Częste błędy w visual merchandisingu (część 1)

O tym, że merchandising odgrywa kluczową rolę w promocji, nie trzeba już nikogo przekonywać. W obiektach wyposażonych w witryny, visual merchandising pełni funkcję równie ważną, co reklama. Potrzeba znajomości podstawowych zasad sztuki promocji obudziła w przedsiębiorcach ambicję szkolenia personelu, a branży szkoleniowo-konsultingowej dała sygnał, że merchandising jest kierunkiem dynamicznie rozwijającym się.
Za niedostatki w merchandisingu zazwyczaj odpowiada czynnik ludzki, a więc personel niedostatecznie przeszkolony albo ze znikomą znajomością zagadnienia. Aby jednak uniknąć błędów, warto wiedzieć, co może pójść nie tak.

Nieładny nieład, czyli utrzymuj porządek!

Bałagan kompozycji, czyli przypadkowe ustawienie produktów, brak myśli przewodniej, logiki, mieszanie marek oraz chaos cenowy – to jeden z najbardziej powszechnych błędów w visual merchandisingu. Zgodnie z jego zasadami, opakowania powinny być sortowane od najmniejszych do największych. Przypadkowość nie powinna również dotyczyć cen, ponieważ klient na zakupach odczuwa komfort, gdy ustawienie towarów na półkach jest analogiczne – od najniższych, z lewej strony, po najwyższe z prawej. Błędem kompozycyjnym półki jest także przesyt marek. Powoduje to wrażenie ciężkich półek i czyni ekspozycję mniej czytelną. Z problemem chaosu borykają się najczęściej małe sklepy.

Za mało źle, za dużo niedobrze

Brak i nadmiar towaru to kolejna zmora wielu sklepów. Zarówno jedno, jak i drugie nie jest pożądanym zjawiskiem dla klienta. Braki w oczywisty sposób dezorientują kupujących. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że klient, który nie znalazł na półce danego produktu, zakupi jego substytut. Jeśli jednak przeważy przywiązanie do marki, dokona zakupu tego artykułu w innym sklepie, a do nas zrazi się – kto wie, czy nie na zawsze. Lepiej nie ryzykować, prawda? Ponadto „dziury” na półkach dają wrażenie braku wyboru i drogą skojarzeń przywodzą na myśl zamierzchły ustrój. Nadwyżki, z kolei, powodują, że na półkach zamiast standardowej ekspozycji znajdujemy zapasy. W konsekwencji klient mocuje się z pudełkiem ryżu, bo trudno wyciągnąć go z półki. Receptą na braki i nadwyżki jest planowanie i systematyczne uzupełnianie towarów.

To oczywiście nie wszystkie najważniejsze błędy, jakich bezwzględnie powinien unikać każdy merchandiser – więcej nieprawidłowości i recept na nie, już niebawem na blogu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.