Jak wygląda praca kelnera? Jak być dobrym kelnerem?

Paweł Gruba o pracy kelnera – szkolenie i wdrażanie

Jakość pracy kelnerów ma ogromne znaczenie dla każdego lokalu gastronomicznego. Goście są skłonni przychodzić właśnie tam, gdzie traktowani są najlepiej. Z tego powodu każdy restaurator powinien zadbać o zatrudnienie odpowiedniego personelu i szkolenie kelnera. Marcin Grzelak z Warto Szkolić ponownie porozmawiał na ten temat z ekspertem Pawłem Grubą.

Jak ważne są umiejętności komunikacyjne w tym trudnym fachu?

Paweł Gruba to jeden z najbardziej znanych menedżerów restauracji w Polsce. Zasłynął między innymi udziałem w programie Hell’s Kitchen – Piekielna Kuchnia. Odpowiadając na pytanie, co jest najważniejsze w pracy kelnera, podkreślił znaczenie umiejętności komunikacyjnych. To kluczowa kompetencja.

Ponadto liczy się oczywiście znajomość dań. Zdaniem zaproszonego eksperta, aby praca kelnera mogła przebiegać jak najlepiej, powinien zostać opracowany plan wdrożeniowy. Wspomniany plan może być podzielony na etapy. Kelner nie jest brzydko ujmując „podawaczem”, a żeby jego umiejętności były na dostatecznie wysokim poziomie, plan wdrożenia powinien opracować menedżer restauracji.

Paweł Gruba podkreślił również rolę uśmiechu i dopasowania do każdego klienta. Praca kelnera jest naprawdę doceniana w sytuacji, gdy potrafi on wyprzedzić potrzeby klientów. Dla przykładu dzięki zapamiętaniu gości, może pokazać, że pamięta co zwykle zamawiają i zaproponować coś na podstawie tej wiedzy.

Kelner – praca z zaangażowaniem i pozytywnym nastawieniem

Gość Warto Szkolić, czyli Paweł Gruba podkreślił rolę mowy ciała. Jego zdaniem powinna ona okazywać radość z tego, że w lokalu pojawił się klient. Znany polski menedżer wspomniał także sytuacje, w których miał negatywne odczucia dotyczące obsługi w lokalach. W takich sytuacjach nawet doskonale przyrządzone potrawy nie sprawiają, że klient jest zadowolony.

Zaangażowanie w pracy kelnera polega również na tym, że sam proponuje konkretne dania. To właśnie ten pracownik powinien być bowiem specjalistą z zakresu oferty restauracji. Aby praca kelnera przebiegała sprawnie w tym aspekcie powinien on jednak być odpowiednio przeszkolony.

Paweł Gruba zwraca również uwagę na rolę programów wdrożeniowych. Ważna jest umiejętność polecania. Opis wyjątkowości potraw jest wynikiem opisu ich przyrządzania. Kelner powinien zatem wyciągać wnioski z tego, w jaki sposób zostało przyrządzone na przykład mięso. Aby było to możliwe menedżer restauracji może zaopatrzyć kelnerów w karty techniczne. Takie narzędzia są wykorzystywane na szkoleniach, które prowadzi Paweł Gruba.

Praca kelnera. Podsumowanie

Tytułem podsumowania, w pracy kelnera istotne są między innymi następujące aspekty:

  • kompetencje społeczne/komunikacja (otwartość),
  • uśmiech,
  • szkolenie i wdrożenie,
  • znajomość asortymentu,
  • znajomość potrzeb klientów,

Jak wynika z filmu, wszystkich punktów wartych wymienienia jest ponad 50. Aby wiedzieć dokładnie, jak ulepszyć pracę kelnera, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty. To doskonała okazja do zwiększenia kompetencji zarówno dla menedżera restauracji, jak i dla osoby odpowiedzialnej za obsługę gości. Zapoznaj się z treścią filmu.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji W branży transportowej i spedycyjnej, gdzie margines błędu jest niezwykle wąski, a satysfakcja klienta ma kluczowe znaczenie. Zarządzanie reklamacjami staje się nieodłącznym elementem codziennej działalności. Reklamacje, będące naturalnym skutkiem działalności każdego przedsiębiorstwa, mogą dotyczyć wielu aspektów. Od problemów z jakością usług po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. W tym kontekście, umiejętność skutecznego zarządzania reklamacjami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Savoir vivre w recepcji hotelowej

Savoir vivre w recepcji hotelowej W erze cyfryzacji i automatyzacji, osobisty kontakt z gościem nabiera szczególnego znaczenia. Recepcja hotelowa, będąca sercem każdego obiektu noclegowego, staje się miejscem, gdzie savoir vivre nie jest jedynie dodatkiem, ale fundamentalną wartością, wpływającą na postrzeganie całego hotelu. Savoir vivre w recepcji hotelowej to sztuka, której opanowanie pozwala na budowanie harmonijnych relacji z gośćmi, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych to sztuka łączenia różnych elementów. Od wyboru odpowiedniej lokalizacji, przez komponowanie menu, aż po zapewnienie atrakcji i rozrywki na najwyższym poziomie. To także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Co wymaga nie tylko kreatywności, ale i gruntownej wiedzy z zakresu zarządzania eventami. W obliczu coraz większego zapotrzebowania na profesjonalną organizację różnego rodzaju imprez,…
dowiedz się więcej