Jak negocjować z Niemcami?

Trener negocjacji Szymon Nęcki opowiada o tym, jak negocjować z Niemcami. Na samym początku filmu Szymon wskazuje, że nasi zachodni sąsiedzi to główny partner negocjacyjny Polaków. Aż około trzydziestu procent polskiego eksportu idzie bowiem na rynek niemiecki. Ponadto trener negocjacji podkreśla bliskość geograficzną Polski, a także Niemiec oraz istnienie wyraźnych różnic we wzorcach kulturowych.

Polska i Niemcy — różnice w budowaniu relacji biznesowych

Wśród Polaków istnieje pewne zakorzenione przekonanie, że wejście z kimś w relacje biznesowe powinno łączyć się z poznaniem od strony prywatnej. Dla Polaków jest to wstęp do dobrych interesów i podstawa negocjacji. Z takim też nastawieniem nasi rodacy wychodzą do negocjacji biznesowych. Sprawdza się to między innymi we Wschodniej Europie, a także w krajach Południowych. W przypadku Niemiec takie podejście zwykle jednak nie jest odpowiednie.

Gdy podchodzimy w taki sposób do realizacji biznesowych z Niemcami, możemy poczuć się odtrąceni. Pojawić może się w nas myśl o braku szacunku ze strony Niemców. Taka sytuacja wynika jednak wyłącznie z różnic kulturowych, a nie awersji do nas. W Niemczech jest bowiem wyraźny podział na relacje w pracy i życie prywatne. Nasi zachodni sąsiedzi mogą zatem ufać sobie i polegać na kimś bez wychodzenia poza obszar zawodowy. Nakładają się na to różnice indywidualne, jednak dominującym wzorcem jest myślenie, że w pracy najważniejsze jest nawiązanie dobrych relacji biznesowych. W związku z tym koniecznie musimy pamiętać o tym, aby przestrzegać warunków umowy, trzymać się terminów i dostarczać produkty o takiej jakości, na jaką się umówiliśmy.

Jak negocjować z Niemcami? – budowanie relacji biznesowych z Niemcami – najważniejsze aspekty

Trzy najważniejsze sprawy w budowaniu relacji z Niemcami to zdaniem Szymona Nęckiego:

  • bycie słownym,
  • przygotowanie na precyzyjne ustalenie każdego szczegółu,
  • przygotowanie na bezpośredni feedback w sytuacji, gdy coś jest nieodpowiednie.

W ostatniej kwestii ważne jest, aby pamiętać, że bezpośredni komunikat od niemieckich partnerów biznesowych, nie jest wynikiem ich braku szacunku do nas. Przyczyny leżą bowiem w różnicach kulturowych.

Zapraszamy do przeczytania pozostałych naszych artykułów :).

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój

Wyznaczanie celów SMART — skuteczna technika i narzędzie

Wyznaczanie celów SMART — skuteczna technika i narzędzie Efektywność osobista odgrywa ogromną rolę nie tylko w biznesie. Jest ona ważna praktycznie na każdej płaszczyźnie. Istnieją na szczęście narzędzia, dzięki którym wyznaczanie celów jest skuteczne. Doskonałym przykładem jest metoda SMART. Jej wykorzystanie pozwala osiągać sukcesy na przykład w sprzedaży, nauce i życiu prywatnym. Sprawdź więcej informacji na ten temat. Efektywność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia sprzedażowe - jak zminimalizować straty i zapasy?

Jak zminimalizować straty i zapasy w sklepie?- szkolenia sprzedażowe W sklepie spożywczym ogromną rolę odgrywa odpowiednie zarządzanie. W grę wchodzą bowiem zagadnienia, takie jak magazynowanie towarów oraz minimalizacja strat. Spore znaczenie ma także odpowiedni dobór marży. W zdobyciu cennej wiedzy pomogą szkolenia sprzedażowe, które prowadzimy. Szkolenia sprzedażowe — zapasy w sklepie spożywczym Zapasy to tak naprawdę pieniądze. Idealnie, gdy na półkach…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe

Zyskowna restauracja w trudnych czasach? Szkolenia gastronomiczne, menedżerskie i sprzedażowe Sukces w gastronomii zależy dzisiaj od bardzo wielu czynników. Składa się na niego nie tylko praca menedżerów, obsługi oraz kucharzy. Kluczowe jest także wdrożenie odpowiednich rozwiązań technologicznych, które są dostosowane do aktualnych czasów oraz regularne szkolenia. Wiele na ten temat może powiedzieć trener Warto Szkolić i specjalista z zakresu gastronomii — Paweł Gruba Szkolenia…
dowiedz się więcej