Feedback, czyli o tym, jak rozmawia膰 z pracownikami

Feedback, czyli o tym, jak rozmawia膰 z pracownikami

Rozmowa z prze艂o偶onym to has艂o, wok贸艂 kt贸rego naros艂o wiele mit贸w. Pracownicy uwa偶aj膮 j膮 za stresuj膮ce do艣wiadczenie i okazj臋 do tego, aby us艂ysze膰 od szefa o pope艂nianych przez siebie b艂臋dach. Z kolei dla manager贸w jest to cz臋sto przykry obowi膮zek. Nic dziwnego, 偶e obie strony staraj膮 si臋 unika膰 takich konfrontacji. Trudno jednak m贸wi膰 o efektywnej wsp贸艂pracy bez dobrej komunikacji. Feedback, czyli informacja zwrotna, powinna by膰 konstruktywn膮 wymian膮 informacji. Dowiedz si臋, jak rozmawia膰 z pracownikami nawet o bardzo trudnych tematach, tak, aby takie spotkanie by艂o satysfakcjonuj膮ce i pozwala艂o na popraw臋 wsp贸艂pracy.

Feedback jako podstawa zarz膮dzania zespo艂em

Mimo tego, 偶e rynek pracy mocno si臋 zmienia, to jednak w wielu kwestiach nadal przedsi臋biorcy polegaj膮 na sprawdzonych rozwi膮zaniach. Start-upy lub niewielkie biznesy mog膮 sobie pozwoli膰 na wdra偶anie takich nowo艣ci jak turkusowe zarz膮dzanie. Jednak w du偶ych organizacjach wprowadzenie innowacyjnych modeli jest du偶o trudniejsze i wymaga wi臋cej czasu.聽

Klasyczne zarz膮dzanie zespo艂em pracownik贸w opiera si臋 na 艣ci艣le okre艣lonej hierarchii. Dlatego naturaln膮 rol膮 prze艂o偶onych jest wspieranie zespo艂u i nadawanie kierunku podejmowanym dzia艂aniom. Feedback jest zatem jednym z element贸w komunikacji. Ma on znaczenie zar贸wno z punktu widzenia utrzymania wysokiej motywacji, jak i minimalizowania potencjalnych b艂臋d贸w. Pracownik upewnia si臋, 偶e dobrze wykonuje obowi膮zki, a z kolei firma zyskuje lepsz膮 kontrol臋 nad funkcjonowaniem poszczeg贸lnych proces贸w. Korzy艣ci s膮 zatem obop贸lne.

Z tego powodu warto pracowa膰 nad komunikacj膮 w organizacji. Ten obszar jest r贸wnie wa偶nym punktem w rozwoju biznesu, jak inwestycja w nowe technologie czy wdra偶anie zaawansowanego oprogramowania.

Rozmowa czy pisemna notatka? Jak przekazywa膰 informacje?

Cz臋艣膰 manager贸w zak艂ada, 偶e feedback dla pracownika powinien wi膮za膰 si臋 z d艂u偶sz膮 rozmow膮. Rzeczywi艣cie tzw. rozmowy ewaluacyjne, czyli podsumowanie jakiego艣 okresu to spotkania, na kt贸re warto po艣wi臋ci膰 wi臋cej czasu. Mo偶na wtedy dok艂adniej przyjrze膰 si臋 wszystkim wykonywanym przez pracownika zadaniom, a tak偶e wskaza膰 kierunki rozwoju. To doskona艂a okazja do tego, aby stworzy膰 matryc臋 kompetencji, kt贸ra wska偶e mocne strony oraz obszary, nad kt贸rymi warto popracowa膰.

Poza takimi podsumowuj膮cymi spotkaniami warto te偶 wprowadzi膰 codzienne, kr贸tkie rozmowy. Mog膮 one dotyczy膰 poprzedniego dnia lub wyznacza膰 zadania na najbli偶sze godziny. To doskona艂a okazja do tego, aby om贸wi膰 bie偶膮ce sprawy. Cz臋sto ok. 15 minut wystarczy, 偶eby porozumie膰 si臋 w najwa偶niejszych kwestiach. Firmy, kt贸re stosuj膮 to rozwi膮zanie, doceniaj膮 fakt, 偶e ka偶dy z pracownik贸w na bie偶膮co otrzymuje wsparcie i zdecydowanie lepiej wykonuje swoj膮 prac臋.

Czy warto stosowa膰 pisemne formy informacji zwrotnej? S膮 one du偶o bardziej anga偶uj膮ce ni偶 bie偶膮ce spotkania, mo偶na wi臋c wykorzysta膰 je w przypadku wi臋kszych projekt贸w czy te偶 tzw. podsumowa艅 rocznych. Tak samo, jak w przypadku rozm贸w, tak偶e tego typu notatki powinny zawiera膰 zar贸wno informacj臋 o tym, co warto kontynuowa膰, jak i tym, co wymaga poprawy.

Pami臋taj, 偶e pisemna informacja zwrotna nie jest r贸wnoznaczna z upomnieniem. Ma zupe艂nie inny cel, dlatego tak wa偶ne jest, aby mia艂a charakter motywacyjny.

O czym powinien pami臋ta膰 manager, przekazuj膮c feedback?

Jako kierownik lub lider zespo艂u pami臋taj o tym, 偶e przekazywana przez Ciebie informacja zwrotna powinna opiera膰 si臋 na konkretnych danych. Pracownicy cz臋sto neguj膮 przekazywane im wiadomo艣ci, je艣li nie id膮 za nimi fakty. Dlatego, je艣li planujesz rozmawia膰 o takich kwestiach jak wydajno艣膰 czy osi膮gane wyniki, powo艂aj si臋 na zebrane informacje.聽

Kolejna zasada udzielania konstruktywnego feedbacku to dba艂o艣膰 o to, aby takie spotkanie nie mia艂o wyd藕wi臋ku personalnej oceny. Dlatego warto rozmawia膰 o konkretach i odwo艂a膰 si臋 do przyk艂adowych sytuacji. Pracownik powinien czu膰, 偶e jako prze艂o偶ony chcesz udzieli膰 mu wsparcia. Je艣li jest taka potrzeba, przygotuj r贸偶ne propozycje rozwojowe takie jak doszkolenie czy okresowa praca pod okiem kogo艣 bardziej do艣wiadczonego.聽

Oczywi艣cie zawsze nale偶y poruszy膰 pozytywne strony. Takie podej艣cie pokazuje, 偶e firma docenia ka偶de zaanga偶owanie i przejawy inicjatywy. Pochwa艂y maj膮 cz臋sto r贸wnie motywuj膮cy charakter, jak nagrody i premie. Dla wielu pracownik贸w to wyra藕ny sygna艂, 偶e warto si臋 stara膰.

Naturalnym elementem zarz膮dzania zespo艂em pracownik贸w jest te偶 rozmowa o trudnych kwestiach. Mog膮 one dotyczy膰 zar贸wno indywidualnych sytuacji zwi膮zanych z wykonywaniem obowi膮zk贸w, jak i r贸偶nego typu zmian, czekaj膮cych ca艂膮 organizacj臋. Podobnie jak w przypadku ka偶dego feedbacku warto, 偶eby艣 przygotowa艂 sobie list臋 argument贸w odwo艂uj膮cych si臋 do fakt贸w i danych. Pomy艣l te偶 z wyprzedzeniem o tym, z jakimi obiekcjami mo偶esz si臋 spotka膰. Taka analiza pomo偶e Ci w przeprowadzeniu trudnej rozmowy bez zb臋dnych emocji i z konstruktywnym jej zako艅czeniem.

Pozytywne strony informacji zwrotnej

Czy feedback mo偶e by膰 spotkaniem, z kt贸rego czerpi膮 korzy艣ci obie strony? Tak! Informacja zwrotna jest jednym z filar贸w skutecznej komunikacji. To dzi臋ki niej mo偶esz na bie偶膮co pokonywa膰 pojawiaj膮ce si臋 trudno艣ci czy modyfikowa膰 cele. Tym samym zyskujesz pewno艣膰, 偶e firma rozwija si臋 we w艂a艣ciwym kierunku.聽

Z kolei pracownik dzi臋ki takiej rozmowie ma poczucie, 偶e przyczyna si臋 do sukcesu ca艂ej organizacji. Widzi, 偶e prze艂o偶ony docenia jego wk艂ad i inicjatyw臋. Na bie偶膮co mo偶e te偶 korygowa膰 to, w jaki spos贸b dzia艂a. Feedback pozwala unikn膮膰 wielu b艂臋d贸w, bo dzi臋ki niemu nie odk艂ada si臋 rozwi膮zywania trudnych sytuacji na przysz艂o艣膰.

Chcesz nauczy膰 si臋 przeprowadzania konstruktywnych rozm贸w z pracownikami, nawet je艣li dotycz膮 one trudnych kwestii? Wybierz jedno z naszych szkole艅 realizowanych w ramach Akademii Menad偶era. To najlepszy spos贸b, aby rozwija膰 swoje kompetencje i lepiej realizowa膰 codzienne zadania, jakie stoj膮 przed liderem zespo艂u.

Przeczytaj r贸wnie偶:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozw贸j

Budowanie zespo艂u pracownik贸w na uczelni wy偶szej 鈥 relacja ze szkolenia

Budowanie zespo艂u pracownik贸w na uczelni wy偶szej to zadanie wymagaj膮ce przemy艣lanej strategii i zaanga偶owania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jako艣ci nauczania, bada艅 naukowych oraz efektywnego zarz膮dzania i administracji. W erze globalizacji i ci膮g艂ych zmian technologicznych, uczelnie staj膮 przed wyzwaniem nie tylko przyci膮gni臋cia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalist贸w, kt贸rzy b臋d膮 w stanie przyczyni膰 si臋 do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz si臋 wi臋cej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozw贸j

Skuteczny kierownik w obs艂udze technicznej nieruchomo艣ci - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obs艂udze technicznej nieruchomo艣ci to posta膰 kluczowa dla sprawnego funkcjonowania ka偶dej nieruchomo艣ci, niezale偶nie od jej przeznaczenia. To w艂a艣nie od jego umiej臋tno艣ci zarz膮dczych, kompetencji technicznych i zdolno艣ci do efektywnego komunikowania si臋 z zespo艂em oraz klientami zale偶y bezpiecze艅stwo, stan techniczny oraz warto艣膰 rynkowa obiektu. Dlatego te偶 rola ta wymaga ci膮g艂ego rozwoju i doskonalenia swoich umiej臋tno艣ci, aby sprosta膰 dynamicznie zmieniaj膮cym si臋 wyzwaniom rynku nieruchomo艣ci. W…
dowiedz si臋 wi臋cej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozw贸j

Zarz膮dzanie i wsp贸艂praca w salonie samochodowym 鈥 relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniaj膮cym si臋 艣wiecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu ka偶dego salonu samochodowego jest nie tylko znajomo艣膰 najnowszych trend贸w i technologii, ale tak偶e skuteczne zarz膮dzanie oraz budowanie zespo艂u zdolnego do wyj膮tkowej wsp贸艂pracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostali艣my wybrani, aby zorganizowa膰 szkolenie skierowane do mened偶er贸w i pracownik贸w jednego ze znanych w Polsce salon贸w samochodowych. Szkolenie mia艂o na celu nie tylko rozw贸j umiej臋tno艣ci zarz膮dczych, ale r贸wnie偶 wzmocnienie…
dowiedz si臋 wi臋cej

Cenimy prywatno艣膰 u偶ytkownik贸w

U偶ywamy plik贸w cookie, aby poprawi膰 jako艣膰 przegl膮dania, wy艣wietla膰 reklamy lub tre艣ci dostosowane do indywidualnych potrzeb u偶ytkownik贸w oraz analizowa膰 ruch na stronie. Klikni臋cie przycisku 鈥濧kceptuj wszystkie鈥 oznacza zgod臋 na wykorzystywanie przez nas plik贸w cookie.