Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Przywództwo sytuacyjne związane jest z podkreśleniem znaczenia dojrzałości pracownika. To pracownicy są wtedy czynnikiem sytuacyjnym, który wyznacza styl kierowania. Styl zarządzania, który jest dopasowany indywidualnie do każdego pracownika to naszym zdaniem najlepszy model kierowania zespołem. Przekonaj się dlaczego!

Przywództwo sytuacyjne – na czym polega i dlaczego warto?

Koncepcja przywództwa sytuacyjnego zakłada, że na rozwój pracownika składają się następujące kompetencje:

  • doświadczenie,
  • predyspozycje,
  • wiedza,
  • posiadane umiejętności,
  • zaangażowanie (pewność siebie, motywacja, poziom satysfakcji z pracy i siebie samego).

Według tego modelu nie ma idealnego typu przywódczego, a sposób zarządzania trzeba dopasować do konkretnej sytuacji i warunków tworzonych przez zespół. Aby zarządzać zespołem pracowników, konieczne jest dostosowywanie się do sytuacji. Sytuacje, które się pojawiają, są z kolei zależne między innymi od: osobowości pracowników, rodzaju wykonywanych zadań, a także stażu pracy.

Nastawienie na relacje sprawia, że przełożony wspiera, a także motywuje swoich pracowników, a dodatkowo interesuje się ich zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi celami. Dodatkowo przywództwo sytuacyjne oznacza, że menedżer jest osobą otwartą i dostępną, a także ceni dwukierunkową komunikację. Nierzadko również wchodzi w rolę coacha i doradcy. Menedżer przyjmuje czasami rolę kogoś na wzór trenera sportowego. Staje się mentorem w trudnych chwilach, a także na przykład przy wdrażaniu w nowe obowiązki. Ponadto przywództwo sytuacyjne oznacza przydzielanie każdemu pracownikowi odpowiedniej roli. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Nieprzypadkowo coraz więcej podręczników, a także poradników dotyczących stylów kierowania zespołem proponuje właśnie przywództwo sytuacyjne. Jest ono aktualnie uznawane za najskuteczniejsze, a co za tym idzie coraz częściej stosowane w firmach i instytucjach.

Skutki niewłaściwego zarządzania zespołem

Niewłaściwe zarządzanie zespołem, czyli stosowanie tego samego stylu bez względu na okoliczności prowadzi między innymi do pogorszenia wizerunku menedżera jako szefa. Może dochodzić w takiej sytuacji również do problemu z określeniem granic odpowiedzialności dla każdego pracownika z osobna.

Dodatkowo brak przywództwa sytuacyjnego znacząco obniża produktywność zarówno całego zespołu, jak i pojedynczych pracowników. Ogromnym błędem jest również dostosowywanie sposobu kierowania ludźmi do stopnia sympatii do nich. Takie działanie ze strony zarządzającego zespołem bardzo mocno odbija się również na atmosferze w pracy. Na podstawie wielu badań, publikacji, a także doświadczenia ekspertów stało się zatem jasne, że przywództwo sytuacyjne jest najlepszym możliwym wariantem. Koniecznie przekonaj się o jego potencjale i skorzystaj na przykład ze szkoleń menedżerskich, które oferujemy. Jeżeli nauczysz się przywództwa sytuacyjnego, zwiększysz wtedy nie tylko efektywność, ale również motywację do pracy całego zespołu.

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.