Czy technologia VR wspiera rozwój kompetencji miękkich?

Rozwój umiejętności miękkich jest szalenie ważny bez względu na branżę, w której pracujesz. Jeszcze do całkiem niedawna wspomniane kompetencje były niedoceniane. Badania rynku przeprowadzane przez ekspertów niejednokrotnie wykazały jednak, że wzrasta zapotrzebowanie na umiejętności miękkie. Co wspólnego z ich rozwojem ma technologia VR, czyli wirtualna rzeczywistość?

Technologia VR – co to jest i do czego służy?

Wirtualna rzeczywistość, czyli VR to wytworzony w sposób komputerowy obraz sztucznej rzeczywistości. Dzięki możliwościom współczesnej technologii do złudzenia może przypominać on świat realny. VR daje także możliwość rozwinięcia wielu umiejętności przydatnych w świecie rzeczywistym. Potencjał przestrzennej obecności wykorzystywany jest między innymi w trakcie szkoleń zawodowych. Wirtualny świat pozwala bowiem popełniać błędy bez ponoszenia ich konsekwencji w świecie rzeczywistym.

Możliwe za pomocą technologii VR jest bowiem między innymi:

  • przeniesienie się do alternatywnego świata,
  • wyrabianie właściwych nawyków i wypróbowywanie nabytych umiejętności,
  • oswajanie ze stresem zawodowym.

W związku z tym nierzadko z technologii VR korzystają na przykład przedstawiciele najbardziej stresujących zawodów. Wirtualna rzeczywistość pozwala bowiem na rozwinięcie umiejętności twardych i na przykład naukę udzielania pierwszej pomocy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że wirtualna rzeczywistość pozwala również na rozwinięcie umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie – co to jest?

Umiejętności miękkie nie są mierzalne. W związku z tym, aby sprawdzić, jak dana osoba poradzi sobie z konkretnym zadaniem, konieczne jest na przykład zainscenizowanie scenki. Możliwe jest wtedy sprawdzenie, na jakim poziomie są u danej osoby następujące umiejętności:

  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • kreatywność,
  • odporność na stres,
  • kultura osobista,
  • organizacja pracy,
  • samodyscyplina,
  • umiejętność pracy w zespole.

Pracodawcy bardzo cenią ten rodzaj kompetencji, a doskonałym przykładem zawodu, w którym się one przydają, jest sprzedawca bądź też przedstawiciel handlowy. Rozwinąć kompetencje miękkie można wyłącznie przez praktykę, kontakty z ludźmi, a także obserwowanie i analizowanie reakcji w kontaktach towarzyskich. Zarówno tych swoich, jak i pozostałych uczestników interakcji. Mało kto wie jednak, że możliwe jest wykorzystanie technologii VR do szkolenia umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie i technologia VR – jakie możliwości dają szkolenia?

Branża szkoleniowa również stawia na najnowocześniejsze i najbardziej sprawdzone rozwiązania. W związku z tym wykorzystuje także technikę wirtualnej rzeczywistości. Gdy uczestnicy szkoleń zanurzają się w wirtualnym świecie, mogą bezproblemowo doprowadzić do zmiany zachowań społecznych. Na Uniwersytecie Stanforda zostały kiedyś przeprowadzone badania, których wyniki wskazały, że osoby, od których wymagano angażowania się w zachowania altruistyczne, w trakcie symulacji w VR, były bardziej skłonne do podobnych reakcji w prawdziwym życiu. Podobnie wygląda zatem sytuacja, jeśli chodzi o umiejętności miękkie, takie jak na przykład: umiejętność pracy w zespole bądź też asertywność. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że możliwe jest nabycie kompetencji miękkich w ramach szkoleń organizowanych z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

ZOBACZCIE RELACJĘ ZE SZKOLENIA Z KOMUNIKACJI Z UDZIAŁEM GOGLI VR:

LINK DO FILMU!!!!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać zmianami na rynku pracy?

Jak zarządzać zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy? Współcześni przedsiębiorcy zmagają się z różnymi wyzwaniami. Utrzymanie wysokiej pozycji w branży oraz stały rozwój wymagają elastycznego podejścia. Konieczne jest bowiem wdrażanie nowych rozwiązań i dostosowanie się do tego, co dzieje się na rynku pracy. Często od tego, jak firma radzi sobie z nowymi sytuacjami, zależy, czy jest w stanie się utrzymać. Dowiedz się zatem, na czym polega skuteczne zarządzanie zmianą…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej - relacja ze szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej Prospecting w firmie ogrodniczej, czyli pozyskiwanie potencjalnych klientów, jest kluczowym elementem skutecznej strategii sprzedażowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę ogrodniczą od lat, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w tym sektorze, umiejętność skutecznego prospectingu może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju i sukcesu Twojego przedsiębiorstwa. W dzisiejszym konkurencyjnym świecie, gdzie branża ogrodnicza rozwija się w szybkim tempie, umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie?

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie? Każdy biznes to pewien rodzaj relacji. Zależności między pracodawcą a pracownikami mają olbrzymi wpływ na to, jak funkcjonuje cała organizacja. Dlatego też stworzenie zgranego zespołu to element, do którego dąży większość osób zarządzających tzw. zasobami ludzkimi. Świadomość potencjału zatrudnionych pozwala też skutecznie reagować w trudnych sytuacjach i znajdować satysfakcjonujące rozwiązania. Dowiedz się,…
dowiedz się więcej