Concierge, czyli pomysł na pracę pełną wyzwań!

Concierge, czyli pomysł na pracę pełną wyzwań!

Jeśli jesteś osobą, która lubi poznawać nowych ludzi, jest operatywna, komunikatywna, nie lubi nudy i zawsze znajdzie sposób, aby załatwić sprawę, która dla innych wydaje się trudna lub niemożliwa, to… bardzo prawdopodobne, że praca nowoczesnego konsjerża w branży hotelowej jest właśnie dla Ciebie!

Skąd wzięła się nazwa concierge (konsjerż i co oznacza)?

Konsjerż, z francuskiego – concierge, to nazwa oznaczająca niegdyś dozorcę i odźwiernego domów, kamienic i hoteli, a jeszcze wcześniej “strażnika zamku”. Po przez pełnienie roli klucznika, do dziś konsjerżowie posługują się własnym symbolem – dwoma złotymi, skrzyżowanymi ze sobą kluczami. W czasach średniowiecznych osoba z takim tytułem odpowiadała za utrzymanie palących się świec w zamku. W kolejnych stuleciach, za wiele innych zadań, m.in. dbanie o wygodę i komfort przebywających w pałacu gości. XX wiek to pojawienie się w szwajcarskich hotelach stanowiska “portiera w holu”, który asystował gościom podczas ich pobytu w hotelu. Z biegiem lat profesja konsjerża zaczęła się znacząco wyodrębniać oraz zyskiwać na prestiżu, a jednocześnie – przybyło mu “nieco” obowiązków.

Na czym polega praca współczesnego konsjerża?

Praca konsjerża polega w dzisiejszych czasach przede wszystkim na świadczeniu usług, które daleko wykraczają poza zakres pracy recepcjonisty w hotelu. Niegdyś, konsjerż miał klucze do wszystkich drzwi i wiedział kogo z kim należy skontaktować. Obecnie, konsjerż obsługuje głównie klientów premium (niejednokrotnie z pierwszych stron gazet), którym pomaga “załatwić” różne sprawy. Od naprawy okularów, przez dokonanie rezerwacji w najlepszej tajskiej restauracji, po zorganizowanie lotu balonem lub zamówienie doręczenia kwiatów po drugiej stronie globu. Innymi słowy – kiedy sytuacja tego wymaga, konsjerż “od ręki” załatwia mniej lub bardziej typowe zadania. Nie pobieraja z tego tytułu opłat od gościa hotelu.

W pewnym sensie konsjerż jest ambasadorem marki. Świadczy usługi ponadstandardowe, ale również dba o satysfakcję gościa z pobytu. Często zdarza się, że gość prestiżowego hotelu, ponownie wybiera to samo miejsce na nocleg, właśnie dlatego, że spotkał się tu ze świetną obsługą concierge.

Dla kogo praca konsjerża będzie idealna?

Jest to zdecydowanie zajęcie dla ludzi, którzy znają 2-3 języki obce, lubią pracę pod presją czasu oraz pracę z ludźmi. Codziennie spotykał będziesz nowe osoby o rozmaitych potrzebach do załatwienia “na już”. Jeśli świetnie odnajdujesz się w roli organizatora, który zrobi coś z niczego, wie do kogo zadzwonić lub jak coś znaleźć – praca concierge jest właśnie dla Ciebie. Co ważne, konsjerżowie mają na ogół bardzo szerokie kontakty w różnych źródłach, również półoficjalnych.

Praca jest bardzo rozwijajaca pod kątem portfolio kontaktów. Nawet jeśli po pewnym czasie praca nam się znudzi lub będziemy chcieli obrać inną drogę rozwoju zawodowego. Nabyte podczas pracy w hotelu kontakty pozostają i mogą przydać się w wielu innych, również pozazawodowych sytuacjach.

Z jednej strony jest to praca bardzo ciekawa, obfitująca w setki ciekawych historii i anegdot. Z drugiej jednak strony może być też wyczerpująca psychicznie. Pracujesz 12 godzin na dobę, będąc “na każde zawołanie”, nawet jeśli oznacza to realizację pilnego zadania w trakcie Twojej przerwy na lunch. Gość hotelu jest zawsze na pierwszym miejscu!

W jaki sposób można zostać konsjerżem?

Duże sieci hotelowe, jak np. londyński Savoy uważają, że aby kogoś dobrze wyszkolić, najpierw powinno się przyjąć taką osobę na praktykę, gdzie pod skrzydłami doświadczonego concierge. Wspomniana sieć zatrudnia płatnych praktykantów, którzy każdego dnia mają okazję doświadczać nowych sytuacji, nabierając niezbędnego w tej profesji doświadczenia. Praktyki dla konsjerży organizują poza wspomnianym Savoy, organizują również takie sieci hotelowe jak Adlon Kempiński czy Hilton.

Co ciekawe, w Polsce funkcjonuje stowarzyszenie Concierge Polska. Należy obecnie do niego zaledwie 35 osób – konsjerży świadczących swoje usługi głównie w hotelach 5-gwiazdkowych. Można jednak przypuszczać, że profesja ta będzie się rozwijać w przyszłości również w naszym kraju i coraz większa liczba hoteli premium będzie poszukiwała odpowiedniej osoby na takie stanowisko.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.