Biznesowy savoir-vivre – wywiad z Renatą Brukiewicz

Posiadania nienagannych manier często przydaje się nie tylko w życiu codzienny, ale także w świecie biznesu. O biznesowy savoir-vivre, czyli etykietę w biznesie zapytaliśmy naszą trenerkę Panią Renatę Brukiewicz.

1. Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Savoir vivre – to z fr. wiedzieć i żyć, czyli to sztuka życia – sztuka życia w społeczeństwie. W biznesie to fundament budowania i umacniania marki osobistej oraz firmowej. To jeden z elementów, który zapewnia rozwój i egzystencję każdej firmy. To szacunek okazywany na wiele sposobów – to elegancja w myśleniu, ubraniu i zachowaniu.

2. Czy znajomość zasad savoir-vivre ma dla firmy duże znaczenie?

Tak, ogromne. Mówi się, że dzisiejszy biznes oparty jest na relacjach. Firmy prześcigają się w innowacjach, produktach i usługach. Należy pamiętać, że dziś klient jest bardzo wymagający a firm oferujących produkty i usługi takie same w podobnych cenach jest wiele, wszyscy stosują podobne profesjonalne techniki obsługi, a etykieta jest czymś co nas wyróżnia na tle konkurencji, czymś co przyciąga i magnetyzuje. Wpływa na budowanie relacji i zaufania w biznesie. Grzeczność i uprzejmość od wieków zjednuje sobie ludzi.

Przydatna jest dla każdego kto ma kontakt z drugim człowiekiem. Dla osób, których efekty pracy zależą od przekonania drugiej osoby do swoich produktów, usług, idei i pomysłów. Zadaniem wielu osób jest nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami i partnerami biznesowymi, a bez znajomości i stosowania zasad etykiety jest to bardzo trudne. Trzeba też pamiętać, że im wyższe stanowisko tym większe uprawnienia, a tym samym wyższe wymagania co do znajomości zasad biznesowego savoir vivre.

3. Jakie pytania najczęściej padają na szkoleniach od uczestników?

Oj, pytań jest naprawdę mnóstwo, najczęściej odnoszą się do konkretnych sytuacji z życia zawodowego i dotyczą wielu zagadnień. Tematem, który zawsze budzi wiele emocji jest tzw. „powierzchowność”, (wygląd, strój, dodatki itp.) ja osobiście uwielbiam to zagadnienie i doceniam dociekliwość oraz otwartość uczestników. Szczególnie panowie – dżentelmeni są bardzo otwarci i dopytują o wiele niuansów. Dlatego też na warsztatach staram się pokazywać‚ „na żywo” stylizacje damskie i męskie jeśli to możliwe.

Dodam przy tej okazji, że mam okazję spotkania się z niektórymi osobami przy okazji np eventów lub innych szkoleń. Zauważam wówczas zmiany wizerunkowe, dbałość o szczegóły u tych osób – to naprawdę niesamowite. Jest to dla mnie ogromna satysfakcja.

4. Które zasady Savoir vivre najlepiej stosować?

Myślę, że warto znać i stosować wszystkie. Dlaczego? Bo wówczas możemy sobie pozwolić na luksus bycia sobą w każdej sytuacji. W myśl zasady „Gdziekolwiek jesteś bądź sobą, cokolwiek robisz rób z klasą” .

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.