Analityka w procesach HR. Dlaczego warto na nią postawić?

Analityka w procesach HR. Dlaczego warto na nią postawić?

W biznesie za każdą decyzją powinny stać konkretne dane. Bez tego trudno analizować procesy oraz wyciągać wnioski. Osoby działające w przedsiębiorstwach produkcyjnych czy w sprzedaży są przyzwyczajone do tego, że ich codzienność to zerkanie do różnego rodzaju raportów. Jednak dane mają o wiele większą moc. Warto się nimi posiłkować także w procesach związanych z zarządzaniem pracownikami. Dowiedz się, jakie korzyści zapewni Ci analityka w procesach HR.

Na czym polega specyfika analiz wykonywanych dla działów HR?

Twoja załoga to z jednej strony potencjał, z drugiej – jeden z największych kosztów prowadzonego biznesu. Optymalizacja poszczególnych procesów zwyczajnie się opłaca. Nie chodzi o to, aby szukać oszczędności kosztem Twoich pracowników, ale o to, aby każdy czerpał jak najwięcej korzyści z efektywnego zarządzania.

Wskaźniki HR nie są więc tabelkami oderwanymi od rzeczywistości. To przełożony na wyniki obraz tego, co dzieje się w Twojej firmie. Można powiedzieć, że dzięki temu widzisz czarno na białym, w jakim miejscu jesteś. Masz zatem solidne argumenty popierające Twoje działania. 

Wdrożenie analityki do codzienności funkcjonowania działu HR to także wyraz tego, że firma podąża za ogólnoświatowymi trendami. Oczekiwania wobec struktur związanych z zarządzaniem pracownikami są obecnie zdecydowanie większe, niż było to jeszcze kilka lat temu. Oprócz standardowych czynności administracyjnych pełnią one funkcję strategicznego partnera dla biznesu. Dlatego ich działania poza standardową obsługą spraw pracowników powinny uwzględniać globalne czynności operacyjne.

Przykłady analiz przydatnych w działach kadr i płac

W analityce HR wykorzystuje się ​​kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) do pomiaru wydajności pracowników. Zbierane są zatem wszelkie dane, które pozwalają się zorientować w tym, jak pracuje dana osoba, a także jak funkcjonuje cały zespół. Co zatem można mierzyć? Sprawdza się:

  • czas pracy;
  • efektywność pracowników;
  • absencję;
  • satysfakcję zatrudnionych z wykonywanej pracy;
  • współczynniki dotyczące wynagrodzeń i benefitów.

Podstawową weryfikację można rozszerzyć o kwestie związane z rekrutacją oraz rotacją pracowników. Na podstawie danych na bieżąco modyfikuje się takie kwestie jak szkolenia wdrożeniowe czy późniejsze przydzielanie zadań. Analizy pozwalają przyjrzeć się temu, jak działa firma. Dostęp do raportów, a także jasno określone mierniki HR to dla Ciebie szansa, aby działać, zanim pojawią się większe trudności.

Pamiętaj, że skrupulatnie gromadzone dane to za mało. Dopiero ich analiza umożliwia podjęcie kolejnych kroków i wdrożenie niezbędnych modyfikacji. Dlatego tak ważne jest, aby menadżerowie potrafili korzystać z dostarczanych im raportów. 

W organizacjach, które nie mają własnego działu analiz, dobrym pomysłem będzie przeszkolenie kadry z tego zagadnienia. Z myślą o takich klientach przygotowaliśmy w ramach Akademii HR moduł dotyczący raportowania. Warto zapisać się na warsztaty, jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat. Pracujemy w małych grupach – kameralność spotkań sprzyja temu, aby zadawać wszelkie nurtujące Cię pytania.

Jak analityka w procesach HR pomaga w podejmowaniu decyzji?

Analityka w dziale HR pokazuje zarówno to, co dzieje się tu i teraz, jak i zbiera dane historyczne. Jest to niezbędne do sprawnego monitorowania rozwoju firmy oraz wyznaczania realnych celów. Co ważniejsze, odwołując się do danych, możesz też przewidywać pewne trendy.

Zebrane wskaźniki pozwolą Ci na właściwe ustalanie polityki kadrowej i na rozwój talentów. Pokażą również to, jak firma jest postrzegana w oczach pracowników. To niezwykle ważny aspekt w budowaniu marki. Często kładzie się duży nacisk na zadowolenie klientów, a zapomina o tym, że załoga także wpływa na wizerunek biznesu.

Mierniki HR to również narzędzie pomagające w szeroko rozumianym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Dzięki aktualnym i historycznym danym z łatwością zaplanujesz uzupełnienie wakatów czy zoptymalizujesz liczbę osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach.

Excel, Power BI oraz inne narzędzia analityczne

Skuteczność zbierania i późniejszego analizowania danych zależy w dużej mierze od tego, czy firma korzysta z odpowiednich rozwiązań IT. W przypadku małych firm często wystarczy integracja systemu z powszechnie używanym Excelem. To narzędzie bywa niedocenianie, a ma olbrzymi potencjał. Kolejne wersje i aktualizacje ułatwiają użytkownikom konfigurowanie formuł oraz późniejsze obrazowanie wyników na wykresach.

W większych organizacjach, zatrudniających setki, a czasami nawet tysiące pracowników, standardowe rozwiązania to jednak zbyt mało. Warto zatem, żebyś przy wdrażaniu analityki w dziale HR poznał bliżej takie programy jak Power BI czy Qlik Sense. 

Tego typu narzędzia pozwalają pracować na dużych zasobach danych. Są też bezpieczne dla wrażliwych informacji, które powinny być szczególnie chronione. W ten sposób ograniczysz więc ryzyko dostania się ich w niepowołane ręce. Plusem rozwiązań chmurowych jest także możliwość integracji danych pochodzących z różnych źródeł. 

Czeka Cię zatem ocena, czy przystępując do badania wskaźników HR, wystarczą Ci podstawowe narzędzia czy też potrzebujesz bardziej zaawansowanych rozwiązań Business Intelligence.

Jednak zanim zaczniesz je wdrażać w swojej firmie, dobrze zapoznaj się z tym zagadnieniem. Ułatwią Ci to nasze szkolenia. Dzięki nim ocena, czego potrzebujesz, stanie się prosta. W efekcie podejmiesz kroki, które pomogą Ci w efektywnym wykorzystaniu działu HR do rozwoju Twojego biznesu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.