Jak przygotować się do negocjacji?

Przeprowadzenie negocjacji zakończonych sukcesem wiąże się z poznaniem struktury całego procesu. W każdej negocjacji można wyróżnić cztery zasadnicze etapy: przygotowanie, dyskusję, propozycję i transakcję. Każdy z nich posiada określone znaczenie i jest równie ważny. Poznanie i zrozumienie wszystkich wymienionych etapów zagwarantuje dobre podstawy do prowadzenia negocjacji i pozwoli nimi odpowiednio pokierować.

Po co w ogóle się przygotowywać?

Pierwszy etap negocjacji stanowią przygotowania. Osoba prowadząca negocjacje, podchodząca do rozmów bez stosownego przygotowania, przyjmie najpewniej postawę defensywną. Zamiast kierować negocjacjami, będzie jedynie odpierać ataki strony przeciwnej. Dodatkowo, strona, która dostrzeże brak przygotowania przeciwnika, automatycznie poczuje się silniejsza, pewniejsza, co wzmocni przeświadczenie o zasadności własnych żądań. Z tego względu, w okresie przygotowania do negocjacji, osoba odpowiadająca ich prowadzenie, nie powinna upierać się przy obronie swojej pozycji, ani też przybierać agresywnej postawy wobec adwersarza. Kluczowe jest solidne przeanalizowanie własnych słabych i mocnych stron oraz argumentów przeciwnika – tylko wtedy możemy je skutecznie odeprzeć.

Zdefiniuj własne oczekiwania

Negocjacje prowadzi się z założonym odgórnie celami i określonymi rezultatami. Etap przygotowania to czas, gdy należy zdecydować lub ponownie określić jaki wynik mają mieć prowadzone negocjacje. Jednak warto pamiętać, że zaplanowane rezultaty mogą, w trakcie rozmów, ulec zmianie. Druga strona będzie starała się wpłynąć w mniejszym lub większym stopniu na ostateczny wynik. Oznacza to pewną modyfikację początkowo założonych rezultatów. Dodatkowo w przypadku rozpoczęcia negocjacji, gdzie wcześniej osiągnięto pewien poziom porozumienia ze stroną, przyjęte dotąd ustalenia mogą zostać pominięte lub ulec zmianie. Dlatego tak konieczne jest stałe rewidowanie własnego stanowiska.

Uwzględnij wzajemne cele

Prowadząc negocjacje należy mieć na względzie nie tylko własne zamierzenia. Ważne są również oczekiwania przeciwników. Niestety, dostrzeżenie priorytetów wśród założeń drugiej strony może być dosyć trudne – nie zawsze jesteśmy w stanie skutecznie odczytać motywacje adwersarza. W interesie przeciwnika leży ukrycie własnych założeń oraz przekonanie o zasadności własnych celów. Należy pamiętać, że oczekiwanie drugiej strony są na tyle ważne, na ile mogą wpłynąć na realizację naszych własnych założeń. Negocjacje umożliwiają uzyskanie założonych rezultatów na warunkach drugiej strony lub ustalenie wspólnych warunków, dzięki którym każda ze stron osiągnie część założonych rezultatów (kompromis).

Dzięki stosownemu przygotowaniu do prowadzenia negocjacji możliwe jest wykreowanie całego procesu z sukcesem. Odpowiednio wyedukowany negocjator prawidłowo zdefiniuje własne oczekiwania oraz uwzględni wzajemne cele, co jest kluczowe w początkowym etapie negocjacji. Dobre przygotowanie merytoryczne zapewni mocne podstawy do zaplanowania i odbycia kolejnych etapów negocjacji.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy

Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy stanowi kluczową umiejętność dla efektywnego zarządzania zespołem i tworzenia harmonijnej atmosfery w organizacji. Niezależnie od tego, jak dobrze zorganizowany i zmotywowany jest zespół, konflikty mogą się pojawić. Różnice w poglądach, wartościach, stylach pracy, a także napięcia związane z konkurencją czy ograniczonymi zasobami, są nieuniknione. Istotą rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy jest umiejętność skutecznego…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji. Jak zbudować zgrany i skuteczny zespół?

Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością  w organizacji. Jak zbudować zgrany i skuteczny zespół?  Zmiany demograficzne oraz duży napływ migrantów wpływają na spore przeobrażenia w przedsiębiorstwach. Nawet te biznesy, które dotychczas zatrudniały kandydatów o określonym profilu, zmieniają swoją politykę HR. To, co wcześniej świadczyło o otwartości firmy, obecnie staje się koniecznością. Pracodawcy, aby utrzymać ciągłość wykonywanych zadań i zadbać o rozwój firmy, są bardziej skłonni, aby podejmować…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole

Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole Skuteczna komunikacja i współpraca w zespole, są fundamentami, na których opiera się każdy dobrze funkcjonujący zespół. Niezależnie od tego, czy jesteśmy częścią małej grupy projektowej, działu w firmie czy też wielkiego zespołu międzynarodowej korporacji, umiejętność efektywnej komunikacji i współpracy jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu. Niniejszy artykuł poświęcony jest właśnie tematowi skutecznej komunikacji i współpracy w zespole. Będziemy zgłębiać kluczowe…
dowiedz się więcej