Jak pokonać lęk przed wystąpieniami publicznymi?

Jak pokonać lęk przed wystąpieniami publicznymi? Jak zostać mówcą doskonałym? W opartym na prawdziwych wydarzeniach filmie ,,Klub dyskusyjny” Melvin B. Tolson (mistrzowsko zagrany przez Denzela Washingtona), profesor w Wiley College w Teksasie podejmuje się zadania z pozoru niemożliwego. Zakłada Klub Dyskusyjny złożony tylko z czarnoskórych studentów, gdy w Stanach Zjednoczonych segregacja rasowa jest na porządku dziennym.

Profesor musi więc nie tylko nakłonić do odważnego wypowiadania myśli członków grupy, którzy przywykli do tego, że nie mają takiego prawa, ale też z niedoświadczonych mówców stworzyć doskonałych retoryków. Film pokazuje, jak trudno jest dojść do perfekcji w mówieniu – czynności, którą teoretycznie opanowaliśmy wszyscy w okresie wczesnego dzieciństwa.

Mówca doskonały – jak pokonać lęk przed wystąpieniami publicznymi?

Faktycznie, mówić – lepiej lub gorzej – potrafi każdy z nas. Jednak w jaki sposób należy dobrać słowa oraz jak je przekazać, aby wybrany przez nas odbiorca nie tylko nas usłyszał, ale też wysłuchał?

Ustal cel przemówienia

Już w trakcie przygotowań należy odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

  • Jaki jest cel wystąpienia?
  • Do kogo ma być skierowane?
  • Jakie tematy będę poruszał?
  • Jaki ma być efekt mojego wystąpienia?

Oznacza to, że dla mówcy musi być jasne, o czym będzie mówić, do kogo będzie mówić oraz, nade wszystko, jaki główny przekaz mają z jego wystąpienia wyciągnąć odbiorcy.

Hierarchia zagadnień

Warto zastanowić się nad tym, które z planowanych zagadnień są najważniejsze – ustalić, co koniecznie trzeba poruszyć; co jest ważne, ale nie obowiązkowe oraz co warto poruszyć, ale jest mniej ważne od pozostałych zagadnień.

Taka hierarchia jest niezwykle przydatna już w trakcie samego wystąpienia. Nie należy zapominać, ze nawet kiedy jedynie mówca zabiera głos, pojawia się element interakcji. Odbiorca może uważnie i aktywnie słuchać, ale może także ostentacyjnie ziewać i okazywać brak zainteresowania.

Właśnie w sytuacji, w której mówca obserwuje rozproszenie uwagi odbiorców, może zredukować, a nawet zrezygnować z mniej ważnych elementów przemówienia.

Struktura wypowiedzi

Wystąpienie powinno mieć jasną i czytelną strukturę – oczywiście najprostsza i sprawdzona forma to tradycyjny schemat: wstęp – rozwinięcie – zakończenie.

Wstęp obejmuje wprowadzenie do głównej myśli wystąpienia – musi zainteresować, a najlepiej intrygować.

Rozwinięcie to gwiazda programu – nakreślamy nasze bazowe zagadnienie przy pomocy innych elementów, jednocześnie balansując na granicy uwagi odbiorcy.

Zakończenie – podsumowanie tego, o czym mówiliśmy. Jeśli jest udane, zostanie w pamięci odbiorcy i pobudzi go do rozmyślania nad naszym zagadnieniem.

Pytania odbiorców

Jest to element, który oczywiście można pominąć – ale koszty takiej decyzji są niewspółmiernie duże w porównaniu do chwilowej chwili komfortu, którą się zyskuje. Jeśli umożliwimy odbiorcy zadawanie pytań możemy dowiedzieć się, czy faktycznie osiągnęliśmy nasz cel, a także rozwiać wątpliwości na temat przekazywanych zagadnień. Ponadto możemy zaspokoić dotyczącą zagadnienia ciekawość, którą szczęśliwie udało nam się wzbudzić.

Oczywiście sprawy komplikują się jeszcze bardziej gdy, tak jak bohaterowie filmu ,,Klub dyskusyjny”, prowadzimy publicznie otwartą dyskusję i nie możemy przewidzieć, jakimi argumentami współuczestnik nas zaskoczy.

Tyle z podstawowej teorii publicznych wystąpień, a w praktyce sztuka ta wymaga wielogodzinnych ćwiczeń – najlepiej pod okiem eksperta, który ‘na gorąco’ wskaże niedociągnięcia. Uważa się bowiem, że na jedną godzinę przemówienia przypada – uwaga – aż dziesięć godzin przygotowań.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zwiększają odporność na stres kadry kierowniczej?

Odporność na stres kadry kierowniczej – kompleksowy przewodnik po skutecznych szkoleniach Współczesna rola menedżera to ciągłe żonglowanie priorytetami w środowisku pełnym presji i nieustannych zmian. Odpowiedzialność za wyniki, zarządzanie dynamiką zespołu i konieczność podejmowania szybkich decyzji sprawiają, że odporność na stres przestaje być jedynie “miękką umiejętnością”, a staje się fundamentalną kompetencją lidera. To właśnie ona decyduje o zdolności do zachowania jasności umysłu, podejmowania racjonalnych działań…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zwiększają efektywność współpracy brygadzistów?

Od rywalizacji do synergii – inwestycja we współpracę liderów Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko zarządzanie swoim zespołem. To kluczowe ogniwo w całym systemie operacyjnym firmy, a prawdziwym testem jego kompetencji jest zdolność do współpracy z innymi liderami. Kiedy brygadzista ze zmiany A nie potrafi dogadać się z brygadzistą ze zmiany B, kiedy dział montażu toczy cichą wojnę z działem lakierni, cierpi na tym cała…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia z komunikacji poprawiają relacje w zespole?

Komunikacja jako fundament efektywnego zespołu – szkolenia Dobre relacje w zespole to fundament każdej dobrze prosperującej firmy. To niewidzialna siła, która napędza zaangażowanie, wspiera innowacyjność i pozwala przetrwać najtrudniejsze momenty. Jednak wielu menedżerów wciąż traktuje je jako coś, co dzieje się samoistnie. Nic bardziej mylnego. Kiedy komunikacja szwankuje, pojawiają się konflikty, spada motywacja, a projekty grzęzną w martwym punkcie.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.