Czy technologia VR wspiera rozwój kompetencji miękkich?

Rozwój umiejętności miękkich jest szalenie ważny bez względu na branżę, w której pracujesz. Jeszcze do całkiem niedawna wspomniane kompetencje były niedoceniane. Badania rynku przeprowadzane przez ekspertów niejednokrotnie wykazały jednak, że wzrasta zapotrzebowanie na umiejętności miękkie. Co wspólnego z ich rozwojem ma technologia VR, czyli wirtualna rzeczywistość?

Technologia VR – co to jest i do czego służy?

Wirtualna rzeczywistość, czyli VR to wytworzony w sposób komputerowy obraz sztucznej rzeczywistości. Dzięki możliwościom współczesnej technologii do złudzenia może przypominać on świat realny. VR daje także możliwość rozwinięcia wielu umiejętności przydatnych w świecie rzeczywistym. Potencjał przestrzennej obecności wykorzystywany jest między innymi w trakcie szkoleń zawodowych. Wirtualny świat pozwala bowiem popełniać błędy bez ponoszenia ich konsekwencji w świecie rzeczywistym.

Możliwe za pomocą technologii VR jest bowiem między innymi:

  • przeniesienie się do alternatywnego świata,
  • wyrabianie właściwych nawyków i wypróbowywanie nabytych umiejętności,
  • oswajanie ze stresem zawodowym.

W związku z tym nierzadko z technologii VR korzystają na przykład przedstawiciele najbardziej stresujących zawodów. Wirtualna rzeczywistość pozwala bowiem na rozwinięcie umiejętności twardych i na przykład naukę udzielania pierwszej pomocy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że wirtualna rzeczywistość pozwala również na rozwinięcie umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie – co to jest?

Umiejętności miękkie nie są mierzalne. W związku z tym, aby sprawdzić, jak dana osoba poradzi sobie z konkretnym zadaniem, konieczne jest na przykład zainscenizowanie scenki. Możliwe jest wtedy sprawdzenie, na jakim poziomie są u danej osoby następujące umiejętności:

  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • kreatywność,
  • odporność na stres,
  • kultura osobista,
  • organizacja pracy,
  • samodyscyplina,
  • umiejętność pracy w zespole.

Pracodawcy bardzo cenią ten rodzaj kompetencji, a doskonałym przykładem zawodu, w którym się one przydają, jest sprzedawca bądź też przedstawiciel handlowy. Rozwinąć kompetencje miękkie można wyłącznie przez praktykę, kontakty z ludźmi, a także obserwowanie i analizowanie reakcji w kontaktach towarzyskich. Zarówno tych swoich, jak i pozostałych uczestników interakcji. Mało kto wie jednak, że możliwe jest wykorzystanie technologii VR do szkolenia umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie i technologia VR – jakie możliwości dają szkolenia?

Branża szkoleniowa również stawia na najnowocześniejsze i najbardziej sprawdzone rozwiązania. W związku z tym wykorzystuje także technikę wirtualnej rzeczywistości. Gdy uczestnicy szkoleń zanurzają się w wirtualnym świecie, mogą bezproblemowo doprowadzić do zmiany zachowań społecznych. Na Uniwersytecie Stanforda zostały kiedyś przeprowadzone badania, których wyniki wskazały, że osoby, od których wymagano angażowania się w zachowania altruistyczne, w trakcie symulacji w VR, były bardziej skłonne do podobnych reakcji w prawdziwym życiu. Podobnie wygląda zatem sytuacja, jeśli chodzi o umiejętności miękkie, takie jak na przykład: umiejętność pracy w zespole bądź też asertywność. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że możliwe jest nabycie kompetencji miękkich w ramach szkoleń organizowanych z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

ZOBACZCIE RELACJĘ ZE SZKOLENIA Z KOMUNIKACJI Z UDZIAŁEM GOGLI VR:

LINK DO FILMU!!!!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.