Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Wiele osób zastanawia się, kim tak naprawdę jest doradca klienta. Polecane oferty pracy, które wyświetlają się użytkownikom mediów społecznościowych, często wskazują, że poszukiwany jest pracownik na takie stanowisko. Dobry doradca klienta to skarb dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi. Jednak kim jest doradca klienta? Jak powinien się prezentować? Jak duży ma wpływ na wizerunek firmy oraz napływ nowych klientów i jaki jest jego zakres obowiązków? Poniżej zapoznasz się z najważniejszymi informacjami na temat osoby pracującej w tym zawodzie.

Kim jest doradca klienta?

Osoba na tym stanowisku odpowiada za doradztwo w zakresie produktów albo/oraz usług. Wszystko zależy od specyfiki konkretnej firmy. Zakres obowiązków zwykle jednak jest zbliżony bez względu na branżę. W dużym uproszczeniu jest to specjalista, który ma pozyskiwać klientów i ma z nimi bezpośredni kontakt. Jednocześnie przyszły odbiorca produktu lub usługi musi mieć przekonanie, że dzięki pomocy przy decyzji zakupowej, możliwe jest dokonanie najlepszego wyboru. Nieprzypadkowo wśród najlepszych doradców klienta znajdują się pracownicy, którzy stale inwestują w rozwój. Zarówno umiejętności miękkie, jak i branżowa wiedza ma kolosalne znaczenie. Zawód złożony z różnych aspektów wymaga chęci do wieloaspektowego podnoszenia swoich umiejętności.

Doradca klienta — zakres obowiązków

Zakres obowiązków osoby, która pracuje na stanowisku doradcy klienta to w dużej mierze następujące działania:

  • prezentowanie oferty,
  • pomoc klientom w wyborze towarów lub usług,
  • nawiązywanie pozytywnych kontaktów z odbiorcami,
  • budowanie wizerunku firmy,
  • realizowanie planów sprzedażowych,
  • przygotowywanie umów i wszelkich niezbędnych dokumentów.

Pamiętaj, że obsługa klienta odbywa się zarówno drogą internetową, jak i telefoniczną oraz osobiście. Nierzadko telekomunikacja nie jest wystarczająca, a dobry opisywany specjalista dociera na miejsce, w którym mieszka lub pracuje przyszły nabywca. Dobry doradca klienta to zatem człowiek, którego musi cechować między innymi pewność siebie, wysoka kultura osobista oraz samodzielność. To jednak tylko niektóre cechy, które dają możliwość rozwoju na tym stanowisku.

Jakich cech wymaga obsługa klienta?

Wykonywanie zawodu doradcy klienta wiąże się nie tylko z samodzielnością, wysoką kulturą osobistą i pewnością siebie. Trzeba mieć świadomość, że pracodawca zawsze będzie chciał zatrudnić kogoś, kto:

  • jest osobą komunikatywną,
  • wykazuje inicjatywę w życiu zawodowym,
  • dąży do trwałych relacji z odbiorcami produktów/usług,
  • jest otwarty,
  • jest odporny na stres,
  • bardzo dobrze posługuje się komputerem i urządzeniami elektronicznymi,
  • zna języki obce (najczęściej angielski).

Warto pamiętać również, że kandydat na stanowisko doradcy klienta powinien mieć wykształcenie, które jest potwierdzeniem jego kompetencji. Optymalnie jest to wykształcenie wyższe, ale ważny jest również jego profil. Jeżeli dla przykładu jest on zbliżony do branży, w której zatrudnia doradcę przedsiębiorstwo, będzie to sporym atutem. Sam jednak tytuł naukowy wzbudza zaufanie potencjalnych pracodawców. Podobnie jak zaufanie wzbudza chęć do rozwoju zawodowego i osobistego.

Doradca klienta – szkolenie Warto Szkolić

W każdym zawodzie, a zwłaszcza takim jak doradca klienta, należy pamiętać o szkoleniach. Sprawdzić można w naszej ofercie między innymi szkolenia sprzedażowe oraz te z zakresu umiejętności osobistych. Miej świadomość, że pracownik, który odpowiada za nawiązywanie pozytywnych kontaktów z odbiorcami produktów lub usług może naprawdę sporo zarobić. Jeżeli chcesz zostać ekspertem, który zajmuje się sprzedażą, koniecznie skorzystaj z oferty naszych szkoleń.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.