Jak zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym?

Każde ze stoisk sklepowych rządzi się swoimi prawami. Głównie zależy to od specyfiki produktów, jakie się tam znajdują. Stoisko owocowo-warzywne jest jednym z najbardziej wymagających miejsc w sklepie, pod względem przygotowania. Jak zatem zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym oraz zminimalizować ewentualne straty produktów? Zapraszamy do dalszej części artykułu!

Dzienny cykl pracy

Rano na stoisku owocowo-warzywnym najważniejsze jest przebranie owoców i warzyw pod kątem świeżości. Produkty nienadające się do sprzedaży należy odłożyć. Produkty o widocznej utracie świeżości powinno się przygotować do ewentualnej przeceny. Towar należy układać zgodnie z zasadą FIFO, czyli PIERWSZE PRZYSZŁO, PIERWSZE WYSZŁO. Zasada ta mówi o tym, aby najpierw wykładać towary o krótszej dacie przydatności. Stosowanie tej metody pozwala zminimalizować powstawanie strat wynikających z przekroczenia terminów ważności produktów. Na początku dnia warto również sprawdzić zaopatrzenie tj. stany magazynowe, terminy przydatności, jakość i świeżość produktów!

W ciągu dnia należy również na bieżąco sprawdzać stan produktów na stoisku, zwracając szczególną uwagę na ich poziom świeżości. Produkty takie jak np. koperek, sałata, rzodkiewka warto zraszać wodą w celu poprawienia ich kondycji. W godzinach popołudniowych nadchodzi najlepszy czas na skontrolowanie i wyznaczenie odpowiednich produktów do przeceny. Produkty, które znacznie utraciły świeżość, mają szansę zostać sprzedane do końca dnia, jeśli zostaną przecenione w odpowiednim czasie.

Pod koniec dnia

Jak oceniać jakość produktów?

Możemy wyróżnić cztery główne kryteria oceny jakości:

  • wygląd (kolor/kształt)
  • nieskazitelność (produkty bez pęknięć/nakłuć, oznak choroby czy nieświeżości)
  • jednolitość (odpowiednia barwa, kolor i kształt)
  • dojrzałość (kolor, soczystość, twardość)

Ekspozycja — zasady układania produktów na stoisku owocowo-warzywnym

Zasada nr 1 – „Efekt obfitości”

Kluczowy aspekt tej zasady to obfita masa towarowa. Produkty muszą być tak ułożone, aby kipiały świeżością, były dostępne na wyciągnięcie ręki. Nie wolno pozwalać, aby na półkach powstawały „dziury”.

Zasada nr 2 – Odpowiednia prezentacja warzyw i owoców

Produkty powinny być eksponowane w estetycznych, czystych najlepiej oryginalnych pojemnikach. Ekspozytory powinny znajdować się na stabilnym regale, pod odpowiednim kątem-tak, aby klienci mogli widzieć całą powierzchnię towaru. Warto zadbać również o aranżację stoiska tak, aby dawało ono wrażenie świeżości i bliskości z naturą. Oczywistym jest, to, że należy odpowiednio często uzupełniać braki towarowe oraz warto tworzyć kompozycje produktów o różnych kształtach.

Zasada nr 3 – Kolorystyka

Produkty, które należą do tego samego gatunku, powinno układać się kolorystycznie np. od zieleni, przez żółć aż do czerwieni. Natomiast konkretne gatunki najlepiej odróżniać od siebie na zasadzie kontrastu kolorystycznego np. marchewka będzie bardziej widoczna przy białej pietruszce niż przy czerwonych pomidorach.

Zasada nr 4 – Prezentacja warzyw i owoców

Należy pamiętać o usuwaniu resztek łupin, liści, ogonków oraz zabrudzeń takich jak piasek, grudki ziemi czy kurz — robią one bardzo negatywne wrażenie na kliencie. Nasze stoisko może zostać odebrane jako zaniedbane, a produkty znajdujące się na nim, jako niepełnowartościowe lub złej jakości.

Zasada nr 5 – Grupowanie poszczególnych warzyw i owoców

Praktycy działający w branży merchandisingu ustalili kilka zasad grupowania warzyw i owoców, tak aby zmaksymalizować wielkość sprzedaży. Oto one:

Warzywa

  • Ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka, seler — warzywa okopowe, wymagające podobnej dbałości.
  • Pomidory, ogórki, praktyka — warzywa sałatkowo-kanapkowe, wymagają podobnej pielęgnacji.
  • Sałata, kapusta, kalafior — podobne zastosowanie, podobna wielkość i wygląd.
  • Cebula, czosnek — warzywa o podobnym przeznaczeniu, warzywa “przyprawowe”.
  • Groch, fasola — podobne przeznaczenie kulinarne, wygląd i wielkość.
  • Natka pietruszki, szczypiorek, koperek — dodatki aromatyczne, przyprawy o podobnej strukturze i wyglądzie.

Owoce

  • Jabłka, gruszki — najpopularniejsze i pospolite owoce rodzimego pochodzenia, służą zaspokajaniu podobnych potrzeb.
  • Cytryny, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty — owoce cytrusowe, orientalne o zbliżonym smaku, zapachu oraz pochodzeniu.
  • Arbuzy, melony, ananasy, orzechy kokosowe, papaja — owoce rzadziej spożywane rzadziej, o grubych łupinach oraz większych rozmiarach.
  • Wiśnie, czereśnie, śliwki — zbliżone pochodzenie, przeznaczenie kulinarne oraz rozmiar.
  • Morele, brzoskwinie, nektarynki — owoce o podobnej wielkości, walorach smakowych.

Zasada nr 6 – Czytelność cenówek

Cenówki powinny być bardzo dobrze widoczne dla klienta oraz być umieszczone obok produktu, którego dotyczy. Oczywiście równie ważne jest, aby cenówki były czytelne i czyste. Cenówki promocyjne powinny się wyróżniać na tle tradycyjnym.

Cenówka powinna zawierać:

  • nazwę produktu,
  • cenę produktu,
  • pochodzenie produktu,
  • cenę za kilogram produktu.

Zasada nr 7 – Sposób wydawania towarów

  • Należy stosować dobre i widoczne wagi, żeby Klient był przekonany o naszej rzetelności.
  • Należy zachęcać do degustacji i możliwości spróbowania produktu przez Klientów.
  • Produkty należy podawać w rękawiczkach.

Zasada nr 8 – Promocje

Jeżeli jest taka możliwość warto, aby produkty promocyjne znalazły się na dodatkowej ekspozycji. Jeśli natomiast nie ma takiej możliwości, należy produkty promocyjne wyeksponować w standardowym regale przeznaczając na nie więcej miejsca.

Zasada nr 9 – Strefy stoiska

Stoisko dzieli się na strefę gorącą oraz strefę zimną. Strefa gorąca to fragment stoiska bardziej widoczny dla klienta, natomiast strefa zimna to mniej widoczny fragment.

Strefa “gorąca”

W tej strefie, aby zwiększyć sprzedaż na stanowisku owocowo-warzywnym eksponuje się produkty sezonowe i impulsowe. Sezonowe, czyli charakterystyczne dla danego sezonu. Produkty impulsowe to natomiast produkty egzotyczne np. ananas, awokado, mango.

Strefa “zimna”

W tej strefie stoiska eksponuje się produkty bazowe np. warzywa okopowe, jabłka.

Dobre rady, które pozwolą zwiększyć sprzedaż na stosiku owocowo-warzywnym

  • Nie usuwaj liści z kalafiorów, brokuł, kalarepy.
  • Kiwi leżące obok jabłek szybko robi się miękkie i pokrywa pleśnią – unikaj umieszczania tych owoców obok siebie!
  • Nie myj warzyw i owoców, ponieważ skraca to ich trwałość. Wystarczy oczyścić je z ziemi, zanim trafią do sprzedaży.
  • Nie umieszczaj bananów i pomidorów w chłodni nabiałowej.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.