Jak negocjować z Niemcami?

Trener negocjacji Szymon Nęcki opowiada o tym, jak negocjować z Niemcami. Na samym początku filmu Szymon wskazuje, że nasi zachodni sąsiedzi to główny partner negocjacyjny Polaków. Aż około trzydziestu procent polskiego eksportu idzie bowiem na rynek niemiecki. Ponadto trener negocjacji podkreśla bliskość geograficzną Polski, a także Niemiec oraz istnienie wyraźnych różnic we wzorcach kulturowych.

Polska i Niemcy — różnice w budowaniu relacji biznesowych

Wśród Polaków istnieje pewne zakorzenione przekonanie, że wejście z kimś w relacje biznesowe powinno łączyć się z poznaniem od strony prywatnej. Dla Polaków jest to wstęp do dobrych interesów i podstawa negocjacji. Z takim też nastawieniem nasi rodacy wychodzą do negocjacji biznesowych. Sprawdza się to między innymi we Wschodniej Europie, a także w krajach Południowych. W przypadku Niemiec takie podejście zwykle jednak nie jest odpowiednie.

Gdy podchodzimy w taki sposób do realizacji biznesowych z Niemcami, możemy poczuć się odtrąceni. Pojawić może się w nas myśl o braku szacunku ze strony Niemców. Taka sytuacja wynika jednak wyłącznie z różnic kulturowych, a nie awersji do nas. W Niemczech jest bowiem wyraźny podział na relacje w pracy i życie prywatne. Nasi zachodni sąsiedzi mogą zatem ufać sobie i polegać na kimś bez wychodzenia poza obszar zawodowy. Nakładają się na to różnice indywidualne, jednak dominującym wzorcem jest myślenie, że w pracy najważniejsze jest nawiązanie dobrych relacji biznesowych. W związku z tym koniecznie musimy pamiętać o tym, aby przestrzegać warunków umowy, trzymać się terminów i dostarczać produkty o takiej jakości, na jaką się umówiliśmy.

Jak negocjować z Niemcami? – budowanie relacji biznesowych z Niemcami – najważniejsze aspekty

Trzy najważniejsze sprawy w budowaniu relacji z Niemcami to zdaniem Szymona Nęckiego:

  • bycie słownym,
  • przygotowanie na precyzyjne ustalenie każdego szczegółu,
  • przygotowanie na bezpośredni feedback w sytuacji, gdy coś jest nieodpowiednie.

W ostatniej kwestii ważne jest, aby pamiętać, że bezpośredni komunikat od niemieckich partnerów biznesowych, nie jest wynikiem ich braku szacunku do nas. Przyczyny leżą bowiem w różnicach kulturowych.

Zapraszamy do przeczytania pozostałych naszych artykułów :).

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.