Audyt dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego (cz.4)

W dniu 19 września bieżącego roku przeprowadziliśmy dla firmy dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyt kolejnego sklepu, z którym spółka chciałaby nawiązać współpracę w ramach umowy partnerskiej. Więcej informacji o firmie i samym audycie znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu

(+) czystość i porządek w sklepie

(+) schludny wygląd działu kas – brak porozrzucanych paragonów czy ulotek

(-) nieprzebrany towar (część produktów nieświeża i niskiej jakości)

(-) nieestetyczne pojemniki na owoce i warzywa

(-) kwiaty umieszczone w sąsiedztwie innych produktów – nieprzyjemny, zmieszany zapach w sklepie

Ocena podejścia właściciela do sprzedaży

(-) brak dbałości o towar, lub celowe dopuszczanie do sprzedaży towaru złej jakości

(-) brak pomysłu na współpracę ze spółką – właściciel ma pomysłu w jaki sposób mógłby wykorzystać współpracę partnerską dla promocji sklepu.

Porównanie z konkurencją

W zasięgu 10-minutowego spaceru znajdują się jedynie trzy sklepy o podobnym asortymencie, jednak stanowią one silną konkurencję dla sklepu z dwóch istotnych powodów: większy asortyment i niższa cena oferowanych produktów.

Pozycji sklepu nie poprawia słaba jakość towaru; owoce i warzywa są nieprzebrane, część z nich jest nieświeża. Takie braki w kontroli towaru mają znaczący wpływ na odbiór całego stoiska, pomimo że wśród produktów gorszej jakości są również te zadowalającej.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

Rekomendujemy następujące działania:

  • Poszerzenie asortymentu oferowanych towarów i zadbanie o ich lepszą jakość. Bez tych działań nawiązanie współpracy partnerskiej ze sklepem jest bezcelowe. Wielkość stoiska owocowo-warzywnego nie stanowi przeszkody dla zwiększenia liczby oferowanych produktów; problemem jest wyłącznie jej chaotycznie zagospodarowanie – u konkurencji powierzchnia przeznaczona do sprzedaży owoców i warzyw jest podobna, a oferta zdecydowanie bogatsza.
  • Zakup estetycznych pojemników na owoce i warzywa. Jednym z głównym zaobserwowanych problemów jest nieestetyczna ekspozycja warzyw i owoców; sprawia wrażenie nieładu i braku dbałości o oferowane produkty.
  • Wprowadzenie czytelnych i estetycznych oznaczeń cenowych na stoisku owocowo-warzywnym; aktualnie żaden produkt nie posiada cenówki, co w oczywisty sposób zniechęca do zakupów.
  • Odsunięcie kwiatów od innych produktów.
  • Dodanie większej liczby punktów oświetleniowych – w sklepie z produktami żywnościowymi powinno być jasno, tak aby podkreślić schludność pomieszczenia, w którym są przechowywane, i aby nie pozostawiać klientowi wątpliwości co do świeżości i jakości towaru.
  • Zlikwidowanie podziału na towary pierwszego i drugiego gatunku; taka metoda sprzedaży powoduje straty wizerunkowe sklepu; lepszym rozwiązaniem jest stosowanie czasowych przecen na towary niższej jakości.
  • Umieszczenie płatnych reklamówek w dobrze widocznym miejscu na dziale kas, tak aby klient o nie zapytał, gdy potrzebuje.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Same zmiany nie będą kosztowne: główny koszt to poszerzenie asortymentu stoiska owocowo-warzywnego i wymiana skrzynek na produkty.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Zdaniem ekspertów ds. merchandisignu z firmy „Warto Szkolić” nawiązanie współpracy partnerskiej z badanych sklepem będzie trudne, głównie ze względu na podejście właściciela do sprzedaży. Sam sklep jest schludny i zadbany, czego niestety nie można powiedzieć o dziale owocowo-warzywnym, a to właśnie w obszarze tych produktów chce nawiązać współpracę ze spółką. W przypadku braku zmiany podejścia właściciela tj. zadbania o odpowiednią świeżość i ekspozycję produktów, posługiwanie się marką spółki przez audytowany sklep może negatywnie odbić się na jej wizerunku.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.