Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Przywództwo sytuacyjne związane jest z podkreśleniem znaczenia dojrzałości pracownika. To pracownicy są wtedy czynnikiem sytuacyjnym, który wyznacza styl kierowania. Styl zarządzania, który jest dopasowany indywidualnie do każdego pracownika to naszym zdaniem najlepszy model kierowania zespołem. Przekonaj się dlaczego!

Przywództwo sytuacyjne – na czym polega i dlaczego warto?

Koncepcja przywództwa sytuacyjnego zakłada, że na rozwój pracownika składają się następujące kompetencje:

  • doświadczenie,
  • predyspozycje,
  • wiedza,
  • posiadane umiejętności,
  • zaangażowanie (pewność siebie, motywacja, poziom satysfakcji z pracy i siebie samego).

Według tego modelu nie ma idealnego typu przywódczego, a sposób zarządzania trzeba dopasować do konkretnej sytuacji i warunków tworzonych przez zespół. Aby zarządzać zespołem pracowników, konieczne jest dostosowywanie się do sytuacji. Sytuacje, które się pojawiają, są z kolei zależne między innymi od: osobowości pracowników, rodzaju wykonywanych zadań, a także stażu pracy.

Nastawienie na relacje sprawia, że przełożony wspiera, a także motywuje swoich pracowników, a dodatkowo interesuje się ich zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi celami. Dodatkowo przywództwo sytuacyjne oznacza, że menedżer jest osobą otwartą i dostępną, a także ceni dwukierunkową komunikację. Nierzadko również wchodzi w rolę coacha i doradcy. Menedżer przyjmuje czasami rolę kogoś na wzór trenera sportowego. Staje się mentorem w trudnych chwilach, a także na przykład przy wdrażaniu w nowe obowiązki. Ponadto przywództwo sytuacyjne oznacza przydzielanie każdemu pracownikowi odpowiedniej roli. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Nieprzypadkowo coraz więcej podręczników, a także poradników dotyczących stylów kierowania zespołem proponuje właśnie przywództwo sytuacyjne. Jest ono aktualnie uznawane za najskuteczniejsze, a co za tym idzie coraz częściej stosowane w firmach i instytucjach.

Skutki niewłaściwego zarządzania zespołem

Niewłaściwe zarządzanie zespołem, czyli stosowanie tego samego stylu bez względu na okoliczności prowadzi między innymi do pogorszenia wizerunku menedżera jako szefa. Może dochodzić w takiej sytuacji również do problemu z określeniem granic odpowiedzialności dla każdego pracownika z osobna.

Dodatkowo brak przywództwa sytuacyjnego znacząco obniża produktywność zarówno całego zespołu, jak i pojedynczych pracowników. Ogromnym błędem jest również dostosowywanie sposobu kierowania ludźmi do stopnia sympatii do nich. Takie działanie ze strony zarządzającego zespołem bardzo mocno odbija się również na atmosferze w pracy. Na podstawie wielu badań, publikacji, a także doświadczenia ekspertów stało się zatem jasne, że przywództwo sytuacyjne jest najlepszym możliwym wariantem. Koniecznie przekonaj się o jego potencjale i skorzystaj na przykład ze szkoleń menedżerskich, które oferujemy. Jeżeli nauczysz się przywództwa sytuacyjnego, zwiększysz wtedy nie tylko efektywność, ale również motywację do pracy całego zespołu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.