Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji?

Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Dlaczego manager powinien dostosowywać styl zarządzania do sytuacji, a nie stosować ten sam styl zarządzania non stop?

Przywództwo sytuacyjne związane jest z podkreśleniem znaczenia dojrzałości pracownika. To pracownicy są wtedy czynnikiem sytuacyjnym, który wyznacza styl kierowania. Styl zarządzania, który jest dopasowany indywidualnie do każdego pracownika to naszym zdaniem najlepszy model kierowania zespołem. Przekonaj się dlaczego!

Przywództwo sytuacyjne – na czym polega i dlaczego warto?

Koncepcja przywództwa sytuacyjnego zakłada, że na rozwój pracownika składają się następujące kompetencje:

  • doświadczenie,
  • predyspozycje,
  • wiedza,
  • posiadane umiejętności,
  • zaangażowanie (pewność siebie, motywacja, poziom satysfakcji z pracy i siebie samego).

Według tego modelu nie ma idealnego typu przywódczego, a sposób zarządzania trzeba dopasować do konkretnej sytuacji i warunków tworzonych przez zespół. Aby zarządzać zespołem pracowników, konieczne jest dostosowywanie się do sytuacji. Sytuacje, które się pojawiają, są z kolei zależne między innymi od: osobowości pracowników, rodzaju wykonywanych zadań, a także stażu pracy.

Nastawienie na relacje sprawia, że przełożony wspiera, a także motywuje swoich pracowników, a dodatkowo interesuje się ich zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi celami. Dodatkowo przywództwo sytuacyjne oznacza, że menedżer jest osobą otwartą i dostępną, a także ceni dwukierunkową komunikację. Nierzadko również wchodzi w rolę coacha i doradcy. Menedżer przyjmuje czasami rolę kogoś na wzór trenera sportowego. Staje się mentorem w trudnych chwilach, a także na przykład przy wdrażaniu w nowe obowiązki. Ponadto przywództwo sytuacyjne oznacza przydzielanie każdemu pracownikowi odpowiedniej roli. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Nieprzypadkowo coraz więcej podręczników, a także poradników dotyczących stylów kierowania zespołem proponuje właśnie przywództwo sytuacyjne. Jest ono aktualnie uznawane za najskuteczniejsze, a co za tym idzie coraz częściej stosowane w firmach i instytucjach.

Skutki niewłaściwego zarządzania zespołem

Niewłaściwe zarządzanie zespołem, czyli stosowanie tego samego stylu bez względu na okoliczności prowadzi między innymi do pogorszenia wizerunku menedżera jako szefa. Może dochodzić w takiej sytuacji również do problemu z określeniem granic odpowiedzialności dla każdego pracownika z osobna.

Dodatkowo brak przywództwa sytuacyjnego znacząco obniża produktywność zarówno całego zespołu, jak i pojedynczych pracowników. Ogromnym błędem jest również dostosowywanie sposobu kierowania ludźmi do stopnia sympatii do nich. Takie działanie ze strony zarządzającego zespołem bardzo mocno odbija się również na atmosferze w pracy. Na podstawie wielu badań, publikacji, a także doświadczenia ekspertów stało się zatem jasne, że przywództwo sytuacyjne jest najlepszym możliwym wariantem. Koniecznie przekonaj się o jego potencjale i skorzystaj na przykład ze szkoleń menedżerskich, które oferujemy. Jeżeli nauczysz się przywództwa sytuacyjnego, zwiększysz wtedy nie tylko efektywność, ale również motywację do pracy całego zespołu.

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój

Jak zarządzać pracownikami? – praktyczne wskazówki dla menedżerów

Siedem kluczowych zasad skutecznego zarządzania pracownikami Skuteczne zarządzanie pracownikami jest fundamentem sukcesu każdej organizacji, a zarazem wyzwaniem, przed którym staje każdy menedżer prowadzący zespół. Kluczowe pytanie brzmi: „jak zarządzać pracownikami, aby osiągać cele firmy, jednocześnie budując silne, zaangażowane zespoły?” Współczesne zarządzanie pracownikami wymaga nie tylko jasno określonych zasad i struktury, ale również umiejętności tworzenia…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Strategie ekspansji na rynkach międzynarodowych – relacja ze szkolenia

Ekspansja na rynki międzynarodowe to kluczowy krok w rozwoju wielu firm, szczególnie w sektorze produkcyjnym, gdzie skala operacji oraz zasięg geograficzny odgrywają istotną rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Wejście na nowe rynki wiąże się jednak z szeregiem wyzwań, które obejmują zarówno zrozumienie lokalnych uwarunkowań prawnych i kulturowych, jak i opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej oraz operacyjnej. Firmy muszą starannie przygotować się do tego procesu, aby zminimalizować…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Sprawny marketing: jak skutecznie pozyskiwać i utrzymywać klientów. Relacja ze szkolenia dla firmy SEO.

W dzisiejszym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest coraz większa, kluczowym czynnikiem sukcesu staje się sprawny marketing. Skuteczna strategia marketingowa to nie tylko sztuka przyciągania nowych klientów, ale także umiejętność budowania długotrwałych relacji z tymi, którzy już skorzystali z oferty firmy. To proces, który wymaga zrozumienia potrzeb konsumentów, analizy rynku oraz dopasowania działań do zmieniających się warunków biznesowych. Z tego powodu zostaliśmy poproszeni…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.