Godzenie życia zawodowego i prywatnego - jak znaleźć złoty środek

Work-life balance to nie tylko pobożne życzenie wielu pracowników korporacji czy też metoda walki z szarą rzeczywistością, to również ugruntowana w nauce koncepcja zarządzania, opracowana w latach 70 i 80 dwudziestego wieku. Jej źródłem był szerzący się w amerykańskim społeczeństwie pracoholizm i wypalenie zawodowe. Teoria work-life balance wskazuje w jaki sposób utrzymać równowagę pomiędzy poszczególnymi sferami naszego życia. Czy znalezienie takiego złotego środka pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym rzeczywiście jest możliwe?

Work-life balance wczoraj i dziś

Kiedyś work-life balance rozumiany był wyłącznie w kontekście czasu – liczby godzin spędzanej w domu oraz w pracy. W dobie cyfryzacji i informatyzacji godzenie życia zawodowego i prywatnego nabrało nieco innego znaczenia. Możemy bowiem przebywać w domu, ale jednocześnie odpowiadać na służbowe maile i prowadzić rozmowy telefoniczne z kontrahentami. Czy w takiej sytuacji zajmujemy się wciąż sprawami zawodowymi czy jednak funkcjonujemy na gruncie życia prywatnego? Raczej to pierwsze. W kontekście work-life balance ważne jest również to, że w dzisiejszych czasach znacząco wydłużył się czas pracy, a zatem tym trudniej postawić w rozsądnym miejscu kreskę pomiędzy pracą a domem. Dlaczego pracujemy dłużej? Przede wszystkim z uwagi na strach przed utratą posady, niezdrową ambicję wśród pracowników, nacisk ze strony przełożonych, a także mentalność Polaków – „teraz każdy musi osiągnąć sukces”, „wyznacznikiem tego, kim jesteś, jest to co masz” i tak dalej.

Skutki niezachowania równowagi życiowej

Należy przy tym mieć na uwadze, że niezachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym z pewnością w którymś momencie negatywnie odbije się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Wypalenie zawodowe, kłopoty w komunikacji z bliskimi, wyczerpanie emocjonalne, pracoholizm – to nie wszystkie problemy, z jakimi możemy się spotkać. Skutki długotrwałego stresu mogą być znacznie poważniejsze.

Jak zatem znaleźć złoty środek?

Przede wszystkim kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Możemy w tym zakresie korzystać z różnych środków i mechanizmów – listy spraw, prowadzenie kalendarza. Najważniejsze jednak, aby dobrze sklasyfikować wszystkie zadania – jako pilne, mniej pilne, ważne i mniej ważne. To pozwoli nam racjonalnie wybrać, co w danym momencie powinniśmy zrobić. Należy również pogodzić się z tym, że niestety nie jesteśmy idealni. Nie możemy być perfekcyjni w każdej przestrzeni. Dążenie do osiągnięcia takiego stanu najczęściej kończy się wypaleniem zawodowym lub problemami w komunikacji z bliskimi. Kolejnym elementem jest postawienie granicy – jeżeli jesteśmy w pracy, to nie zajmujemy się kwestiami prywatnymi, jeżeli jesteśmy w domu, wyłączamy telefon i nie sprawdzamy służbowego maila. Praca nie może przysłaniać świata poza nią, nawet jeżeli byłaby naszą największą pasją.

Szkolenia

Osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym nie jest łatwe. Specjaliści Warto Szkolić przygotowali specjalny kurs, który między innymi traktuje o problemie work-life balance. Pokazujemy w jaki sposób dobrze zorganizować sobie czas, jak walczyć z wypaleniem zawodowym i stresem w pracy, a także w jaki sposób rozmawiać z pracodawcą, aby wynegocjować korzystne dla siebie warunki.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać zmianami na rynku pracy?

Jak zarządzać zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy? Współcześni przedsiębiorcy zmagają się z różnymi wyzwaniami. Utrzymanie wysokiej pozycji w branży oraz stały rozwój wymagają elastycznego podejścia. Konieczne jest bowiem wdrażanie nowych rozwiązań i dostosowanie się do tego, co dzieje się na rynku pracy. Często od tego, jak firma radzi sobie z nowymi sytuacjami, zależy, czy jest w stanie się utrzymać. Dowiedz się zatem, na czym polega skuteczne zarządzanie zmianą…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej - relacja ze szkolenia

Prospecting w firmie ogrodniczej Prospecting w firmie ogrodniczej, czyli pozyskiwanie potencjalnych klientów, jest kluczowym elementem skutecznej strategii sprzedażowej. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę ogrodniczą od lat, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w tym sektorze, umiejętność skutecznego prospectingu może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju i sukcesu Twojego przedsiębiorstwa. W dzisiejszym konkurencyjnym świecie, gdzie branża ogrodnicza rozwija się w szybkim tempie, umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie?

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie? Każdy biznes to pewien rodzaj relacji. Zależności między pracodawcą a pracownikami mają olbrzymi wpływ na to, jak funkcjonuje cała organizacja. Dlatego też stworzenie zgranego zespołu to element, do którego dąży większość osób zarządzających tzw. zasobami ludzkimi. Świadomość potencjału zatrudnionych pozwala też skutecznie reagować w trudnych sytuacjach i znajdować satysfakcjonujące rozwiązania. Dowiedz się,…
dowiedz się więcej