Jak zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym?

Każde ze stoisk sklepowych rządzi się swoimi prawami. Głównie zależy to od specyfiki produktów, jakie się tam znajdują. Stoisko owocowo-warzywne jest jednym z najbardziej wymagających miejsc w sklepie, pod względem przygotowania. Jak zatem zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym oraz zminimalizować ewentualne straty produktów? Zapraszamy do dalszej części artykułu!

Dzienny cykl pracy

Rano na stoisku owocowo-warzywnym najważniejsze jest przebranie owoców i warzyw pod kątem świeżości. Produkty nienadające się do sprzedaży należy odłożyć. Produkty o widocznej utracie świeżości powinno się przygotować do ewentualnej przeceny. Towar należy układać zgodnie z zasadą FIFO, czyli PIERWSZE PRZYSZŁO, PIERWSZE WYSZŁO. Zasada ta mówi o tym, aby najpierw wykładać towary o krótszej dacie przydatności. Stosowanie tej metody pozwala zminimalizować powstawanie strat wynikających z przekroczenia terminów ważności produktów. Na początku dnia warto również sprawdzić zaopatrzenie tj. stany magazynowe, terminy przydatności, jakość i świeżość produktów!

W ciągu dnia należy również na bieżąco sprawdzać stan produktów na stoisku, zwracając szczególną uwagę na ich poziom świeżości. Produkty takie jak np. koperek, sałata, rzodkiewka warto zraszać wodą w celu poprawienia ich kondycji. W godzinach popołudniowych nadchodzi najlepszy czas na skontrolowanie i wyznaczenie odpowiednich produktów do przeceny. Produkty, które znacznie utraciły świeżość, mają szansę zostać sprzedane do końca dnia, jeśli zostaną przecenione w odpowiednim czasie.

Pod koniec dnia

Jak oceniać jakość produktów?

Możemy wyróżnić cztery główne kryteria oceny jakości:

  • wygląd (kolor/kształt)
  • nieskazitelność (produkty bez pęknięć/nakłuć, oznak choroby czy nieświeżości)
  • jednolitość (odpowiednia barwa, kolor i kształt)
  • dojrzałość (kolor, soczystość, twardość)

Ekspozycja — zasady układania produktów na stoisku owocowo-warzywnym

Zasada nr 1 – „Efekt obfitości”

Kluczowy aspekt tej zasady to obfita masa towarowa. Produkty muszą być tak ułożone, aby kipiały świeżością, były dostępne na wyciągnięcie ręki. Nie wolno pozwalać, aby na półkach powstawały „dziury”.

Zasada nr 2 – Odpowiednia prezentacja warzyw i owoców

Produkty powinny być eksponowane w estetycznych, czystych najlepiej oryginalnych pojemnikach. Ekspozytory powinny znajdować się na stabilnym regale, pod odpowiednim kątem-tak, aby klienci mogli widzieć całą powierzchnię towaru. Warto zadbać również o aranżację stoiska tak, aby dawało ono wrażenie świeżości i bliskości z naturą. Oczywistym jest, to, że należy odpowiednio często uzupełniać braki towarowe oraz warto tworzyć kompozycje produktów o różnych kształtach.

Zasada nr 3 – Kolorystyka

Produkty, które należą do tego samego gatunku, powinno układać się kolorystycznie np. od zieleni, przez żółć aż do czerwieni. Natomiast konkretne gatunki najlepiej odróżniać od siebie na zasadzie kontrastu kolorystycznego np. marchewka będzie bardziej widoczna przy białej pietruszce niż przy czerwonych pomidorach.

Zasada nr 4 – Prezentacja warzyw i owoców

Należy pamiętać o usuwaniu resztek łupin, liści, ogonków oraz zabrudzeń takich jak piasek, grudki ziemi czy kurz — robią one bardzo negatywne wrażenie na kliencie. Nasze stoisko może zostać odebrane jako zaniedbane, a produkty znajdujące się na nim, jako niepełnowartościowe lub złej jakości.

Zasada nr 5 – Grupowanie poszczególnych warzyw i owoców

Praktycy działający w branży merchandisingu ustalili kilka zasad grupowania warzyw i owoców, tak aby zmaksymalizować wielkość sprzedaży. Oto one:

Warzywa

  • Ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka, seler — warzywa okopowe, wymagające podobnej dbałości.
  • Pomidory, ogórki, praktyka — warzywa sałatkowo-kanapkowe, wymagają podobnej pielęgnacji.
  • Sałata, kapusta, kalafior — podobne zastosowanie, podobna wielkość i wygląd.
  • Cebula, czosnek — warzywa o podobnym przeznaczeniu, warzywa “przyprawowe”.
  • Groch, fasola — podobne przeznaczenie kulinarne, wygląd i wielkość.
  • Natka pietruszki, szczypiorek, koperek — dodatki aromatyczne, przyprawy o podobnej strukturze i wyglądzie.

Owoce

  • Jabłka, gruszki — najpopularniejsze i pospolite owoce rodzimego pochodzenia, służą zaspokajaniu podobnych potrzeb.
  • Cytryny, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty — owoce cytrusowe, orientalne o zbliżonym smaku, zapachu oraz pochodzeniu.
  • Arbuzy, melony, ananasy, orzechy kokosowe, papaja — owoce rzadziej spożywane rzadziej, o grubych łupinach oraz większych rozmiarach.
  • Wiśnie, czereśnie, śliwki — zbliżone pochodzenie, przeznaczenie kulinarne oraz rozmiar.
  • Morele, brzoskwinie, nektarynki — owoce o podobnej wielkości, walorach smakowych.

Zasada nr 6 – Czytelność cenówek

Cenówki powinny być bardzo dobrze widoczne dla klienta oraz być umieszczone obok produktu, którego dotyczy. Oczywiście równie ważne jest, aby cenówki były czytelne i czyste. Cenówki promocyjne powinny się wyróżniać na tle tradycyjnym.

Cenówka powinna zawierać:

  • nazwę produktu,
  • cenę produktu,
  • pochodzenie produktu,
  • cenę za kilogram produktu.

Zasada nr 7 – Sposób wydawania towarów

  • Należy stosować dobre i widoczne wagi, żeby Klient był przekonany o naszej rzetelności.
  • Należy zachęcać do degustacji i możliwości spróbowania produktu przez Klientów.
  • Produkty należy podawać w rękawiczkach.

Zasada nr 8 – Promocje

Jeżeli jest taka możliwość warto, aby produkty promocyjne znalazły się na dodatkowej ekspozycji. Jeśli natomiast nie ma takiej możliwości, należy produkty promocyjne wyeksponować w standardowym regale przeznaczając na nie więcej miejsca.

Zasada nr 9 – Strefy stoiska

Stoisko dzieli się na strefę gorącą oraz strefę zimną. Strefa gorąca to fragment stoiska bardziej widoczny dla klienta, natomiast strefa zimna to mniej widoczny fragment.

Strefa “gorąca”

W tej strefie, aby zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym eksponuje się produkty sezonowe i impulsowe. Sezonowe, czyli charakterystyczne dla danego sezonu. Produkty impulsowe to natomiast produkty egzotyczne np. ananas, awokado, mango.

Strefa “zimna”

W tej strefie stoiska eksponuje się produkty bazowe np. warzywa okopowe, jabłka.

Dobre rady, które pozwolą zwiększyć sprzedaż na stosiku owocowo-warzywnym

  • Nie usuwaj liści z kalafiorów, brokuł, kalarepy.
  • Kiwi leżące obok jabłek szybko robi się miękkie i pokrywa pleśnią – unikaj umieszczania tych owoców obok siebie!
  • Nie myj warzyw i owoców, ponieważ skraca to ich trwałość. Wystarczy oczyścić je z ziemi, zanim trafią do sprzedaży.
  • Nie umieszczaj bananów i pomidorów w chłodni nabiałowej.

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.