Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki- co ulegnie zmianie?

Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki to jeden z głównych źródeł wsparcia realizacji projektów badawczo-rozwojowych, innowacyjnych oraz zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki. Jakie nowe wyzwania stoją przed polską gospodarką, przedsiębiorstwami oraz organizacjami badawczymi? 

Główne założenia oraz odbiorcy programu

Głównymi założeniami Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki są między innymi: wsparcie przedsiębiorstw na każdym etapie rozwoju, wsparcie całego procesu B+R+I, koncentracja na KIS, czy też współpraca nauki z biznesem.

Odbiorcami programu są: podmioty zwiększające swój potencjał konkurencyjności
i innowacyjności, liderzy innowacji oraz podmioty, które zamierzają rozpocząć działalność innowacyjną.

Do priorytetów programu Funduszu Europejskiego dla Nowoczesnej Gospodarki można zaliczyć: wsparcie dla przedsiębiorców, środowisko sprzyjające innowacjom, jak również pomoc techniczną.

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany dotyczące programu to między innymi: wsparcie modułowe, czyli badania i wdrożenia w ramach jednego projektu, podnoszenie kompetencji, cyfrowa i zielona transformacja przedsiębiorstw, wsparcie dla MID — CAPS. Wsparcie modułowe będzie polegało przede wszystkim do dostosowania do potrzeb wszystkich przedsiębiorców. Do kroków, jakie zostaną podjęte należą: wdrożenie, cyfryzacja, internacjonalizacja, kompetencje, jak również „Prace B+R”, czy też “Infrastruktura B+R”.

Moduł “Prace B+R” to moduł opierający się na: badaniach przemysłowych i pracach rozwojowych, projektach indywidualnych przedsiębiorców. Takie wsparcie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa oraz jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum
z przedsiębiorcą. Z kolei moduł “Infrastruktura B+R” opiera się na: tworzeniu i rozwoju centrów badawczo-rozwojowych, służących realizacji agend badawczych oraz projektach indywidualnych przedsiębiorców. Wsparcie takie mogą uzyskać: MŚP, duże przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, jeśli są partnerami w konsorcjum z przedsiębiorcą. Istnieją także moduły uzupełniające: wdrożenie, cyfryzacja, zazielenienie, internacjonalizacja, kompetencje.

Moduły i ich zadania

Moduł cyfryzacji polega na:

  • analityce danych i optymalizacji produkcji,
  • robotyzacji linii produkcyjnej,
  • oprogramowaniu obniżającym koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów,
  • Internecie,
  • cyfrowym bliźniaku,
  • systemach zwiększających cyberbezpieczeństwo,
  • big dacie (wykorzystanie dużych zbiorów danych zaawansowanej analityki w procesie produkcji).

Z kolei moduł zazielenienie przedsiębiorstw, polega na:

  • zastępowaniu lub redukcji substancji szkodliwych, w materiałach,
  • ponownym użyciu zasobów wcześniej traktowanych jako odpad,
  • zastępowaniu materiałów pierwotnych surowcami wtórnymi
  • produktami ubocznymi.

Moduł kompetencje to zdobywanie nowych umiejętności oraz wiedzy, szczególnie w zakresie:

  • inteligentnych specjalizacji,
  • transformacji przemysłu w kierunku Przemysłu 4.0,
  • transferu technologii,
  • zarządzania innowacjami,
  • ekoprojektowania,
  • obsłudze infrastruktury badawczej.

Moduł internacjonalizacja to:

  • komercjalizacja wyników prac B+R za granicą,
  • promocja produktów i usług na rynkach zagranicznych,
  • udział w międzynarodowym łańcuchu dostaw,
  • uzyskanie ochrony praw własności lub jej utrzymanie poza Polską.
źródło: https://www.poir.gov.pl/media/99371/FENG_prezentacja_konsultacje_spoleczne_.pdf

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Wiedza i rozwój

Marketing cyfrowy w branży wędliniarskiej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w branży wędliniarskiej – relacja ze szkolenia Branża wędliniarska, choć korzystająca z tradycji sięgających wieków, nie unika wpływu nowoczesnego, cyfrowego świata. Zmieniające się trendy konsumenckie, rosnąca konkurencja i dynamiczne otoczenie biznesowe wymagają od producentów wędlin elastyczności i nowoczesnych rozwiązań. W takim kontekście marketing cyfrowy staje się nieodzownym narzędziem, pozwalającym na przetrwanie i rozwój wędliniarni w erze digitalizacji. Z naszych usług skorzystała firma,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Wiedza i rozwój

Zarządzanie projektami w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Zarządzanie projektami w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia Zarządzanie projektami w firmie produkcyjnej stanowi kluczowy element skutecznego funkcjonowania i konkurencyjności w dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym. Firmy produkcyjne, niezależnie od swojej wielkości, często zmierzyć się muszą z różnorodnymi projektami, takimi jak wdrażanie nowych produktów, optymalizacja procesów produkcyjnych czy też dostosowywanie się do zmieniających się regulacji i standardów. Sukces w tych przedsięwzięciach zależy w dużej mierze od umiejętności…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Wiedza i rozwój

AI w sprzedaży – relacja ze szkolenia

AI w sprzedaży – relacja ze szkolenia W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, w którym konkurencja stale rośnie, przedsiębiorstwa muszą wykorzystać nowoczesne narzędzia i technologie, aby odnieść sukces. Jednym z najważniejszych aspektów, którym należy poświęcić uwagę, jest skuteczność procesów sprzedażowych. W tym kontekście sztuczna inteligencja (AI) staje się kluczowym elementem transformacji biznesowej, pozwalając firmom osiągnąć wyższy poziom personalizacji.…
dowiedz się więcej