Czy technologia VR wspiera rozwój kompetencji miękkich?

Rozwój umiejętności miękkich jest szalenie ważny bez względu na branżę, w której pracujesz. Jeszcze do całkiem niedawna wspomniane kompetencje były niedoceniane. Badania rynku przeprowadzane przez ekspertów niejednokrotnie wykazały jednak, że wzrasta zapotrzebowanie na umiejętności miękkie. Co wspólnego z ich rozwojem ma technologia VR, czyli wirtualna rzeczywistość?

Technologia VR – co to jest i do czego służy?

Wirtualna rzeczywistość, czyli VR to wytworzony w sposób komputerowy obraz sztucznej rzeczywistości. Dzięki możliwościom współczesnej technologii do złudzenia może przypominać on świat realny. VR daje także możliwość rozwinięcia wielu umiejętności przydatnych w świecie rzeczywistym. Potencjał przestrzennej obecności wykorzystywany jest między innymi w trakcie szkoleń zawodowych. Wirtualny świat pozwala bowiem popełniać błędy bez ponoszenia ich konsekwencji w świecie rzeczywistym.

Możliwe za pomocą technologii VR jest bowiem między innymi:

  • przeniesienie się do alternatywnego świata,
  • wyrabianie właściwych nawyków i wypróbowywanie nabytych umiejętności,
  • oswajanie ze stresem zawodowym.

W związku z tym nierzadko z technologii VR korzystają na przykład przedstawiciele najbardziej stresujących zawodów. Wirtualna rzeczywistość pozwala bowiem na rozwinięcie umiejętności twardych i na przykład naukę udzielania pierwszej pomocy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że wirtualna rzeczywistość pozwala również na rozwinięcie umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie – co to jest?

Umiejętności miękkie nie są mierzalne. W związku z tym, aby sprawdzić, jak dana osoba poradzi sobie z konkretnym zadaniem, konieczne jest na przykład zainscenizowanie scenki. Możliwe jest wtedy sprawdzenie, na jakim poziomie są u danej osoby następujące umiejętności:

  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • kreatywność,
  • odporność na stres,
  • kultura osobista,
  • organizacja pracy,
  • samodyscyplina,
  • umiejętność pracy w zespole.

Pracodawcy bardzo cenią ten rodzaj kompetencji, a doskonałym przykładem zawodu, w którym się one przydają, jest sprzedawca bądź też przedstawiciel handlowy. Rozwinąć kompetencje miękkie można wyłącznie przez praktykę, kontakty z ludźmi, a także obserwowanie i analizowanie reakcji w kontaktach towarzyskich. Zarówno tych swoich, jak i pozostałych uczestników interakcji. Mało kto wie jednak, że możliwe jest wykorzystanie technologii VR do szkolenia umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie i technologia VR – jakie możliwości dają szkolenia?

Branża szkoleniowa również stawia na najnowocześniejsze i najbardziej sprawdzone rozwiązania. W związku z tym wykorzystuje także technikę wirtualnej rzeczywistości. Gdy uczestnicy szkoleń zanurzają się w wirtualnym świecie, mogą bezproblemowo doprowadzić do zmiany zachowań społecznych. Na Uniwersytecie Stanforda zostały kiedyś przeprowadzone badania, których wyniki wskazały, że osoby, od których wymagano angażowania się w zachowania altruistyczne, w trakcie symulacji w VR, były bardziej skłonne do podobnych reakcji w prawdziwym życiu. Podobnie wygląda zatem sytuacja, jeśli chodzi o umiejętności miękkie, takie jak na przykład: umiejętność pracy w zespole bądź też asertywność. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że możliwe jest nabycie kompetencji miękkich w ramach szkoleń organizowanych z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

ZOBACZCIE RELACJĘ ZE SZKOLENIA Z KOMUNIKACJI Z UDZIAŁEM GOGLI VR:

LINK DO FILMU!!!!

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Współpraca z klientem w branży produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Współpraca z klientem stanowi fundament skutecznego funkcjonowania organizacji w każdej branży. Jest to proces, który wymaga od uczestników nie tylko gotowości do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, ale również otwartości na opinie i potrzeby innych. W ramach tego procesu kluczowe jest budowanie wzajemnego zaufania, co przyczynia się do efektywniejszego rozwiązywania problemów i osiągania wspólnych celów. Współpraca w branży produkcyjnej nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ bezpośrednio przekłada się na jakość oferowanych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Sztuka prezentacji w firmie zarządzającej projektami – relacja ze szkolenia

Sztuka prezentacji w firmie zarządzającej projektami jest nie tylko wyzwaniem, ale przede wszystkim kluczową umiejętnością, która decyduje o efektywności komunikacji między zespołami, klientami, a także wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami. W kontekście dynamicznego świata zarządzania projektami, gdzie decyzje muszą być podejmowane szybko, a informacje przekazywane w sposób jasny i przekonujący, umiejętność skutecznej prezentacji staje się fundamentem sukcesu. Nasze szkolenie dla jednej z firm zarządzających projektami,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Motywowanie zespołu w branży produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Motywowanie zespołu w branży produkcyjnej jest nie tylko wyzwaniem, ale także koniecznością, by osiągać założone cele produkcyjne i utrzymywać wysoką jakość pracy. W obliczu ciągle rosnących wymagań rynkowych, dynamicznego rozwoju technologii oraz zmieniających się oczekiwań pracowników, menedżerowie i liderzy stoją przed zadaniem nieustannego poszukiwania skutecznych metod motywacyjnych. Właściwe podejście do motywacji może znacząco wpłynąć na efektywność pracy, zadowolenie zespołu oraz redukcję absencji…
dowiedz się więcej