Jak być asertywnym na rozmowie kwalifikacyjnej?

W mniemaniu wielu osób, bycie asertywnym oznacza posiadanie umiejętności mówienia „nie”. Owszem – jest to jeden z aspektów zachowań osoby asertywnej. Jednocześnie należy mieć świadomość co do tego, że bycie asertywnym to w ogólnym znaczeniu tego pojęcia posiadanie umiejętności wyrażania własnego zdania. Oznacza to, że w pewnych sytuacjach należy wyrażać własny sprzeciw, bądź też zdanie na konkretny temat. Asertywność to również elastyczność, która objawia się umiejętnością dostosowania swojego zachowania do danej sytuacji.

Asertywność na rozmowie o pracę

Należy zauważyć, że osoba asertywna posiada określony przez siebie cel, do którego zmierza, a tym samym posiada umiejętność kontrolowania swojego zachowania w taki sposób, by ten cel miał szanse się urzeczywistnić. W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej, umiejętność wyrażania swojego zdania, ale też dostosowania się do sytuacji jaką jest rozmowa o pracę, będzie mogło przynieść wymierne korzyści. W praktyce oznacza to, że jeśli osoba idąca na rozmowę o pracę będzie miała postawione za cel otrzymanie tej pracy, to w trakcie trwania całej procedury tak będzie kierowała swoim zachowaniem, że naturalnie zwiększy ono szanse na zatrudnienie.

Asertywność jako umiejętność mówienia „nie”

Rozmowa kwalifikacyjna jest specyficzną sytuacją, w której nie każdy potrafi się odpowiednio odnaleźć. Oczywistym jest, że potencjalny pracodawca znajduje się w znacznie bardziej komfortowej sytuacji. Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie, przetestowanie kandydata na dane stanowisko w możliwie najbardziej kompetentny sposób. Jednak bardzo często można mieć tutaj do czynienia z nadużywaniem swojej władzy. Zauważa się to poprzez odbieranie telefonów w trakcie spotkania, przejście na „ty” bez zgody kandydata czy też lekceważący ton wypowiedzi. Bardzo często kandydaci podświadomie zgadzają się na takie traktowanie, odpowiadając na wszelkie pytania, w tym te dotyczące ich życia prywatnego. Często tego typu zachowanie kandydata wynika z przekonania, że pracodawca bądź też rekruter może spytać o wszystko. Niezwykle istotną kwestią jest zatem wyznaczenie granicy, będące działaniem asertywnym. Potencjalny pracodawca zawsze powinien uszanować życie prywatne kandydata.

Asertywność jako umiejętność mówienia „tak”

Asertywność to również umiejętność wyrażania swoich uczuć oraz potrzeb niekoniecznie przez zaprzeczanie. Możemy podświadome mówić „tak” dla naszych planów prywatnych, kiedy potencjalny szef pyta czy jesteśmy w stanie często zostawać po godzinach w pracy. Należy jasno i wyraźnie określić, kiedy ewentualnie chcielibyśmy sobie dorobić i czy rzeczywiście chcemy pracować więcej. Warto jest w takim momencie zapytać siebie ile wolnego czasu będziemy chcieli przeznaczyć na dodatkowy zarobek i czy jesteśmy tego typu zarobkiem zainteresowani. Dlaczego to tak istotne? Z pewnością ustalenia wynikające z rozmowy kwalifikacyjnej będą miały znaczący wpływ na warunki pracy oraz oczekiwania szefa względem pracownika. Z tego powodu, jeśli ktoś nie jest zainteresowany ponadczasową pracą, powinien o tym jasno i wyraźnie powiedzieć już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Czy asertywność to egoizm?

Przez bardzo wiele osób asertywność postrzegana jest jako swego rodzaju egoizm. Jednocześnie należy mieć świadomość, że istnieje różnica między bycie asertywnym, a bycie egoistą. Choć należy zauważyć, że w pewnych sytuacjach dzieli je cienka linia. Z jednej strony asertywność powinna wynikać z naszych  przekonań, z drugiej jednak strony należy wykazać się empatią oraz umiejętnie wyrażać swoją opinię. Jak to osiągnąć? Zdaniem psychologów niezwykle pomocnym działaniem jest postawienie się na miejscu tej drugiej osoby. Warto jest przemyśleć, co chcielibyśmy usłyszeć, gdybyśmy byli nią i jaki sposób formułowania odpowiedzi będzie najbardziej odpowiedni.

Asertywność kluczem do sukcesu

W jaki sposób właściwie się zachowywać, a jednocześnie mieć świadomość, że żyjemy w zgodzie z samym sobą? Warto jest postawić na „złoty środek”. Przed pójściem na rozmowę o pracę warto jest wypisać sobie warunki, na jakich chcielibyśmy pracować. Wiadomo, że w trakcie trwania rekrutacji można będzie przedyskutować konkretne z nich jak i pójść na pewne kompromisy. Jednocześnie wszystko w pewnych granicach. Niezwykle istotnym aspektem rozmowy kwalifikacyjnej jest jej atmosfera. Dlatego warto jest przed rozmową opanować swoje nerwy, co z pewnością przełoży się na atmosferę, jak i efekty spotkania. Jeśli ktoś znajduje się w trakcie poszukiwania pracy, z każdą kolejną rozmową kwalifikacyjną będzie mógł być o wiele bardziej opanowany, gdyż będzie wiedział, w jak się zachować, by móc dobrze wypaść przed pracodawcą, w sytuacji gdy będzie asertywny. Jeśli sami nie potrafimy tego w sobie wykształcić, warto skorzystać z pomocy szkoleń z rozwoju osobistego.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Komunikacja z klientem - jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy?

Komunikacja z klientem – jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy? Od przebiegu rozmowy z potencjalnym klientem zależy, czy uda się doprowadzić do jego pozyskania. Odpowiednia komunikacja to również wizytówka działalności. Przekonaj się, jak rozmawiać, aby przynieść zyski swojej firmie. Dowiedz się również, czego się wystrzegać. Szkolenie z komunikacji pozwala podnieść swoje kompetencje także w sytuacjach, gdy rozmówca początkowo jest sceptycznie nastawiony.…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej