Audyt dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego (cz.4)

W dniu 19 września bieżącego roku przeprowadziliśmy dla firmy dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyt kolejnego sklepu, z którym spółka chciałaby nawiązać współpracę w ramach umowy partnerskiej. Więcej informacji o firmie i samym audycie znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu

(+) czystość i porządek w sklepie

(+) schludny wygląd działu kas – brak porozrzucanych paragonów czy ulotek

(-) nieprzebrany towar (część produktów nieświeża i niskiej jakości)

(-) nieestetyczne pojemniki na owoce i warzywa

(-) kwiaty umieszczone w sąsiedztwie innych produktów – nieprzyjemny, zmieszany zapach w sklepie

Ocena podejścia właściciela do sprzedaży

(-) brak dbałości o towar, lub celowe dopuszczanie do sprzedaży towaru złej jakości

(-) brak pomysłu na współpracę ze spółką – właściciel ma pomysłu w jaki sposób mógłby wykorzystać współpracę partnerską dla promocji sklepu.

Porównanie z konkurencją

W zasięgu 10-minutowego spaceru znajdują się jedynie trzy sklepy o podobnym asortymencie, jednak stanowią one silną konkurencję dla sklepu z dwóch istotnych powodów: większy asortyment i niższa cena oferowanych produktów.

Pozycji sklepu nie poprawia słaba jakość towaru; owoce i warzywa są nieprzebrane, część z nich jest nieświeża. Takie braki w kontroli towaru mają znaczący wpływ na odbiór całego stoiska, pomimo że wśród produktów gorszej jakości są również te zadowalającej.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

Rekomendujemy następujące działania:

  • Poszerzenie asortymentu oferowanych towarów i zadbanie o ich lepszą jakość. Bez tych działań nawiązanie współpracy partnerskiej ze sklepem jest bezcelowe. Wielkość stoiska owocowo-warzywnego nie stanowi przeszkody dla zwiększenia liczby oferowanych produktów; problemem jest wyłącznie jej chaotycznie zagospodarowanie – u konkurencji powierzchnia przeznaczona do sprzedaży owoców i warzyw jest podobna, a oferta zdecydowanie bogatsza.
  • Zakup estetycznych pojemników na owoce i warzywa. Jednym z głównym zaobserwowanych problemów jest nieestetyczna ekspozycja warzyw i owoców; sprawia wrażenie nieładu i braku dbałości o oferowane produkty.
  • Wprowadzenie czytelnych i estetycznych oznaczeń cenowych na stoisku owocowo-warzywnym; aktualnie żaden produkt nie posiada cenówki, co w oczywisty sposób zniechęca do zakupów.
  • Odsunięcie kwiatów od innych produktów.
  • Dodanie większej liczby punktów oświetleniowych – w sklepie z produktami żywnościowymi powinno być jasno, tak aby podkreślić schludność pomieszczenia, w którym są przechowywane, i aby nie pozostawiać klientowi wątpliwości co do świeżości i jakości towaru.
  • Zlikwidowanie podziału na towary pierwszego i drugiego gatunku; taka metoda sprzedaży powoduje straty wizerunkowe sklepu; lepszym rozwiązaniem jest stosowanie czasowych przecen na towary niższej jakości.
  • Umieszczenie płatnych reklamówek w dobrze widocznym miejscu na dziale kas, tak aby klient o nie zapytał, gdy potrzebuje.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Same zmiany nie będą kosztowne: główny koszt to poszerzenie asortymentu stoiska owocowo-warzywnego i wymiana skrzynek na produkty.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Zdaniem ekspertów ds. merchandisignu z firmy „Warto Szkolić” nawiązanie współpracy partnerskiej z badanych sklepem będzie trudne, głównie ze względu na podejście właściciela do sprzedaży. Sam sklep jest schludny i zadbany, czego niestety nie można powiedzieć o dziale owocowo-warzywnym, a to właśnie w obszarze tych produktów chce nawiązać współpracę ze spółką. W przypadku braku zmiany podejścia właściciela tj. zadbania o odpowiednią świeżość i ekspozycję produktów, posługiwanie się marką spółki przez audytowany sklep może negatywnie odbić się na jej wizerunku.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji W branży transportowej i spedycyjnej, gdzie margines błędu jest niezwykle wąski, a satysfakcja klienta ma kluczowe znaczenie. Zarządzanie reklamacjami staje się nieodłącznym elementem codziennej działalności. Reklamacje, będące naturalnym skutkiem działalności każdego przedsiębiorstwa, mogą dotyczyć wielu aspektów. Od problemów z jakością usług po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. W tym kontekście, umiejętność skutecznego zarządzania reklamacjami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Savoir vivre w recepcji hotelowej

Savoir vivre w recepcji hotelowej W erze cyfryzacji i automatyzacji, osobisty kontakt z gościem nabiera szczególnego znaczenia. Recepcja hotelowa, będąca sercem każdego obiektu noclegowego, staje się miejscem, gdzie savoir vivre nie jest jedynie dodatkiem, ale fundamentalną wartością, wpływającą na postrzeganie całego hotelu. Savoir vivre w recepcji hotelowej to sztuka, której opanowanie pozwala na budowanie harmonijnych relacji z gośćmi, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych to sztuka łączenia różnych elementów. Od wyboru odpowiedniej lokalizacji, przez komponowanie menu, aż po zapewnienie atrakcji i rozrywki na najwyższym poziomie. To także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Co wymaga nie tylko kreatywności, ale i gruntownej wiedzy z zakresu zarządzania eventami. W obliczu coraz większego zapotrzebowania na profesjonalną organizację różnego rodzaju imprez,…
dowiedz się więcej