O pracy trenera biznesu - wywiad z Anną Możdżyńską
Jak zostać trenerem biznesu?
Jak sama nazwa wskazuje- trener nie może być osobą „teoretyczną”. Trzeba mieć praktyczną wiedzę z dziedziny, w której chce się pomagać innym, wspierać ich czy podpowiadać rozwiązania biznesowe. W pracy trenera biznesu ważne jest zatem doświadczenie. W moim przypadku było to 18-letnie doświadczenie pracy w hotelarstwie oraz ponad 20-letnie doświadczenie pracy jako pilot wycieczek i przewodnik turystyczny. Mając takie zaplecze, podjęłam decyzję o ukończeniu studiów podyplomowych na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu, na kierunku AKADEMIA TRENERA. Studia nauczyły mnie pracy na sali szkoleniowej, badania potrzeb Klientów, ewaluacji po zakończonych projektach. Ważne są również naturalne predyspozycje do kontaktu z ludźmi, chęć własnego rozwoju i ciekawość tej branży, jaką jest hotelarstwo- uzupełniły całość.
Tak oto powstał przepis na bycie trenerem!
Pani Anno, współpracuje Pani z firmą Warto Szkolić od kilku lat, dlaczego akurat WARTO SZKOLIĆ?
Trafne pytanie! Firm szkoleniowych na rynku jest bardzo dużo tak jak i trenerów.
Szukając w internecie PARTNERA , z którym chciałabym nawiązać współpracę, zwróciłam uwagę na to, że WARTO SZKOLIĆ jest firmą, która jest bardzo „normalna”. Nie ma tu miejsca na „nadymany, rozdmuchany” marketing, który jest tylko wydmuszką, a za którym nie stoją prawdziwe działania i realna pomoc przedsiębiorcom. Sam prezes Marcin Grzelak oraz wszyscy współpracownicy są otwartymi ludźmi. Skracają dystans, chociaż są wymagający, nie uznają „fuszerki”, są słowni, poukładani biznesowo wypłacalni. Mało kto o tym mówi, ale zaufanie we współpracy buduje się także od strony finansowej. Ja nie zmieniam stawek z dnia na dzień, a Warto Szkolić nigdy nie zalega z płatnościami. Wszystkie projekty, które wspólnie zrealizowaliśmy były dopięte na czas.
Co Pani przez to rozumie?
Każdy w firmie odpowiada za swój zakres obowiązków, jednocześnie ludzie są na tyle elastyczni, że poprowadzą projekt w zastępstwie koleżanki czy wesprą trenera poradą, skontaktują ze specjalistą w danej dziedzinie i ciągle się rozwijają- nadążając za potrzebami rynku szkoleniowego.
Od blisko 1,5 roku branża hotelarska , gastronomiczna i turystyczna boryka się z wieloma problemami wynikającymi z trwającej pandemii. Co Pani jako trenerka zrobiła lub może zrobić dla swoich Klientów?
Oczywiście, że wybuch pandemii był szokiem dla wszystkich, nie tylko dla wskazanych przez Panią branż.
W marcu i kwietniu 2020 roku wspierałam swoich klientów bezpłatnymi poradami jak rozmawiać z personelem o zaistniałej sytuacji, radziłam dlaczego nie warto zwalniać ludzi, szczególnie kierowników działów. Podpowiadałam też jak komunikować się z Gośćmi, aby nie stali „zakładnikami rezerwacji”, jak być elastycznym w świadczeniu usług i dlaczego w trudnych sytuacjach poznaje się prawdziwych liderów.
Robiła to Pani online, telefonicznie, w rozmowach bezpośrednich? Jak zmieniła się praca trenera biznesu przez pandemię?
Wszystkimi kanałami, które Pani wymieniła. Pamiętajmy, że dla mnie jako trenerki sektora HoReCa to też była sytuacja, w której pozostałam bez pracy. Szkolenia zostały odwołane, wycieczek z biur podróży nie było. W tym doradztwie widziałam sens swoich działań, pomogło mi to także z budowaniu długofalowych relacji z moimi Klientami. Owocuje to do dziś- gdyż pamiętają o pomocy jakiej im udzieliłam i wracają do mnie z prośbą o szkolenia. Tego też uczę zarówno ja, jak i pozostali trenerzy WARTO SZKOLIĆ. Buduj relacje, wspieraj swoich kursantów, kibicuj im w podejmowanych działaniach czy nowych inwestycjach, gdyż wszyscy pracujemy w branży USŁUGOWEJ i bez ludzi nasza praca nie miałaby sensu.
Kto dla Pani jest inspiracją? Czy są takie osoby w branży szkoleniowej, które są dla Pani autorytetami?
Oczywiście, jak w każdej branży, tak i w branży hotelarskiej są trendsettrzy, innowatorzy, którzy wprowadzają na rynek coś, czego wcześniej nie było. I tacy ludzie mnie fascynują. Takim ludźmi się inspiruję. Jest ich wielu, ale wymienię trzy osoby, które sprawiły, że i ja chciałam zostać trenerką i nadal obserwuję ich działania, bo motywują mnie do pracy.
Mam tu na myśli:
- Karola Webera, znanego jako Inspektor Hotelowy, który od wielu lat prowadzi blog enyojyourstay. Był on jednym z pomysłodawców wprowadzenia na rynek polski TYGODNIA WDZIĘCZNIOŚCI SŁUŻBIE PIĘTER. Jest to zawsze tydzień we wrześniu, gdy hotelarze dziękują pracownikom housekeepingu za ich codzienny trud, za pracę, bez której żaden hotel nie mógłby funkcjonować.
- Rafała Krzyckiego jednego z twórców Horeca Bussines Club, który jest pomysłodawcą pierwszego w Polsce, ba nawet w Europie RADIA HORECA! Od blisko trzech lat radio nadaje, zaprasza ekspertów z dziedziny gastronomii, turystyki, MICE. Fantastycznie się tego słucha, a przy okazji pogłębia się wiedzę z wyżej wymienionych dziedzin.
- Violettę Hamerską twórczynię programu HOTEL PRZYJAZNY RODZINIE oraz PIES W HOTELU. To jakie standardy musi spełnić hotel, aby zostać certyfikowany, w obu programach są dosyć wyśrubowane, ale przecież dziś Goście mają o wiele wyższe oczekiwania niż 30 lat temu.
Jestem ogromną fanką wszelkich działań, które mają na celu usprawnienie pracy oraz podniesienie jakości obsługi Gości. To są tematy, które są moimi „konikami”.
Powiedzmy, więc może na koniec z jakiego zakresu Pani szkoli i gdzie można się zgłosić, aby zaprosić Panią do współpracy?
Zgłosić potrzebę szkoleniową można do WARTO SZKOLIĆ telefonicznie, e-mailowo czy w wiadomości w mediach społecznościowych. Przypominam, że pomagamy w pozyskaniu dofinansowania na szkolenia, cała „papierologia”, czyli to czego przedsiębiorcy nie lubią, czego się boją i co ich powstrzymuje przed przystąpieniem do szkolenia- załatwiają pracownicy WARTO SZKOLIĆ. Nawet gdy przedsiębiorca widzi, że coś w firmie nie do końca działa, ale nie potrafi tego zdiagnozować, zachęcamy do kontaktu. Zarówno ja, jak i inni trenerzy pomożemy zbadać obszary do poprawy, zdiagnozujemy potrzeby szkoleniowe, przeprowadzimy audyt- możliwości jest dużo. A moją domeną są szkolenia stanowiskowe dla pracowników działu recepcji, recepcji Spa & Wellnes, działu rezerwacji, pracowników służby pięter oraz kelnerów. Szkolę też managerów restauracji, kawiarni z zarządzania personelem, delegowania zadań oraz komunikacji z klientem. Ponadto bliskie są mi szkolenia dla pracowników biur podróży, punktów informacji turystycznej i całej branży turystycznej.
Zachęcam do kontaktu i zostawiam Państwa z cytatem:
” Jakość pamięta się dłużej niż cenę”
Anna Możdżyńska – certyfikowana trenerka VCC, szkoleniowiec, trener branży hotelarskiej i turystycznej. Licencjonowany pilot wycieczek oraz przewodnik turystyczny. Mieszka w Kołobrzegu. Żona i mama 2 córek, oraz Pani psa o imieniu INKA 😊