Godzenie życia zawodowego i prywatnego - jak znaleźć złoty środek

Work-life balance to nie tylko pobożne życzenie wielu pracowników korporacji czy też metoda walki z szarą rzeczywistością, to również ugruntowana w nauce koncepcja zarządzania, opracowana w latach 70 i 80 dwudziestego wieku. Jej źródłem był szerzący się w amerykańskim społeczeństwie pracoholizm i wypalenie zawodowe. Teoria work-life balance wskazuje w jaki sposób utrzymać równowagę pomiędzy poszczególnymi sferami naszego życia. Czy znalezienie takiego złotego środka pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym rzeczywiście jest możliwe?

Work-life balance wczoraj i dziś

Kiedyś work-life balance rozumiany był wyłącznie w kontekście czasu – liczby godzin spędzanej w domu oraz w pracy. W dobie cyfryzacji i informatyzacji godzenie życia zawodowego i prywatnego nabrało nieco innego znaczenia. Możemy bowiem przebywać w domu, ale jednocześnie odpowiadać na służbowe maile i prowadzić rozmowy telefoniczne z kontrahentami. Czy w takiej sytuacji zajmujemy się wciąż sprawami zawodowymi czy jednak funkcjonujemy na gruncie życia prywatnego? Raczej to pierwsze. W kontekście work-life balance ważne jest również to, że w dzisiejszych czasach znacząco wydłużył się czas pracy, a zatem tym trudniej postawić w rozsądnym miejscu kreskę pomiędzy pracą a domem. Dlaczego pracujemy dłużej? Przede wszystkim z uwagi na strach przed utratą posady, niezdrową ambicję wśród pracowników, nacisk ze strony przełożonych, a także mentalność Polaków – “teraz każdy musi osiągnąć sukces”, “wyznacznikiem tego, kim jesteś, jest to co masz” i tak dalej.

Skutki niezachowania równowagi życiowej

Należy przy tym mieć na uwadze, że niezachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym z pewnością w którymś momencie negatywnie odbije się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Wypalenie zawodowe, kłopoty w komunikacji z bliskimi, wyczerpanie emocjonalne, pracoholizm – to nie wszystkie problemy, z jakimi możemy się spotkać. Skutki długotrwałego stresu mogą być znacznie poważniejsze.

Jak zatem znaleźć złoty środek?

Przede wszystkim kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Możemy w tym zakresie korzystać z różnych środków i mechanizmów – listy spraw, prowadzenie kalendarza. Najważniejsze jednak, aby dobrze sklasyfikować wszystkie zadania – jako pilne, mniej pilne, ważne i mniej ważne. To pozwoli nam racjonalnie wybrać, co w danym momencie powinniśmy zrobić. Należy również pogodzić się z tym, że niestety nie jesteśmy idealni. Nie możemy być perfekcyjni w każdej przestrzeni. Dążenie do osiągnięcia takiego stanu najczęściej kończy się wypaleniem zawodowym lub problemami w komunikacji z bliskimi. Kolejnym elementem jest postawienie granicy – jeżeli jesteśmy w pracy, to nie zajmujemy się kwestiami prywatnymi, jeżeli jesteśmy w domu, wyłączamy telefon i nie sprawdzamy służbowego maila. Praca nie może przysłaniać świata poza nią, nawet jeżeli byłaby naszą największą pasją.

Szkolenia

Osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym nie jest łatwe. Specjaliści Warto Szkolić przygotowali specjalny kurs, który między innymi traktuje o problemie work-life balance. Pokazujemy w jaki sposób dobrze zorganizować sobie czas, jak walczyć z wypaleniem zawodowym i stresem w pracy, a także w jaki sposób rozmawiać z pracodawcą, aby wynegocjować korzystne dla siebie warunki.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie finansami w biurze rachunkowym – relacja ze szkolenia

Współczesny rynek usług rachunkowych i księgowych jest niezwykle konkurencyjny i dynamiczny. Biura rachunkowe stanowią kluczowy filar wsparcia dla przedsiębiorców i organizacji w zakresie prowadzenia spraw finansowych. Dla klientów, biuro rachunkowe jest często zaufanym partnerem, który dba o poprawność rachunkowości, pomaga w rozliczeniach podatkowych i oferuje cenne doradztwo finansowe. Dla właścicieli biur rachunkowych, prowadzenie tego typu działalności wiąże się z zarządzaniem wieloma aspektami…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Sprzedaż i negocjacje w branży produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Branża produkcyjna stanowi serce wielu gospodarek na całym świecie. To tutaj rodzą się produkty i usługi, które kształtują naszą codzienność i wpływają na rozwój społeczeństw. Jednak sukces w tej branży nie polega jedynie na produkcji doskonałych wyrobów. Kluczowym elementem jest także umiejętność skutecznej sprzedaży i negocjacji. W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, przedsiębiorstwa produkcyjne muszą nie tylko tworzyć wysokiej jakości produkty,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Podstawy CzatuGPT dla firmy produkcyjnej – relacja ze szkolenia

W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, każda firma stojąca na froncie innowacji poszukuje nowych sposobów na zwiększenie swojej efektywności i konkurencyjności. Jednym z kluczowych narzędzi, które ostatnimi czasy zyskały na znaczeniu w środowisku biznesowym, jest CzatGPT. Zaawansowany system oparty na sztucznej inteligencji, stworzony przez OpenAI. W kontekście przemysłu produkcyjnego, gdzie precyzja, szybkość i innowacyjność są niezbędne, CzatGPT otwiera drzwi do nowych możliwości.…
dowiedz się więcej