Jak negocjować z Niemcami?

Trener negocjacji Szymon Nęcki opowiada o tym, jak negocjować z Niemcami. Na samym początku filmu Szymon wskazuje, że nasi zachodni sąsiedzi to główny partner negocjacyjny Polaków. Aż około trzydziestu procent polskiego eksportu idzie bowiem na rynek niemiecki. Ponadto trener negocjacji podkreśla bliskość geograficzną Polski, a także Niemiec oraz istnienie wyraźnych różnic we wzorcach kulturowych.

Polska i Niemcy — różnice w budowaniu relacji biznesowych

Wśród Polaków istnieje pewne zakorzenione przekonanie, że wejście z kimś w relacje biznesowe powinno łączyć się z poznaniem od strony prywatnej. Dla Polaków jest to wstęp do dobrych interesów i podstawa negocjacji. Z takim też nastawieniem nasi rodacy wychodzą do negocjacji biznesowych. Sprawdza się to między innymi we Wschodniej Europie, a także w krajach Południowych. W przypadku Niemiec takie podejście zwykle jednak nie jest odpowiednie.

Gdy podchodzimy w taki sposób do realizacji biznesowych z Niemcami, możemy poczuć się odtrąceni. Pojawić może się w nas myśl o braku szacunku ze strony Niemców. Taka sytuacja wynika jednak wyłącznie z różnic kulturowych, a nie awersji do nas. W Niemczech jest bowiem wyraźny podział na relacje w pracy i życie prywatne. Nasi zachodni sąsiedzi mogą zatem ufać sobie i polegać na kimś bez wychodzenia poza obszar zawodowy. Nakładają się na to różnice indywidualne, jednak dominującym wzorcem jest myślenie, że w pracy najważniejsze jest nawiązanie dobrych relacji biznesowych. W związku z tym koniecznie musimy pamiętać o tym, aby przestrzegać warunków umowy, trzymać się terminów i dostarczać produkty o takiej jakości, na jaką się umówiliśmy.

Jak negocjować z Niemcami? – budowanie relacji biznesowych z Niemcami – najważniejsze aspekty

Trzy najważniejsze sprawy w budowaniu relacji z Niemcami to zdaniem Szymona Nęckiego:

  • bycie słownym,
  • przygotowanie na precyzyjne ustalenie każdego szczegółu,
  • przygotowanie na bezpośredni feedback w sytuacji, gdy coś jest nieodpowiednie.

W ostatniej kwestii ważne jest, aby pamiętać, że bezpośredni komunikat od niemieckich partnerów biznesowych, nie jest wynikiem ich braku szacunku do nas. Przyczyny leżą bowiem w różnicach kulturowych.

Zapraszamy do przeczytania pozostałych naszych artykułów :).

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z zarządzania zespołem w firmach produkcyjnych warto wdrożyć?

Skuteczne przywództwo w produkcji: które szkolenia z zarządzania zespołem warto wdrożyć? Współczesne firmy produkcyjne coraz częściej zdają sobie sprawę, że skuteczność operacyjna zależy nie tylko od nowoczesnych maszyn czy zoptymalizowanych procesów, ale przede wszystkim od ludzi – konkretnie od tego, jak są zarządzani. Liderzy zespołów produkcyjnych muszą dziś wykazywać się nie tylko techniczną wiedzą, ale i umiejętnościami miękkimi, które pozwalają im budować zgrane, zaangażowane i wydajne…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.