Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki to jeden z głównych źródeł wsparcia realizacji projektów badawczo-rozwojowych, innowacyjnych oraz zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki. Jakie nowe wyzwania stoją przed polską gospodarką, przedsiębiorstwami oraz organizacjami badawczymi? 

Główne założenia oraz odbiorcy programu

Głównymi założeniami Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki są między innymi: wsparcie przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, wsparcie całego procesu B+R+I, koncentracja na KIS, czy też współpraca nauki z biznesem.

Odbiorcami programu są: podmioty zwiększające swój potencjał konkurencyjności
i innowacyjności, liderzy innowacji oraz podmioty, które zamierzają rozpocząć działalność innowacyjną.

Do priorytetów programu Funduszu Europejskiego dla Nowoczesnej Gospodarki można zaliczyć: wsparcie dla przedsiębiorców, środowisko sprzyjające innowacjom, jak również pomoc techniczną.

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany dotyczące programu to między innymi: wsparcie modułowe, czyli badania i wdrożenia w ramach jednego projektu, podnoszenie kompetencji, cyfrowa i zielona transformacja przedsiębiorstw, wsparcie dla MID — CAPS. Wsparcie modułowe będzie polegało przede wszystkim do dostosowania do potrzeb wszystkich przedsiębiorców. Do kroków, jakie zostaną podjęte należą: wdrożenie, cyfryzacja, internacjonalizacja, kompetencje, jak również „Prace B+R”, czy też “Infrastruktura B+R”.

Moduł “Prace B+R” to moduł opierający się na: badaniach przemysłowych i pracach rozwojowych, projektach indywidualnych przedsiębiorców. Takie wsparcie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa oraz jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum
z przedsiębiorcą. Z kolei moduł “Infrastruktura B+R” opiera się na: tworzeniu i rozwoju centrów badawczo-rozwojowych, służących realizacji agend badawczych oraz projektach indywidualnych przedsiębiorców. Wsparcie takie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum z przedsiębiorcą. Istnieją także moduły uzupełniające: wdrożenie, cyfryzacja, zazielenienie, internacjonalizacja, kompetencje.

Moduły i ich zadania

Moduł cyfryzacji polega na:

  • analityce danych i optymalizacji produkcji,
  • robotyzacji linii produkcyjnej,
  • oprogramowaniu obniżającym koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów,
  • Internecie,
  • cyfrowym bliźniaku,
  • systemach zwiększających cyberbezpieczeństwo,
  • big dacie (wykorzystanie dużych zbiorów danych zaawansowanej analityki w procesie produkcji).

Z kolei moduł zazielenienie przedsiębiorstw, polega na:

  • zastępowaniu lub redukcji substancji szkodliwych, w materiałach,
  • ponownym użyciu zasobów wcześniej traktowanych jako odpad,
  • zastępowaniu materiałów pierwotnych surowcami wtórnymi
  • produktami ubocznymi.

Moduł kompetencje to zdobywanie nowych umiejętności oraz wiedzy, szczególnie w zakresie:

  • inteligentnych specjalizacji,
  • transformacji przemysłu w kierunku Przemysłu 4.0,
  • transferu technologii,
  • zarządzania innowacjami,
  • ekoprojektowania,
  • obsłudze infrastruktury badawczej.

Moduł internacjonalizacja to:

  • komercjalizacja wyników prac B+R za granicą,
  • promocja produktów i usług na rynkach zagranicznych,
  • udział w międzynarodowym łańcuchu dostaw,
  • uzyskanie ochrony praw własności lub jej utrzymanie poza Polską.
źródło: https://www.poir.gov.pl/media/99371/FENG_prezentacja_konsultacje_spoleczne_.pdf

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania stresem i emocjami pomogą w dużej firmie?

Presja, emocje i wyniki – dlaczego strategiczne podejście do szkoleń jest kluczowe w dużej firmie? Efektywna praca w dużej korporacji nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim pracowników, którzy potrafią radzić sobie z presją. Właśnie dlatego coraz więcej menedżerów zadaje sobie pytanie: jak realnie wspierać swoje zespoły? Nie chodzi tu o jednorazowe wykłady motywacyjne, ale o strategiczne podejście…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z obsługi klienta wspierają rozwój sprzedaży w średnich firmach?

Szkolenia z obsługi klienta jako klucz do rozwoju sprzedaży w średnich firmach Skuteczny rozwój sprzedaży w średnich firmach zależy dziś nie tylko od jakości produktu czy ceny, ale przede wszystkim od poziomu obsługi klienta. W realiach, gdzie konkurencja jest o jedno kliknięcie dalej, to właśnie doświadczenie klienta (Customer Experience) staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż w średnich firmach. Wiele średnich przedsiębiorstw inwestuje w marketing, zapominając,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Dlaczego relacje w zespole są kluczowe dla biznesu? Firmy inwestują ogromne środki w nowe technologie, procesy i biura, często zapominając o najważniejszym spoiwie – relacjach międzyludzkich. Skuteczna współpraca nie jest dziełem przypadku. To wynik świadomego dbania o to, jak ludzie ze sobą rozmawiają. Złe nawyki komunikacyjne, niewypowiedziane frustracje i chaos informacyjny potrafią zniszczyć nawet najbardziej utalentowany zespół i fundamentalnie osłabić relacje w zespole. Właśnie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.