Krzywa REFA

Krzywa REFA

Krzywa REFA to opracowana graficznie analiza wydajności mózgu w odniesieniu do mijających godzin w ciągu dnia. Każdy człowiek ma inną osobowość, w związku z czym wykres ten może wyglądać skrajnie różnie. Jednak bez względu na upodobania oraz godzinę pobudki, warto wykonać taką analizę, by poprawić organizację czasu pracy oraz wydajność. Oto co trzeba wiedzieć o technikach zarządzania czasem według krzywej REFA.

Bez względu na wykonywany zawód czy też pełnione na co dzień obowiązki każdy człowiek najczęściej ma do zagospodarowania 168 godzin miesięcznie, które przeznacza na aktywność zawodową. Jak efektywnie planować swój czas, by priorytetowe obowiązki wykonywać terminowo i kreatywnie? Z pomocą przychodzi Komisja Badań nad Pracą, która opracowała krzywą REFA.

Techniki zarządzania czasem, czyli krzywa REFA

Prosta i przejrzysta grafika skutecznie pokazuje, w jakich godzinach człowiek dysponuje największą wydajnością w ciągu całego dnia. Wykres najczęściej rozpoczyna się godziną pobudki, a kończy tuż przed snem. Bez względu na to, czy badany pracownik jest gotowy do pracy tuż po przebudzeniu, czy też potrzebuje kilku godzin, by się rozbudzić, warto wiedzieć, że mózg w chwili przebudzenia nie osiąga punktu kulminacyjnego w zakresie wydajności. Zarówno wzrost efektywności, jak i jej wygaszenie odbywa się stopniowo, a więc ludzki mózg pracuje siłą inercji.

Źródło: https://www.wiecjestem.us.edu.pl/program-rozwojowy-motywacja-i-zarzadzanie-soba-w-czasie-cz-iii, dostęp: 12.05.2022.

Reasumując, krzywa REFA ukazuje, w których godzinach następuje szczyt wydajności dla pracy umysłowej w trakcie dnia. Najczęściej, punkt kulminacyjny ma miejsce przed południem. Po regeneracji przychodzi czas na kolejną falę w okolicy godziny 15, jednak nie jest ona już tak wysoka.

Zarządzanie czasem, a krzywa wydajności REFA

Bez wątpienia analiza krzywej REFA oraz świadomość występowania punktów kulminacyjnych w trakcie pracy ułatwia planowanie poszczególnych zadań. Jeśli wznosząca fala wydajności rozpoczyna się ok. godziny 9.00, warto w tym czasie zająć się najważniejszymi zadaniami. Takimi, które wymagają optymalnego skupienia. Po południu, gdy wydajność znacznie spada, można zaplanować wykonywanie zadań mniej istotnych, jak np. rozmowy telefoniczne czy odpisywanie na wiadomości mailowe.

Przerwa też ma znaczenie. Jak efektywnie planować swój czas?

Bez względu na to, w jakich godzinach przypada nasz szczyt wydajności, warto pamiętać, że na poziom koncentracji znaczący wpływ mają również przerwy. Według badań optymalna przerwa od wykonywanych zadań nie powinna przekraczać 10 minut. Po tym czasie koncentracja zaczyna wyraźnie spadać nawet w okresie szczytowej dziennej wydajności. Twierdzenie, że przerwa jest stratą czasu to błąd. W czasie pracy powinny być one krótkie, ale regularne. W ten sposób ludzki mózg uzupełnia energię i zwiększa koncentrację. Brak przerw sprawia, że człowiek popełnia błędy, a poziom jego skupienia spada. Regenerację mózgu można przyspieszyć, spędzając przerwy na świeżym powietrzu.

Choć dzięki rozwijającym się technologiom, teoretycznie mamy coraz więcej czasu, jest to z pewnością jeden z najbardziej marnotrawionych zasobów, skąd niesłabnąca popularność szkoleń z zakresu efektywnego zarządzania czasem. Każdy człowiek ma do rozdysponowania 1440 minut każdego dnia. I tylko od niego zależy, w jaki sposób będzie nimi zarządzał. Bez wątpienia krzywa REFA ułatwia świadome planowanie zadań w pracy, co może wyraźnie przełożyć się na poprawę zamierzonych osiągnięć.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Komunikacja z klientem - jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy?

Komunikacja z klientem – jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy? Od przebiegu rozmowy z potencjalnym klientem zależy, czy uda się doprowadzić do jego pozyskania. Odpowiednia komunikacja to również wizytówka działalności. Przekonaj się, jak rozmawiać, aby przynieść zyski swojej firmie. Dowiedz się również, czego się wystrzegać. Szkolenie z komunikacji pozwala podnieść swoje kompetencje także w sytuacjach, gdy rozmówca początkowo jest sceptycznie nastawiony.…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój

Merchandising w praktyce — sposób na większe zyski sklepu

Merchandising w praktyce — sposób na większe zyski sklepu Pojęcia takie jak  merchandising oraz visual merchandising są ostatnio coraz częściej spotykane. Nic dziwnego, gdyż walka o klienta decyduje o rezultatach osiąganych przez sklepy. Poniżej dowiesz się, czym jest merchandising i na czym polega. Wskażemy również przykłady wykorzystania merchandisingu przez marki, które notują doskonałe wyniki sprzedażowe. Czym jest visual…
dowiedz się więcej