Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki to jeden z głównych źródeł wsparcia realizacji projektów badawczo-rozwojowych, innowacyjnych oraz zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki. Jakie nowe wyzwania stoją przed polską gospodarką, przedsiębiorstwami oraz organizacjami badawczymi? 

Główne założenia oraz odbiorcy programu

Głównymi założeniami Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki są między innymi: wsparcie przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, wsparcie całego procesu B+R+I, koncentracja na KIS, czy też współpraca nauki z biznesem.

Odbiorcami programu są: podmioty zwiększające swój potencjał konkurencyjności
i innowacyjności, liderzy innowacji oraz podmioty, które zamierzają rozpocząć działalność innowacyjną.

Do priorytetów programu Funduszu Europejskiego dla Nowoczesnej Gospodarki można zaliczyć: wsparcie dla przedsiębiorców, środowisko sprzyjające innowacjom, jak również pomoc techniczną.

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany dotyczące programu to między innymi: wsparcie modułowe, czyli badania i wdrożenia w ramach jednego projektu, podnoszenie kompetencji, cyfrowa i zielona transformacja przedsiębiorstw, wsparcie dla MID — CAPS. Wsparcie modułowe będzie polegało przede wszystkim do dostosowania do potrzeb wszystkich przedsiębiorców. Do kroków, jakie zostaną podjęte należą: wdrożenie, cyfryzacja, internacjonalizacja, kompetencje, jak również „Prace B+R”, czy też “Infrastruktura B+R”.

Moduł “Prace B+R” to moduł opierający się na: badaniach przemysłowych i pracach rozwojowych, projektach indywidualnych przedsiębiorców. Takie wsparcie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa oraz jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum
z przedsiębiorcą. Z kolei moduł “Infrastruktura B+R” opiera się na: tworzeniu i rozwoju centrów badawczo-rozwojowych, służących realizacji agend badawczych oraz projektach indywidualnych przedsiębiorców. Wsparcie takie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum z przedsiębiorcą. Istnieją także moduły uzupełniające: wdrożenie, cyfryzacja, zazielenienie, internacjonalizacja, kompetencje.

Moduły i ich zadania

Moduł cyfryzacji polega na:

  • analityce danych i optymalizacji produkcji,
  • robotyzacji linii produkcyjnej,
  • oprogramowaniu obniżającym koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów,
  • Internecie,
  • cyfrowym bliźniaku,
  • systemach zwiększających cyberbezpieczeństwo,
  • big dacie (wykorzystanie dużych zbiorów danych zaawansowanej analityki w procesie produkcji).

Z kolei moduł zazielenienie przedsiębiorstw, polega na:

  • zastępowaniu lub redukcji substancji szkodliwych, w materiałach,
  • ponownym użyciu zasobów wcześniej traktowanych jako odpad,
  • zastępowaniu materiałów pierwotnych surowcami wtórnymi
  • produktami ubocznymi.

Moduł kompetencje to zdobywanie nowych umiejętności oraz wiedzy, szczególnie w zakresie:

  • inteligentnych specjalizacji,
  • transformacji przemysłu w kierunku Przemysłu 4.0,
  • transferu technologii,
  • zarządzania innowacjami,
  • ekoprojektowania,
  • obsłudze infrastruktury badawczej.

Moduł internacjonalizacja to:

  • komercjalizacja wyników prac B+R za granicą,
  • promocja produktów i usług na rynkach zagranicznych,
  • udział w międzynarodowym łańcuchu dostaw,
  • uzyskanie ochrony praw własności lub jej utrzymanie poza Polską.
źródło: https://www.poir.gov.pl/media/99371/FENG_prezentacja_konsultacje_spoleczne_.pdf

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania zespołem w firmach produkcyjnych warto wdrożyć?

Skuteczne przywództwo w produkcji: które szkolenia z zarządzania zespołem warto wdrożyć? Współczesne firmy produkcyjne coraz częściej zdają sobie sprawę, że skuteczność operacyjna zależy nie tylko od nowoczesnych maszyn czy zoptymalizowanych procesów, ale przede wszystkim od ludzi – konkretnie od tego, jak są zarządzani. Liderzy zespołów produkcyjnych muszą dziś wykazywać się nie tylko techniczną wiedzą, ale i umiejętnościami miękkimi, które pozwalają im budować zgrane, zaangażowane i wydajne…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.