Chcesz osiągnąć sukces? Zadbaj o efektywność współpracy międzyoddziałowej!

W trakcie załatwiania spraw firmowych lub prywatnych, wiążących się z wizytą w dowolnym urzędzie, szybko można odnieść wrażenie, że każda komórka funkcjonuje w zupełnej izolacji od pozostałych. Rozwiązanie jednej, pozornie błahej kwestii, wiąże się z daremnymi próbami uzyskania informacji, pomocy, czy też wszelakiego typu zaświadczeń i decyzji od innych jednostek. Brak współpracy poszczególnych działów, oddzielonych czasem tylko ścianą, skutecznie utrudnia obsługę petenta i wydłuża czas jego pobytu w urzędzie. W efekcie mozolna, kilkugodzinna wędrówka po urzędzie męczy, denerwuje i skutecznie zniechęca do powrotu. Niestety, problem ten dotyczy nie tylko oderwanych od rzeczywistości urzędów, ale też wielu firm z sektora prywatnego, a jego skutkiem, podobnie jak w przypadku urzędów, jest skuteczne zniechęcenie klienta bądź partnera biznesowego do dalszych kontaktów.

Bagatelizowany problem

Problem sprawnej i efektywnej współpracy międzywydziałowej w firmach zwykle jest pomijany lub stawiany na ostatnim miejscu w hierarchii priorytetowych kwestii do rozwiązania. Coraz częściej jednak okazuje się, że to właśnie współdziałanie poszczególnych komórek stanowi o sukcesie firmy, a prawidłowa wymiana informacji decyduje o pozytywnym wizerunku firmy na rynku. Słaba komunikacja pomiędzy poszczególnymi wydziałami lub jej zupełny brak, będą zniechęcać pracowników i spowodują bierność ich działania. Wspólny cel dla zespołów i dookreślenie konsekwencji podejmowanych działań dadzą jasny i klarowny obraz kierunku, w jakim powinni zdążać pracownicy. Sytuacja, gdy działy mają rozbieżne lub zupełnie sprzeczne cele, powoduje niezdrową wewnętrzną rywalizację, a także jest zarzewiem dla wszelkich konfliktów.

Przyczyny braku efektywnej współpracy

Zdarzają się firmy, w których współpraca funkcjonuje wyłącznie teoretycznie. Warto się zastanowić nad przyczyną takiego stanu rzeczy. Z reguły zdarza się to wówczas, gdy przedsiębiorstwo jest w fazie szybkiego rozwoju. Brakuje wówczas jasno określonych procedur i wyznaczenia celów – zarówno tych ogólnych, jak i szczegółowych. W konsekwencji poszczególne działy rozpoczynają konkurować i walczyć o uzyskanie możliwie wysokich wyników indywidualnych, przy równoczesnej nieświadomości wzajemnych powiązań i problemów. Problem ten dotyczy również firm, gdzie funkcjonuje kilka działów o podobnym zakresie obowiązków, a przecież sprawna praca przedsiębiorstwa i spójność jego działów to czynniki, pozwalające na urzeczywistnienie strategii firmy oraz wypracowanie ustalonych celów. Powodem może być również brak wyznaczonych zasad komunikacji wewnątrz firmy oraz niedoprecyzowanej stopnia decyzyjności na poszczególnych stanowiskach.

Jak temu zaradzić?

W celu podjęcia działań naprawczych lub doskonalących dotychczasową współpracę międzywydziałową, można skorzystać z zewnętrznych firm specjalizujących się w szkoleniach i warsztatach, a także dodatkowo wprowadzić narzędzia usprawniające komunikację we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Dzięki poprawnej współpracy każdego zespołu, przedsiębiorstwo ma możliwość intensywniej się rozwijać, wprowadzać innowacyjne rozwiązania i wyprzedzić konkurencję rynkową. Świadomość potrzeby wykształcenia u pracowników umiejętności współdziałania będzie gwarantem zbudowania mocnej pozycji na rynku. Należy też pamiętać, że dbałość o właściwą współpracę wewnętrzną wpłynie na wizerunek firmy, ponieważ ambasadorami firmy będą jej pracownicy, u których poczucie odpowiedzialności i związanie emocjonalne z zakładem pracy posłuży wykształceniu lojalności wobec pracodawcy.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży sugerowanej w branży gastronomicznej - relacja ze szkolenia

Techniki sprzedaży sugerowanej w branży gastronomicznej to kluczowy element, który może znacząco wpłynąć na zwiększenie przychodów oraz poprawę satysfakcji klientów. Nasza firma została poproszona przez jedną z restauracji o przeprowadzenie szkolenia w tym zakresie. Restauracja, dążąc do podniesienia standardów obsługi i maksymalizacji zysków, zdecydowała się na współpracę z nami, aby ich personel mógł zdobyć nowe umiejętności i doskonalić swoje techniki sprzedażowe. Szkolenie, prowadzone przez…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Obsługa klienta zwiększająca sprzedaż w sklepie spożywczym - relacja ze szkolenia

Obsługa klienta w sklepie spożywczym odgrywa kluczową rolę w budowaniu lojalności klientów i zwiększaniu sprzedaży. Profesjonalne podejście do obsługi klienta może znacząco wpływać na pozytywne doświadczenia zakupowe, co przekłada się na większą satysfakcję klientów i ich chęć do powrotu. Nasza firma została poproszona o przeprowadzenie szkolenia dla pracowników jednego ze sklepów spożywczych, które miało na celu poprawę jakości obsługi klienta i zwiększenie sprzedaży. Szkolenie prowadziła nasza…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Negocjacje zakupowe i umiejętności kupieckie w firmie produkcyjnej - relacja ze szkolenia

Negocjacje zakupowe stanowią fundament skutecznego zarządzania w firmach produkcyjnych. Umiejętność prowadzenia efektywnych rozmów z dostawcami, analiza kosztów oraz budowanie długoterminowych relacji biznesowych to kluczowe elementy, które mogą znacząco wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane umiejętności kupieckie, nasza firma została poproszona o przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia dla jednej z firm produkcyjnych. Szkolenie zostało zaprojektowane tak, aby dostarczyć…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.