lakonicznie — trzeba opracować plan modyfikacji produktu na przestrzeni czasu, aby trafiał w potrzeby konsumentów.

Dlaczego identyfikacja grupy docelowej jest tak istotna?

Zdefiniowanie grupy docelowej danego produktu jest jednym z najważniejszych etapów tworzenia kampanii marketingowych. Co więcej, bez dobrej identyfikacji grupy docelowej, sprzedaż może spalić na panewce i zakończyć się kompletnym fiaskiem, pomimo tego, że produkt był dobry i powinien zachwycić konsumentów.

Aby odpowiednio dopasować grupę docelową, należy przeprowadzić wiele badań konsumenckich, ale przede wszystkim odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytania:

  • Do kogo kieruje mój produkt?
  • Kto będzie z niego korzystał?
  • Jak konsument będzie zmieniał się (i swoje postrzeganie mojego produktu) na przestrzeni kwartałów i lat?
  • Jak szeroka ma być grupa docelowa?
  • Kto będzie stanowił rdzeń grupy docelowej?

Odpowiednie przygotowanie tego etapu sprawia, że zarządzanie produktem na przestrzeni kolejnych kwartałów jest zdecydowanie prostsze i przede wszystkim oparte o konkretny, z góry ustalony plan. Ważne jest oczywiście, aby plan ten nie był sztywną, żelazną kolumną, ale raczej elastyczną trampoliną, która umożliwiać będzie podbijanie procesu sprzedaży na coraz to wyższe pułapy.

W jaki sposób długofalowo zarządzać produktem?

Długofalowe zarządzanie produktem musi być oparte na danych spływających z rynku. Tylko dzięki analizom zachowań konsumentów możliwe jest dopasowanie działań z wyprzedzeniem, aby zaspokajały zapotrzebowanie grupy docelowej. Z tego też powodu tak istotnym elementem całego cyklu sprzedażowego jest zarządzanie produktem. Zaniechanie tego obszaru skutkować może szybką sprzedażą i następnie załamaniem grupy docelowej.

Boom na dany produkt jest dobry, jednakże należy pamiętać o jego największej i zasadniczej wadzie — trwa tylko chwilkę. Systematyczne budowanie strategii sprzedażowej w oparciu o długofalowe zarządzanie produktem umożliwia osiąganie stabilnie rosnących wyników sprzedażowych, które nie tylko budują renomę produktu w świadomości konsumentów, ale systematycznie wzmacniają i niejako kreują wizerunek marki.

Jakie są największe i najczęstsze pułapki product managmentu?

Jedną z największych i najbardziej niebezpiecznych pułapek zarządzania produktem, jest bagatelizowanie wpływu tego procesu na realną sprzedaż. Choć z roku na rok drastycznie się to zmienia, to postrzeganie product managmentu przez długi czas było marginalizowane, nawet przez duże firmy. Dziś, w stale zmieniającym się świecie, adaptacja zapewnia przetrwanie na rynku i wygraną w wyścigu po uwagę konsumenta.

Dostosowanie się do zmian, które stale nadchodzą, pozwala sprzedawać dany produkt nie tylko przez kwartały, ale także i przez całe lata. Świetnym tego przykładem mogą być smartfony, które stale ewoluują, zaś producenci główkują, w jaki sposób dopasować swój produkt do wymagań współczesnego odbiorcy.

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój

Wyznaczanie celów SMART — skuteczna technika i narzędzie

Wyznaczanie celów SMART — skuteczna technika i narzędzie Efektywność osobista odgrywa ogromną rolę nie tylko w biznesie. Jest ona ważna praktycznie na każdej płaszczyźnie. Istnieją na szczęście narzędzia, dzięki którym wyznaczanie celów jest skuteczne. Doskonałym przykładem jest metoda SMART. Jej wykorzystanie pozwala osiągać sukcesy na przykład w sprzedaży, nauce i życiu prywatnym. Sprawdź więcej informacji na ten temat. Efektywność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia sprzedażowe - jak zminimalizować straty i zapasy?

Jak zminimalizować straty i zapasy w sklepie?- szkolenia sprzedażowe W sklepie spożywczym ogromną rolę odgrywa odpowiednie zarządzanie. W grę wchodzą bowiem zagadnienia, takie jak magazynowanie towarów oraz minimalizacja strat. Spore znaczenie ma także odpowiedni dobór marży. W zdobyciu cennej wiedzy pomogą szkolenia sprzedażowe, które prowadzimy. Szkolenia sprzedażowe — zapasy w sklepie spożywczym Zapasy to tak naprawdę pieniądze. Idealnie, gdy na półkach…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe Sukces w gastronomii zależy dzisiaj od bardzo wielu czynników. Składa się na niego nie tylko praca menedżerów, obsługi oraz kucharzy. Kluczowe jest także wdrożenie odpowiednich rozwiązań technologicznych, które są dostosowane do aktualnych czasów oraz regularne szkolenia. Wiele na ten temat może powiedzieć trener Warto Szkolić i specjalista z zakresu gastronomii — Paweł Gruba Szkolenia…
dowiedz się więcej