Jak wygląda praca kelnera? Jak być dobrym kelnerem?

Paweł Gruba o pracy kelnera – szkolenie i wdrażanie

Jakość pracy kelnerów ma ogromne znaczenie dla każdego lokalu gastronomicznego. Goście są skłonni przychodzić właśnie tam, gdzie traktowani są najlepiej. Z tego powodu każdy restaurator powinien zadbać o zatrudnienie odpowiedniego personelu i szkolenie kelnera. Marcin Grzelak z Warto Szkolić ponownie porozmawiał na ten temat z ekspertem Pawłem Grubą.

Jak ważne są umiejętności komunikacyjne w tym trudnym fachu?

Paweł Gruba to jeden z najbardziej znanych menedżerów restauracji w Polsce. Zasłynął między innymi udziałem w programie Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia. Odpowiadając na pytanie, co jest najważniejsze w pracy kelnera, podkreślił znaczenie umiejętności komunikacyjnych. To kluczowa kompetencja.

Ponadto liczy się oczywiście znajomość dań. Zdaniem zaproszonego eksperta, aby praca kelnera mogła przebiegać jak najlepiej, powinien zostać opracowany plan wdrożeniowy. Wspomniany plan może być podzielony na etapy. Kelner nie jest brzydko ujmując „podawaczem”, a żeby jego umiejętności były na dostatecznie wysokim poziomie, plan wdrożenia powinien opracować menedżer restauracji.

Paweł Gruba podkreślił również rolę uśmiechu i dopasowania do każdego klienta. Praca kelnera jest naprawdę doceniana w sytuacji, gdy potrafi on wyprzedzić potrzeby klientów. Dla przykładu dzięki zapamiętaniu gości, może pokazać, że pamięta co zwykle zamawiają i zaproponować coś na podstawie tej wiedzy.

Kelner – praca z zaangażowaniem i pozytywnym nastawieniem

Gość Warto Szkolić, czyli Paweł Gruba podkreślił rolę mowy ciała. Jego zdaniem powinna ona okazywać radość z tego, że w lokalu pojawił się klient. Znany polski menedżer wspomniał także sytuacje, w których miał negatywne odczucia dotyczące obsługi w lokalach. W takich sytuacjach nawet doskonale przyrządzone potrawy nie sprawiają, że klient jest zadowolony.

Zaangażowanie w pracy kelnera polega również na tym, że sam proponuje konkretne dania. To właśnie ten pracownik powinien być bowiem specjalistą z zakresu oferty restauracji. Aby praca kelnera przebiegała sprawnie w tym aspekcie powinien on jednak być odpowiednio przeszkolony.

Paweł Gruba zwraca również uwagę na rolę programów wdrożeniowych. Ważna jest umiejętność polecania. Opis wyjątkowości potraw jest wynikiem opisu ich przyrządzania. Kelner powinien zatem wyciągać wnioski z tego, w jaki sposób zostało przyrządzone na przykład mięso. Aby było to możliwe menedżer restauracji może zaopatrzyć kelnerów w karty techniczne. Takie narzędzia są wykorzystywane na szkoleniach, które prowadzi Paweł Gruba.

Praca kelnera. Podsumowanie

Tytułem podsumowania, w pracy kelnera istotne są między innymi następujące aspekty:

  • kompetencje społeczne/komunikacja (otwartość),
  • uśmiech,
  • szkolenie i wdrożenie,
  • znajomość asortymentu,
  • znajomość potrzeb klientów,

Jak wynika z filmu, wszystkich punktów wartych wymienienia jest ponad 50. Aby wiedzieć dokładnie, jak ulepszyć pracę kelnera, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty. To doskonała okazja do zwiększenia kompetencji zarówno dla menedżera restauracji, jak i dla osoby odpowiedzialnej za obsługę gości. Zapoznaj się z treścią filmu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.