Ocena sklepu
(+) czystość i porządek w sklepie
(+) schludny wygląd działu kas – brak porozrzucanych paragonów czy ulotek
(-) nieprzebrany towar (część produktów nieświeża i niskiej jakości)
(-) nieestetyczne pojemniki na owoce i warzywa
(-) kwiaty umieszczone w sąsiedztwie innych produktów – nieprzyjemny, zmieszany zapach w sklepie
Ocena podejścia właściciela do sprzedaży
(-) brak dbałości o towar, lub celowe dopuszczanie do sprzedaży towaru złej jakości
(-) brak pomysłu na współpracę ze spółką – właściciel ma pomysłu w jaki sposób mógłby wykorzystać współpracę partnerską dla promocji sklepu.
Porównanie z konkurencją
W zasięgu 10-minutowego spaceru znajdują się jedynie trzy sklepy o podobnym asortymencie, jednak stanowią one silną konkurencję dla sklepu z dwóch istotnych powodów: większy asortyment i niższa cena oferowanych produktów.
Pozycji sklepu nie poprawia słaba jakość towaru; owoce i warzywa są nieprzebrane, część z nich jest nieświeża. Takie braki w kontroli towaru mają znaczący wpływ na odbiór całego stoiska, pomimo że wśród produktów gorszej jakości są również te zadowalającej.
Co trzeba naprawić? Rekomendacje
Rekomendujemy następujące działania:
- Poszerzenie asortymentu oferowanych towarów i zadbanie o ich lepszą jakość. Bez tych działań nawiązanie współpracy partnerskiej ze sklepem jest bezcelowe. Wielkość stoiska owocowo-warzywnego nie stanowi przeszkody dla zwiększenia liczby oferowanych produktów; problemem jest wyłącznie jej chaotycznie zagospodarowanie – u konkurencji powierzchnia przeznaczona do sprzedaży owoców i warzyw jest podobna, a oferta zdecydowanie bogatsza.
- Zakup estetycznych pojemników na owoce i warzywa. Jednym z głównym zaobserwowanych problemów jest nieestetyczna ekspozycja warzyw i owoców; sprawia wrażenie nieładu i braku dbałości o oferowane produkty.
- Wprowadzenie czytelnych i estetycznych oznaczeń cenowych na stoisku owocowo-warzywnym; aktualnie żaden produkt nie posiada cenówki, co w oczywisty sposób zniechęca do zakupów.
- Odsunięcie kwiatów od innych produktów.
- Dodanie większej liczby punktów oświetleniowych – w sklepie z produktami żywnościowymi powinno być jasno, tak aby podkreślić schludność pomieszczenia, w którym są przechowywane, i aby nie pozostawiać klientowi wątpliwości co do świeżości i jakości towaru.
- Zlikwidowanie podziału na towary pierwszego i drugiego gatunku; taka metoda sprzedaży powoduje straty wizerunkowe sklepu; lepszym rozwiązaniem jest stosowanie czasowych przecen na towary niższej jakości.
- Umieszczenie płatnych reklamówek w dobrze widocznym miejscu na dziale kas, tak aby klient o nie zapytał, gdy potrzebuje.
Czy konieczne zmiany będą kosztowne?
Same zmiany nie będą kosztowne: główny koszt to poszerzenie asortymentu stoiska owocowo-warzywnego i wymiana skrzynek na produkty.
W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?
Zdaniem ekspertów ds. merchandisignu z firmy „Warto Szkolić” nawiązanie współpracy partnerskiej z badanych sklepem będzie trudne, głównie ze względu na podejście właściciela do sprzedaży. Sam sklep jest schludny i zadbany, czego niestety nie można powiedzieć o dziale owocowo-warzywnym, a to właśnie w obszarze tych produktów chce nawiązać współpracę ze spółką. W przypadku braku zmiany podejścia właściciela tj. zadbania o odpowiednią świeżość i ekspozycję produktów, posługiwanie się marką spółki przez audytowany sklep może negatywnie odbić się na jej wizerunku.
(+) czystość i porządek w sklepie
(+) schludny wygląd działu kas – brak porozrzucanych paragonów czy ulotek
(-) nieprzebrany towar (część produktów nieświeża i niskiej jakości)
(-) nieestetyczne pojemniki na owoce i warzywa
(-) kwiaty umieszczone w sąsiedztwie innych produktów – nieprzyjemny, zmieszany zapach w sklepie
Ocena podejścia właściciela do sprzedaży
(-) brak dbałości o towar, lub celowe dopuszczanie do sprzedaży towaru złej jakości
(-) brak pomysłu na współpracę ze spółką – właściciel ma pomysłu w jaki sposób mógłby wykorzystać współpracę partnerską dla promocji sklepu.
Porównanie z konkurencją
W zasięgu 10-minutowego spaceru znajdują się jedynie trzy sklepy o podobnym asortymencie, jednak stanowią one silną konkurencję dla sklepu z dwóch istotnych powodów: większy asortyment i niższa cena oferowanych produktów.
Pozycji sklepu nie poprawia słaba jakość towaru; owoce i warzywa są nieprzebrane, część z nich jest nieświeża. Takie braki w kontroli towaru mają znaczący wpływ na odbiór całego stoiska, pomimo że wśród produktów gorszej jakości są również te zadowalającej.
Co trzeba naprawić? Rekomendacje
Rekomendujemy następujące działania:
- Poszerzenie asortymentu oferowanych towarów i zadbanie o ich lepszą jakość. Bez tych działań nawiązanie współpracy partnerskiej ze sklepem jest bezcelowe. Wielkość stoiska owocowo-warzywnego nie stanowi przeszkody dla zwiększenia liczby oferowanych produktów; problemem jest wyłącznie jej chaotycznie zagospodarowanie – u konkurencji powierzchnia przeznaczona do sprzedaży owoców i warzyw jest podobna, a oferta zdecydowanie bogatsza.
- Zakup estetycznych pojemników na owoce i warzywa. Jednym z głównym zaobserwowanych problemów jest nieestetyczna ekspozycja warzyw i owoców; sprawia wrażenie nieładu i braku dbałości o oferowane produkty.
- Wprowadzenie czytelnych i estetycznych oznaczeń cenowych na stoisku owocowo-warzywnym; aktualnie żaden produkt nie posiada cenówki, co w oczywisty sposób zniechęca do zakupów.
- Odsunięcie kwiatów od innych produktów.
- Dodanie większej liczby punktów oświetleniowych – w sklepie z produktami żywnościowymi powinno być jasno, tak aby podkreślić schludność pomieszczenia, w którym są przechowywane, i aby nie pozostawiać klientowi wątpliwości co do świeżości i jakości towaru.
- Zlikwidowanie podziału na towary pierwszego i drugiego gatunku; taka metoda sprzedaży powoduje straty wizerunkowe sklepu; lepszym rozwiązaniem jest stosowanie czasowych przecen na towary niższej jakości.
- Umieszczenie płatnych reklamówek w dobrze widocznym miejscu na dziale kas, tak aby klient o nie zapytał, gdy potrzebuje.
Czy konieczne zmiany będą kosztowne?
Same zmiany nie będą kosztowne: główny koszt to poszerzenie asortymentu stoiska owocowo-warzywnego i wymiana skrzynek na produkty.
W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?
Zdaniem ekspertów ds. merchandisignu z firmy „Warto Szkolić” nawiązanie współpracy partnerskiej z badanych sklepem będzie trudne, głównie ze względu na podejście właściciela do sprzedaży. Sam sklep jest schludny i zadbany, czego niestety nie można powiedzieć o dziale owocowo-warzywnym, a to właśnie w obszarze tych produktów chce nawiązać współpracę ze spółką. W przypadku braku zmiany podejścia właściciela tj. zadbania o odpowiednią świeżość i ekspozycję produktów, posługiwanie się marką spółki przez audytowany sklep może negatywnie odbić się na jej wizerunku.