Jak budować trwałe relacje handlowe?

Umiejętność nawiązywania trwałych relacji z klientem jest wyznacznikiem sukcesu firmy. Jeżeli zależy nam na trwałym i stabilnym wyniku, musimy za wszelką cenę starać się, by nowy klient wrócił do nas po kolejny produkt czy usługę. Nie jest to łatwe – zwłaszcza kiedy konkurencja wręcz zalewa rynek produktami tańszymi, lepszymi jakościowo lub lepiej promowanymi. Jednak przy odpowiednim podejściu, jest to możliwe do wykonania.

Kiedy zaczniemy zagłębiać się w temat, zauważymy, że zdobycie lojalnego klienta ciężko zrealizować na jednym schemacie, gdyż każdy człowiek inaczej podchodzi do kwestii zakupów i gospodarowania pieniędzmi. Z tego wniosek, że warto korzystać ze szkoleń, które w przystępny sposób przybliżają najskuteczniejsze techniki budowania relacji z klientem. W zależności od typu osobowości klienta, trzeba będzie zastosować różne metody, by zdobyć jego zaufanie i zapewnić pozytywnie zakończoną transakcję. Każdy dobry handlowiec wie, że niezależnie od typu człowieka, warto stosować kilka uniwersalnych reguł. Poznajmy je bliżej.

  • Daj się polubić – bądź otwarty i naturalny, a ludzie będą do ciebie lgnąć. Badania dowodzą, że klienci chętniej kupują od sprzedawców, których po prostu lubią za osobowość. Słuchaj klienta, angażuj się w to co mówi, staraj się spełnić jego oczekiwania, a zostanie to docenione. Sam zapewne unikasz sklepów, których obsługa jest niesympatyczna i gołym okiem widać, że rozmowa z tobą jest tylko nielubianym obowiązkiem.
  • Bądź uczciwy – niczego nie ukrywaj. Nie baw się w kruczki i haczyki w umowach, bo klient kupi raz i nigdy więcej do ciebie nie wróci. Mów otwarcie o dodatkowych kosztach, pozwól kupującemu świadomie podjąć decyzję. To zaprocentuje na przyszłość.
  • Upodobnij się do klienta – znasz powiedzenie „podobieństwa się przyciągają”? Ma ono bardzo dobre zastosowanie w handlu. Podczas rozmowy z klientem postaraj się mówić podobnym do niego tempem, użyj też kilku najczęściej stosowanych przez rozmówcę wyrażeń i powiedzonek. Sprawisz, że kupujący poczuje się dobrze w twoim towarzystwie, chętniej dokona zakupu i wróci po kolejny. Uważaj jednak, by nie przesadzić w drugą stronę – wówczas klient może poczuć, jakbyś go naśladował w sposób prześmiewczy.

O  podstawowych zasadach budowania relacji handlowych pisaliśmy tutaj.

Szkolenia – naucz się budować trwałe relacje handlowe

Wydawać by się mogło, że wszystkie powyższe rady są proste i oczywiste, a pomimo tego setki sprzedawców nie potrafią ich samodzielnie wdrożyć w życie i korzystają ze szkoleń, które przybliżają tajniki budowania relacji handlowych. Temat bardzo popularny, ale jeśli spojrzeć na praktykę, to wielu handlowców nie potrafi zatrzymać kupujących przy sobie. Nie jest tak, że pozytywne relacje z klientem załatwią wszystko. Trzeba zainwestować w produkt, marketing, przeanalizować potrzeby rynku – to wszystko musi współgrać. Bez lojalności klienta jednak pozostałe działania nie stworzą długotrwałego, stale rosnącego sukcesu wizerunkowego i finansowego.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.