Częste błędy w visual merchandisingu (część 1)

O tym, że merchandising odgrywa kluczową rolę w promocji, nie trzeba już nikogo przekonywać. W obiektach wyposażonych w witryny, visual merchandising pełni funkcję równie ważną, co reklama. Potrzeba znajomości podstawowych zasad sztuki promocji obudziła w przedsiębiorcach ambicję szkolenia personelu, a branży szkoleniowo-konsultingowej dała sygnał, że merchandising jest kierunkiem dynamicznie rozwijającym się.
Za niedostatki w merchandisingu zazwyczaj odpowiada czynnik ludzki, a więc personel niedostatecznie przeszkolony albo ze znikomą znajomością zagadnienia. Aby jednak uniknąć błędów, warto wiedzieć, co może pójść nie tak.

Nieładny nieład, czyli utrzymuj porządek!

Bałagan kompozycji, czyli przypadkowe ustawienie produktów, brak myśli przewodniej, logiki, mieszanie marek oraz chaos cenowy – to jeden z najbardziej powszechnych błędów w visual merchandisingu. Zgodnie z jego zasadami, opakowania powinny być sortowane od najmniejszych do największych. Przypadkowość nie powinna również dotyczyć cen, ponieważ klient na zakupach odczuwa komfort, gdy ustawienie towarów na półkach jest analogiczne – od najniższych, z lewej strony, po najwyższe z prawej. Błędem kompozycyjnym półki jest także przesyt marek. Powoduje to wrażenie ciężkich półek i czyni ekspozycję mniej czytelną. Z problemem chaosu borykają się najczęściej małe sklepy.

Za mało źle, za dużo niedobrze

Brak i nadmiar towaru to kolejna zmora wielu sklepów. Zarówno jedno, jak i drugie nie jest pożądanym zjawiskiem dla klienta. Braki w oczywisty sposób dezorientują kupujących. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że klient, który nie znalazł na półce danego produktu, zakupi jego substytut. Jeśli jednak przeważy przywiązanie do marki, dokona zakupu tego artykułu w innym sklepie, a do nas zrazi się – kto wie, czy nie na zawsze. Lepiej nie ryzykować, prawda? Ponadto „dziury” na półkach dają wrażenie braku wyboru i drogą skojarzeń przywodzą na myśl zamierzchły ustrój. Nadwyżki, z kolei, powodują, że na półkach zamiast standardowej ekspozycji znajdujemy zapasy. W konsekwencji klient mocuje się z pudełkiem ryżu, bo trudno wyciągnąć go z półki. Receptą na braki i nadwyżki jest planowanie i systematyczne uzupełnianie towarów.

To oczywiście nie wszystkie najważniejsze błędy, jakich bezwzględnie powinien unikać każdy merchandiser – więcej nieprawidłowości i recept na nie, już niebawem na blogu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.