Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki to jeden z głównych źródeł wsparcia realizacji projektów badawczo-rozwojowych, innowacyjnych oraz zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki. Jakie nowe wyzwania stoją przed polską gospodarką, przedsiębiorstwami oraz organizacjami badawczymi? 

Główne założenia oraz odbiorcy programu

Głównymi założeniami Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki są między innymi: wsparcie przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, wsparcie całego procesu B+R+I, koncentracja na KIS, czy też współpraca nauki z biznesem.

Odbiorcami programu są: podmioty zwiększające swój potencjał konkurencyjności
i innowacyjności, liderzy innowacji oraz podmioty, które zamierzają rozpocząć działalność innowacyjną.

Do priorytetów programu Funduszu Europejskiego dla Nowoczesnej Gospodarki można zaliczyć: wsparcie dla przedsiębiorców, środowisko sprzyjające innowacjom, jak również pomoc techniczną.

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany dotyczące programu to między innymi: wsparcie modułowe, czyli badania i wdrożenia w ramach jednego projektu, podnoszenie kompetencji, cyfrowa i zielona transformacja przedsiębiorstw, wsparcie dla MID — CAPS. Wsparcie modułowe będzie polegało przede wszystkim do dostosowania do potrzeb wszystkich przedsiębiorców. Do kroków, jakie zostaną podjęte należą: wdrożenie, cyfryzacja, internacjonalizacja, kompetencje, jak również „Prace B+R”, czy też “Infrastruktura B+R”.

Moduł “Prace B+R” to moduł opierający się na: badaniach przemysłowych i pracach rozwojowych, projektach indywidualnych przedsiębiorców. Takie wsparcie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa oraz jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum
z przedsiębiorcą. Z kolei moduł “Infrastruktura B+R” opiera się na: tworzeniu i rozwoju centrów badawczo-rozwojowych, służących realizacji agend badawczych oraz projektach indywidualnych przedsiębiorców. Wsparcie takie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum z przedsiębiorcą. Istnieją także moduły uzupełniające: wdrożenie, cyfryzacja, zazielenienie, internacjonalizacja, kompetencje.

Moduły i ich zadania

Moduł cyfryzacji polega na:

  • analityce danych i optymalizacji produkcji,
  • robotyzacji linii produkcyjnej,
  • oprogramowaniu obniżającym koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów,
  • Internecie,
  • cyfrowym bliźniaku,
  • systemach zwiększających cyberbezpieczeństwo,
  • big dacie (wykorzystanie dużych zbiorów danych zaawansowanej analityki w procesie produkcji).

Z kolei moduł zazielenienie przedsiębiorstw, polega na:

  • zastępowaniu lub redukcji substancji szkodliwych, w materiałach,
  • ponownym użyciu zasobów wcześniej traktowanych jako odpad,
  • zastępowaniu materiałów pierwotnych surowcami wtórnymi
  • produktami ubocznymi.

Moduł kompetencje to zdobywanie nowych umiejętności oraz wiedzy, szczególnie w zakresie:

  • inteligentnych specjalizacji,
  • transformacji przemysłu w kierunku Przemysłu 4.0,
  • transferu technologii,
  • zarządzania innowacjami,
  • ekoprojektowania,
  • obsłudze infrastruktury badawczej.

Moduł internacjonalizacja to:

  • komercjalizacja wyników prac B+R za granicą,
  • promocja produktów i usług na rynkach zagranicznych,
  • udział w międzynarodowym łańcuchu dostaw,
  • uzyskanie ochrony praw własności lub jej utrzymanie poza Polską.
źródło: https://www.poir.gov.pl/media/99371/FENG_prezentacja_konsultacje_spoleczne_.pdf

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.